'CONCORDSKI' 2.0

RUSI NAJNOVIJI MODEL SVOG MOĆNOG BOMBARDERA KANE PROIZVODITI I U CIVILNOJ VERZIJI Bit će to prvi nadzvučni putnički avion nakon umirovljenja Concordea

 
Tupoljev Tu-160
 REUTERS

Predsjednik Ruske Federacije Vladimir Putin rekao je u četvrtak da se zalaže za razvoj ruskog civilnog nadzvučnog zrakoplova, pedeset godina nakon legendarnog sovjetskog Tupoljeva Tu-144, u britanskim medijima cinično nazvanog "Concordski". Taj se zrakoplov svojedobno našao u središtu afere industrijske špijunaže u hladnom ratu, što je podigla buru u javnosti.

Vladimir Putin koji sve češće istupa u javnosti prije predsjedničkih izbora 18. ožujka, nazočio je ispitivanju suvremene inačice Tupoljeva Tu-160, nadzvučnog bombardera konstruiranog u sovjetsko vrijeme. Kako piše Defense News, država je naručila deset novih Tu-160M, poznatih i pod nadimkom "Bijeli labud", za Zračne snage Ruske Federacije, po cijeni od 160 milijardi rubalja (2,8 milijardi dolara)

- Treba nam civilna inačica tog zrakoplova - rekao je ruski predsjednik prilikom inspekcije Tu-160, kojim je bio iznimno zadovoljan. Direktor ruskog holdinga za civilno zrakoplovstvo Jurij Sljusar odgovorio mu je da se takav projekt upravo priprema.

Rusija već desetak godina pokušava obnoviti svoje civilno zrakoplovstvo uništeno nakon raspada SSSR-a. Sovjetski Savez je, potaknut svojim uspjehom svemirskog programa, konstruirao nadzvučni putnički zrakoplov Tupoljev Tu-144, za koji se smatra da je uvelike kopirao britansko-francuski dizajn čuvenog i u međuvremenu (2003.) umirovljenog Concordea.

Host Photo Agency/RIA Novost / REUTERS
Tupoljev Tu-160

SSSR je odlučio uključiti se u utrku za nadzvučni putnički zrakoplov kada su Francuzi i Britanci već bili u ozbiljnoj prednosti. Sovjeti su zahvaljujući svojim tajnim službama uspjeli dobiti informacije o Concordeu i nadoknaditi zaostajanje, pa je Tu-144 prvi let izveo 31. prosinca 1968., tri mjeseca prije konkurenta.

Host Photo Agency/RIA Novosti / REUTERS
Tupoljev Tu-160

Sličnost tih dvaju zrakoplova je tolika da su Tupoljev njegovi kritičari nazvali "Concordski". Sovjetski zrakoplov je vrlo brzo doživio lošu sudbinu tijekom demonstracije na izložbi u Bourgetu 1973. kada se raspao u zraku i prouzročio smrt 14 ljudi. Prvi komercijalni let imao je stoga tek 4 godine kasnije (i dvije godine nakon Concordea), a umirovljen je već sljedeće godine nakon samo 55 putničkih letova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 22:58