Zamislite zemlju veličine dva četvorna kilometra s osunčanim tihim ulicama, bez psećeg izmeta i bez poreza na dobit. Mjesto gdje su Formula 1 i plovidba jahtom nacionalna zabava, a ljudi se, umjesto da zovu taksi, s točke A do točke B prebacuju helikopterom, piše BBC.
Sad zamislite da je svaki treći stanovnik te zemlje multimilijunaš. Ta mala oaza je toliki magnet za bogataše da se velik broj njih želi skrasiti na njezinoj sunčanoj obali. Zbog toga su lokalne vlasti poduzele radikalne korake izgradnje dodatnih građevinskih terena kako bi svim zainteresiranima mogli omogućiti dom.
Zvuči prebizarno da bi bilo istinito, no takvo mjesto doista postoji i ponosno se kočoperi na pitoresknim stijenama Francuske rivijere.
Mala kneževina Monako, igralište bogataša, ima najveći broj milijunaša po glavi stanovnika na svijetu, a procjenjuje se da će u idućih 10 godina još 2.700 milijunaša poželjeti nekretninu u toj malenoj zemlji.
Dok se vozite uz francusku obalu Sredozemnog mora, pred vama se prostiru plaže prekrivene bijelim oblutcima i prugastim suncobranima, obrubljene drvoredima čempresa.
No, onda se iznenada nađete okruženi visokim betonskim neboderima, Bugattiji prolijeću pored vas, a kad ugledate svjetski poznat casino, znate da ste u Monaku.
S najgušćom naseljenošću na svijetu i reputacijom 'igrališta za bogataše', potražnja za nekretninama u Monaku je narasla nebu pod oblake.
No, kupci nisu zainteresirani samo za pogled na more: ova džepna državica je i porezna oaza.
Oliver Williams, direktor konzultantske tvrtke WealthInsights, analizirao je podatke o kretanju svjetskog bogatstva i rekao da nije nikakva tajna da ljudi dolaze u Monako zbog financijskih razloga.
- Ovdje nema poreza na dobit, nema poreza za tvrtke i porez je glavni razlog zašto ljudi dolaze. Drugi razlog je stil života, pojašnjava.
Od oko 38.000 stanovnika kneževine, njih 30 posto su milijunaši, kaže Williams. Po broju bogatih stanovnika, nakon Monaka i njegova glavnog grada Monte Carla su gradovi poput Ženeve i Züricha.
Predviđa se da će brojke još rasti. Prema analizi agencije za nekretnine Knight Frank, u sljedećih deset godina 16.100 milijunaša željet će nekretninu u maloj kneževini koju za sada ne mogu kupiti jer mjesta više – nema.
Cijene stanova ondje su već sad najviše na svijetu, a cijena kvadrata kreće se od 53.000 do 100.000 eura.
Monako izgrađuje dodatak
Sa svoja dva četvorna kilometra, Monako je krcat. Nakon Vatikana, to je najmanja država na svijetu, a dostupni teren za izgradnju toliko je ograničen da ljudi buše stijene, grade visoke nebodere ili zgrade ukapaju duboko u zemlju.
Kako bi udovoljio rastućoj potražnji za nekretninama, trenutni vladar princ Albert pristao je na ambiciozni projekt koji će financirati privatni poduzetnici, a nadgledati vlada Monaka: nasut će dio zaljeva ispred Monte Carla te tako dobiti dodatni teren za gradnju.
Projekt će koštati milijardu i pol eura, a kneževini će do 2026. omogućiti dodatnih 15 hektara građevinskog zemljišta.
Uvala Portier, kako će se to područje zvati, uključivat će luku za 30 brodova, dizajnirani park i luksuzne rezidencijalne zgrade sa 120 novih stanova.
No, prije nego se krene s izgradnjom, morat će se obaviti enorman posao nasipavanja mora, odnosno izgradnje blokova ispunjenih betonom, zatim isisavanja mora oko konstrukcije i nasipavanja pijeska posebno dopremljenog sa Sicilije.
Ovolika ekspanzija ne dolazi bez štete po okoliš, pa iako Bouyages Travaux Publiques, francuska tvrtka kojoj je povjeren projekt, planira preseliti ugroženu floru i faunu na sigurno te isprintati umjetni koraljni greben kako bi se morska bića ondje mogla nastaniti, rizik po okoliš je svejedno velik.
Stručnjaci upozoravaju da ma kako pažljivi bili, nije moguće umjetno stvoriti toliko kopna bez utjecaja na morski život.
Procjenjuje se da u tim vodama živi stotine vrsta algi i tisuće raznih morskih organizama. Zaštitnici prirode upozoravaju da ne postoji način da se u projektu te veličine potpuno zaštiti osjetljiva bioraznolikost tog područja.
No, proširenje kopnenog područja nauštrb mora nije ništa novo kad je Monako u pitanju. Od 1861. kneževina je povećala svoj kopneni teritorij za 20 posto. No, sada čak ni duboko more nije dovoljno da podmiri rastuću potražnju za građevinskim terenom.
Ipak, ekološki osviješten princ Albert, koji vozi električni auto i koji je kroz svoju zakladu donirao milijune projektima zaštite prirode, nepopustljiv je u zahtjevima da novi projekt i ekspanzija teritorija njegove zemlje bude izvedena na ekološki prihvatljiv način.
Izvođači projekta uvale Portier tako moraju zadovoljiti međunarodne standarde održivosti urbane gradnje, uključujući i zahtjevni HQE Aménagement standard.
Za nadati se da će ovaj projekt postati primjer koji druge zemlje sa sličnim potrebama mogu slijediti.
Pogledajte video:
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....