Pomorska ruta koja pruža izravan put između Irana i Rusije ima sve više teretnog prometa, uključujući i navodne transfere oružja iz Teherana u Moskvu, piše CNN.
Kako se suradnja između dviju zemalja produbljuje, ruta Kaspijskog mora koristi se za premještanje bespilotnih letjelica, metaka i minobacačkih granata koje je ruska vlada kupila od iranskog režima kako bi ojačala svoje ratne napore u Ukrajini, tvrde stručnjaci.
Još prošle godine podaci Lloyd‘s List Intelligence otkrili su rujanski porast u broju praznina u podacima o praćenju plovila u Kaspijskom moru. To je nedugo nakon što su vlade Sjedinjenih Država i Ukrajine rekle prošlog ljeta da je Moskva nabavila dronove od Teherana, a ruska upotreba iranskih bespilotnih letjelica povećala se u jesen...
Analitičari kažu da zapadni saveznici Ukrajine zapravo ni na kakav način ne mogu zaustaviti takve isporuke oružja.
- Nema rizika za iranski izvoz u Kaspijskom moru zbog graničnih zemalja. One nemaju sposobnost ili motiv spriječiti ovakvu vrstu razmjene - kaže Martin Kelly, vodeći analitičar obavještajnih službi u sigurnosnoj tvrtki EOS Risk Group. Azerbajdžan, Turkmenistan i Kazahstan, sve bivše sovjetske republike, druge su nacije s lukama na Kaspijskom moru.
To je ‘savršeno okruženje da ova trgovina prođe bez otpora‘, dodaje Kelly.
Došlo je do sveukupnog skoka u broju brodova u Kaspijskom moru koji su isključili svoje podatke za praćenje između kolovoza i rujna 2022., prema Kellyju. A broj praznina u podacima o praćenju brodova ostaje velik do 2023. godine, prema podacima Lloyd‘s List Intelligence.
- Fenomen u velikoj mjeri pokreću brodovi pod ruskom i iranskom zastavom, a posebice vrsta teretnih brodova koji mogu nositi oružje, tvrdi Bridget Diakun, analitičarki podataka i izvjestiteljici za Lloyd‘s List, koja se specijalizirala za analizu globalnog pomorstva.
Rezolucija Međunarodne pomorske organizacije zahtijeva da većina plovila ima sustav za praćenje koji automatski daje podatke o lokaciji i identifikaciju drugim brodovima i obalnim vlastima. Iz sigurnosnih razloga, ti bi sustavi za automatsku identifikaciju (AIS) trebali prenositi podatke u svakom trenutku, uz ograničene iznimke. Ali brodovi mogu isključiti svoje AIS praćenje, što je taktika koja se može koristiti za prikrivanje dijelova putovanja, sakrivanje odredišta ili "zatamnjenje" prilikom pristajanja u luku.
- Krajem 2022. podaci Lloyd’s List Intelligence pokazuju da je došlo do porasta u “zatamnjenjima” prilikom ulaska u ruske i iranske luke Kaspijskog mora - tvrdi Diakun.
- Sumnjivo je ako brod samo isplovi iz jedne luke i vrati se bez zaustavljanja u drugoj luci, osim ako brod ne prebacuje teret na drugi brod, a ne u luku - objasnila je Diakun.
Većina rupa u podacima o praćenju teretnih brodova pod ruskom i iranskom zastavom dogodila se u blizini iranskih luka Amirabad i Anzali, kao i u ruskoj luci u Astrahanu, pokazuju posaci Lloyd‘s List Intelligence.
Koristeći podatke MarineTraffica, pružatelja usluge praćenja brodova i pomorske analitike, CNN je pratio šest brodova pod ruskom i dva pod iranskom zastavom za koje analitičari kažu da su se ponašali sumnjivo od ruske invazije i da su vjerojatno povezani s trgovinom oružjem.
Pojavilo se nekoliko obrazaca. Neki od brodova mogli su se vidjeti kako putuju iz iranskih luka u Astrahan, iako tamo nisu službeno pristali. Ostala plovila koja su stručnjaci istaknuli kao sumnjiva mogu se vidjeti kako ‘zatamnjuju‘ na prilazu iranskoj luci Amirabad i ruskoj luci Astrahan, ili se mogu vidjeti kako isključuju svoje podatke za praćenje na duže vrijeme.
Iako analitičari kažu da je teško definitivno znati koji je teret na tim brodovima, izuzev iskaza očevidaca ili satelitskih slika, obrasci u sumnjivim aktivnostima u Kaspijskom jezeru podupiru izvješća zapadnih obavještajnih službi o izvozu iranskih bespilotnih letjelica u Rusiju.
- Postoji korelacija između ruskih zahtjeva za bespilotnim letjelicama od Irana, luka u Kaspijskom moru i porasta AIS aktivnosti - rekao je Kelly.
Čak i prije ruske invazije na Ukrajinu, povećan je interes za rutu Kaspijskog mora, uglavnom s iranske strane.
- Mislim da je to zanemarena ruta, ali godinama su zemlje koje graniče uz Kaspijsko more željele ojačati ovu pomorsku rutu i ostvariti više trgovine - rekla je Diakun za CNN, ističući da je jačanje trgovačke rute već dugo na dnevnom redu zemalja u regiji.
Dodala je da Kaspijsko more, gdje Azerbajdžan, Kazahstan i Turkmenistan također imaju luke, ima puno legitimne trgovine i predstavlja ključni put za kretanje robe na azijska tržišta. No, rekla je Diakun, to je također "vruća točka za sankcionirana plovila".
Konzultantska kuća Bosphorus Observer sa sjedištem u Istanbulu izjavila je za CNN da je iranski režim uložio u modernizaciju ruske luke Astrahan prije rata kako bi ojačao svoje mogućnosti isporuke u Europu rutom koja bi mogla zaobići sankcije.
Iran također pomaže Rusiji u njezinom višegodišnjem projektu jaružanja rijeke Volge, koji će omogućiti dostavu težih pošiljki do luke Astrahan i do Crnog mora i dalje, koristeći kanal Volga-Don, poručuju iz Bosphorus Observera.
Prošli tjedan, Putin i njegov iranski kolega Ebrahim Raisi potpisali su ugovor o financiranju i izgradnji iranske željezničke linije kao dio ranih faza stvaranja "transportne arterije sjever-jug", prema Kremlju. Putin je rekao da će željeznica, čiji će središnji krak ići duž Kaspijskog mora, pomoći u povezivanju ruskih luka na Baltičkom moru s iranskim lukama u Indijskom oceanu i Zaljevu, pomažući u jačanju globalne trgovine za obje nacije.
- Znamo da se trenutna administracija u Iranu zalaže za poboljšanje veza s istočnim zemljama, ali posebno s Rusijom - rekla je Aniseh Bassiri Tabrizi, voditeljica programa za Bliski istok i Sjevernu Afriku pri Kraljevskom institutu za ujedinjene službe (RUSI). Dodala je da se ravnoteža snaga promijenila od veljače prošle godine, sada kada "Rusija vidi Iran kao prirodnog dobavljača oružja za svoj rat u Ukrajini."
Sankcije uvedene protiv Rusije u protekloj godini također su novi izazov za zemlju, rekla je Tabrizi, "dok se Iran snalazi u tom okruženju nekoliko desetljeća."
- U Moskvi smatraju da Iran može naučiti Rusiju puno o alatima za izbjegavanje sankcija te kako i dalje imati značajno gospodarstvo čak i kada su vam sankcije nametnute - kaže Tabrizi.
U ožujku je iranski ministar financija Ehsan Khandouzi rekao za Financial Times kako ‘‘odnose s Rusijom definiraju kao strateške i rade zajedno u mnogim aspektima, posebice u gospodarskim odnosima‘‘.
Sjedinjene Države, zajedno s europskim saveznicima, smatraju da je iranski transfer oružja Rusiji kršenje Rezolucije 2231 Vijeća sigurnosti UN-a, koja je donesena kako bi se potvrdio iranski nuklearni sporazum iz 2015. i kontrolirao transfer oružja iz Irana.
- Ovdje postoji veliki potencijal za razne vrste kršenja sankcija - rekao je analitičar Bosphorus Observera Yörük Işık, dodajući da bi Rusija također mogla slati rezervne dijelove i drugu opremu Iranu preko Kaspijskog mora, što bi bilo protuzakonito u očima zapadnih nacija.
Američki dužnosnici također žele poboljšati provedbu sankcija kako bi spriječili pristup Irana američkim i zapadnim tehnologijama koje se koriste u bespilotnim letjelicama. U siječnju je glasnogovornica Vijeća za nacionalnu sigurnost Adrienne Watson izjavila za CNN: "Razmatramo načine ciljanja na proizvodnju iranskih bespilotnih letjelica putem sankcija, kontrole izvoza i razgovora s privatnim tvrtkama čiji su dijelovi korišteni u proizvodnji."
U travnju je viceadmiral Brad Cooper, zapovjednik Središnjeg zapovjedništva američkih pomorskih snaga - 5. flote SAD-a - posjetio Turkmenistan i Kazahstan kako bi se sastao s dužnosnicima u regiji i razgovarao o "nizu tema, uključujući i kako američka mornarica jača partnerstva i ubrzavanje inovacija na Bliskom istoku kako bi se poboljšala regionalna pomorska sigurnost”, kazao je glasnogovornik 5. flote Tim Hawkins za CNN.
Iran je također optužen od strane Ukrajine, zapadnih vlada i sigurnosnih analitičara za slanje oružja i zaliha Rusiji zrakoplovima.
Tri iranske državne zrakoplovne tvrtke i jedna, navodno privatna, pod nazivom Mahan Air isporučile su dronove i instruktore u Moskvu, prema priopćenju iz ožujka 2022. iz Ukrajinskog centra nacionalnog otpora. U 2011., Ministarstvo financija SAD-a sankcioniralo je Mahan Air zbog transporta oružja, lovaca i zaliha za iranske snage Quds.
Prošle je godine Ministarstvo trgovine SAD-a identificiralo četiri iranska teretna zrakoplova za koje kaže da su letjela u Rusiju kršeći američke izvozne kontrole, a američke vlasti povezuju te zrakoplove s "isporukom artikala u Rusiju". U priopćenju američkog Ministarstva trgovine stoji da potpora takvim letjelicama krši američke izvozne kontrole, u svjetlu "iranske potpore ruskom ratnom stroju, uključujući nedavnu nabavu bespilotnih letjelica".
CNN je analizirao podatke praćenja s Flightradar24 za ta četiri teretna zrakoplova, koji otkrivaju da su iranski zrakoplovi zajedno obavili najmanje 85 putovanja u moskovske zračne luke između svibnja 2022. i ožujka 2023.
- Postoje neke iranske državne zrakoplovne kompanije koje prevoze dronove iz Irana u Rusiju - rekao je Kelly iz EOS Risk Groupa.
- Međutim, u smislu usporedbe onoga što se može prevesti u jednom putovanju, brod vam daje puno veći volumen - ističe Kelly.
U studenom je iranski režim priznao da je Rusiji prodao "ograničeni broj bespilotnih letjelica", ali ministar vanjskih poslova Hossein Amir-Abdollahian inzistirao je na tome da je oružje dostavljeno "u mjesecima prije početka rata u Ukrajini". Iran tvrdi da prodaja ne krši odredbe UN-a.
Rusija, koja je tijekom travnja predsjedavala Vijećem sigurnosti UN-a, i dalje se ruga zapadnim sankcijama. Glasnogovornica ruskog ministarstva vanjskih poslova Marija Zaharova izjavila je prošle godine da su izvješća da zemlja koristi iranske bespilotne letjelice (UAV) "neutemeljeni zaključci", unatoč tome što su Ukrajina, njezini saveznici i stručnjaci za praćenje oružja pronašli dovoljno dokaza o njihovoj uporabi u Ukrajini.
Analitičari očekuju da će razine aktivnosti i brojnih posjeta lukama u Kaspijskom moru ostati visoke i tijekom ove godine te da će utjecaj Moskve nad ovom važnom pomorskom rutom proći bez nadzora.
- Nemaju uopće potrebu sakrivati se - rekao je Işık o brodovima koji plove Kaspijskim morem. Također je primijetio da ‘‘vam brod pod ruskom zastavom daje dodatni sloj zaštite", s obzirom na to da se druge nacije i akteri u regiji boje ometati ruska plovila.
Rastuća suradnja na ovom moru, koje je skriveno od utjecaja i uplitanja zapadnih nacija, jača snagu i Moskve i Teherana.
- Kaspijsko more je nekada bilo poprište sukoba između Rusije i Irana, a sada je to potencijalni put za izbjegavanje sankcija i potencijalno snabdijevanje oružjem - rekla je Tabrizi iz RUSI-ja, napominjući da zemlje sada imaju ravnopravnije partnerstvo, posebno kada je u pitanju vojna suradnja.
- Što se tiče dugoročnih posljedica, na strateškom frontu kada je u pitanju Bliski istok, ali i općenito govoreći, mislim da će to biti vrlo zanimljivo za promatranje i potencijalno vrlo problematično za zapadne interese. Iran je u prošlosti izvozio bespilotne letjelice svojim regionalnim partnerima te saveznicima i to se smatralo prijetnjom. No, ovoliki opseg izvoza koji sada vidimo je bitno drugačiji - zaključuje Aniseh Bassiri Tabrizi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....