Airbus A320 ruske aviokompanije S7 letio je 9. siječnja iz grada Bratska za Moskvu kada je naišao na problem - pokvario mu se WC sustav. Zrakoplov je bio prisiljen neplanirano sletjeti u zračnu luku Kazanj. Četiri dana prije toga putnički zrakoplov kompanije Red Wings, koji je letio iz Kazanja za Jekaterinburg, također je bio prisiljen okrenuti se i vratiti u polaznu zračnu luku jer mu se stajni trap nije uvukao nakon polijetanja.
Od 1. siječnja ruski zračni prijevoznici prijavili su najmanje sedam incidenata u kojima su letovi prekinuti, odgođeni ili otkazani. Do nekoliko je incidenata došlo zbog ljudske pogreške, no većina je bila mehaničke prirode.
Iako je uglavnom prekinut uvoz velikog dijela opreme za zrakoplove u Rusiju, a zalihe stranih dijelova za zrakoplove presušile, ruski dužnosnici inzistiraju na tome da međunarodne sankcije ne sprečavaju letove ruskih zrakoplovnih kompanija. "Uvjeren sam da nije postalo opasnije letjeti", rekao je šef ruske Agencije za zrakoplovstvo Aleksander Neradko u intervjuu za rusku televiziju RBC.
Gole brojke
No, podaci pokazuju drugačije. Prije rata u Ukrajini ruski zrakoplovni prijevoznici upravljali su s više od 800 zrakoplova, od kojih su gotovo sve proizveli zapadni proizvođači. Ruski državni zrakoplovni prijevoznik Aeroflot objavio je da je u 2019. prevezao više od 120 milijuna putnika, od čega se više od polovice odnosilo na međunarodne letove, koji su u međuvremenu u potpunosti otkazani zbog zapadnih sankcija. Sankcije, među ostalim, uključuju zabrane prelijetanja Europske unije, kupnje američkih ili europskih zrakoplova i pristupa rezervnim dijelovima potrebnim za održavanje letenja putničkih zrakoplova.
Ruska je vlada u prosincu izdala dekret kojim se legalizira kanibalizacija zrakoplova za dijelove, što znači da mehaničari smiju rastavljati avione za rezervne dijelove. Kanibalizacija zrakoplova neuobičajena je praksa za moderne avioprijevoznike.
Zrakoplovne tvrtke, naime, moraju pažljivo dokumentirati svaki rezervni dio kako bi zrakoplovi ispunjavali regulatorne tehničke standarde. Postavlja se pitanje i koliko se dugo Moskva može oslanjati na kanibalizaciju jer će do 2025. trećina strane flote vjerojatno biti rastavljena radi rezervnih dijelova, smatra Anastasia Dagajeva, ruska stručnjakinja za zrakoplovstvo.
"Ruski zračni prijevoznici nastavljaju letjeti, unatoč godini sankcija, jer su dugo i uspješno sudjelovali na međunarodnom zračnom tržištu. Čak i sada kad je došlo do udaljavanja od ostatka svijeta, nastavljaju se pridržavati standarda i procedura koje su odredili kao referentne", rekla je Dagajeva.
Plan razvoja
Nedugo nakon Putinove invazije na Ukrajinu 24. veljače rusko Ministarstvo prometa objavilo je nacrt osmogodišnjeg plana za razvoj domaćih zračnih prijevoznika. U prijedlogu se navodi da je nabava rezervnih dijelova i opreme za održavanje zrakoplova "visoki prioritet".
U srpnju je Rusija potpisala memorandum o razumijevanju za kupnju rezervnih dijelova od Irana. Također se obraća zemljama poput Turske, Indije i Kine kako bi dobila dijelove. No, američki dužnosnici rade pritisak na Tursku da prestane servisirati zrakoplove Rusiji.
Turska kompanija Havaş upozorila je da bi mogla prestati prihvaćati Boeingove zrakoplove ruskih kompanija na servisiranje zbog američkih sankcija, prema RBC-u. Ruska državna kompanija Rostec, koja nadzire rad UAC-ja (United Aircraft Corporation), rekla je da će proizvesti 1000 putničkih zrakoplova do 2030. u nastojanju da prekine ovisnost Rusije o Boeingovim i Airbusovim zrakoplovima. Do 2024. planira proizvesti 20 regionalnih mlažnjaka, a do 2029. godine 72 putnička zrakoplova srednjeg dometa MS-21.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....