NOVA ERA

Radikalan zaokret na zapadu Europe, uvodi se velika promjena u avioprometu: ‘Imate vlakove...‘

Plan je zabraniti letove koje može zamijeniti prijevoz vlakom u trajanju manjem od 2,5 sata

AVE vlak na liniji Madrid - Barcelona

 Pedro Antonio Salaverría Calahorra/Alamy/Alamy/Profimedia/Pedro Antonio Salaverría Calahorra/alamy/alamy/profimedia

Stranke vladajuće koalicije u Španjolskoj, Socijalističko-radnička partija (PSOE) premijera Pedra Sancheza i Sumar, dogovorile su zakonski prijedlog kojim bi se zabranile linije putničkih zrakoplova na kratkim relacijama u cilju smanjenja emisija štetnih plinova u atmosferu, tvrdi portal Euronews.

- Još nije poznato koliko će letova zapravo biti obuhvaćeno ograničenjima. No, španjolski je plan zabraniti domaće letove na relacijama koje možete zamijeniti prijevozom vlakom u trajanju manjem od dva i pol sata – navodi portal, podsjećajući da je slično rješenje već usvojila Francuska sredinom 2022.. Sukladno francuskom rješenju, Euronews procjenjuje da će u Španjolskoj od zabrane biti izuzete ‘kratke‘ putničke avionske linije do središnjih zračnih luka u državi za ‘hvatanje‘ letova prema inozemnim odredištima.

- Tekst koji su dogovorile PSOE i Sumar također nastoji analizirati potencijalni učinak ograničenja korištenja privatnih zrakoplova i direktive Europske unije o oporezivanju energenata, uključujući kerozin koji se koristi kao gorivo za zrakoplove – ističe portal, navodeći kako je čelnica Sumara Yolanda Diaz zastupala ideju da se zabrani svi ‘unutrašnji‘ letovi unutar četiri sata putovanja koji imaju alternativu korištenja željeznice. Od toga se, prema istome izvoru, ipak odustalo i partneri su se priklonili ‘francuskom‘ rješenju.

Neznatne uštede

Komentirajući prijepore koji su se u javnom i političkom prostoru javili oko spomenute zabrane letova, Euronews skreće pozornost na studiju nevladine organizacije Ecologistas en Acción prema kojoj bi se ukidanjem ‘kratkih‘ putničkih zrakoplovnih linija uštedjelo do 300 tisuća tona CO2 i 50 tisuća letova godišnje. U slučaju zabrane četverosatnih letova, prema istim izvorima, emisije CO2 u Španjolskoj smanjile bi se za gotovo deset posto.

Spomenute restrikcije već su naišle na osporavanja na Iberijskom poluotoku iz redova oporbenih stranaka. Dužnosnici Narodne stranke (PP) i Voxa protive se zabrani ‘kratkih‘ letova jer bi takva mjera, ističu, ‘Španjolsku učinila manje konkurentnom‘.

- Inicijativa je neučinkovita jer bi rezultirala samo smanjenjem emisija od 0,06 posto prema podacima Koledža zrakoplovnih inženjera (COIAE) – izjavio je član PP-a Guillermo Mariscal.

Tijekom 2023. COIAE je medijima odaslao priopćenje u kojem je izrazio neslaganje s planom za smanjenje letova ispod tri sata navevši da bi to imalo gotovo nulti utjecaj na emisije ugljika. Isti izvor izrazio je uvjerenje kako će ‘s obzirom na tako smanjene emisije, šteta koju će se prouzročiti industriji zračnog prometa u Španjolskoj biti znatna‘.

U svakom slučaju, prijedlog lijevih vladajućih političkih opcija tek treba proći parlamentarnu proceduru. Očekuje se da će spomenute zabrane proći dosta izmjena prije nego što ih odobri španjolski Senat.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 12:38