Zapadni trgovci trpaju zalihe plina u ukrajinska podzemna skladišta računajući da će ove zime zaraditi na jeftino kupljenom "ljetnom" plinu.
Šefovi kompanija poput Trafigura Grupe, Vitola i Gunvor Grupe očekuju dodatnu zaradu od više stotina milijuna dolara ako kupe sada jeftino, a prodaju skuplje kasnije, kada zima ponovno stigne u Europu. Ukrajinske vlasti spremno su im na raspolaganje stavila skladišta koja zjape prazna nakon što su zavrnuti ventili na ruskim plinovodima.
Među interesentima za dodatnu zaradu su i naftni giganti poput Shella i švicarskog Axpo, piše Wall Street Journal.
Računica je da bi ekstra profiti mogli biti golemi s obzirom na to da je cijena plina koji je stigao iz svih krajeva svijeta oborena za više od 80 posto od prošle godine. dakako, prođe li sve po planu. Rizik koji na sebe preuzimaju energetski igrači ne odnosi se na opasnost da bi u borbama granate mogle pasti na skladišta. Naime, ona su kilometar i pol pod zemljom i većinom daleko od fronte. Međutim, problemi bi mogli nastati pogode li projektili plinovode ili kompresorske stanice čime bi plin zapeo u Ukrajini.
Prijetnja je i da vlada kaže: "Moramo zaplijeniti plin", pogorša li se ukrajinska energetska situacija.
Trgovci su, pokazuje se, voljni riskirati. Protok plina prema ukrajinskim "kavernama" uzima maha posljednjih tjedana, a zalihe stižu iz cijelog svijeta: u obliku LNG plina iz SAD-a i Nigerije, drugi iz plinskih polja u Norveškoj i Ujedinjenoj Kraljevini. Nešto stiže i iz Rusije.
Doprema plina se ubrzala nakon što su europski trgovci i čelnici ukrajinskih energetskih kompanija održali niz sastanaka u Beču.
Količine koje teku u skladišta niže su nego prije rata, piše WSJ, zbog poteškoća s kojima su se trgovci susreli osiguravajući gorivo u ratnoj zoni ili prilikom uvjeravanja banaka da daju zajam. Europska unija do sada nije uspjela u pokušaju stvaranja programa davanja jamstava s državnom potporom. Ukrajinski dužnosnici kažu da bi strani trgovci mogli uskladištiti 3,5 milijardi kubičnih metara do zime, od raspoloživih 10 milijardi.
Europa je ranjiva, piše WSJ, jer je ovisnost o ruskom Gazpromu zamijenila oslanjanjem na tržište ukapljenog prirodnog plina. To potvrđuje činjenica da su cijene plina dvaput skočile ovaj mjesec samo zbog prijetnje štrajkom u plinskim postrojenjima u Australiji.
Skladištenje goriva u Ukrajini varijacija je klasične trgovine. Takva igra postala je poznata na Wall Streetu nakon što je američka multinacionalna kompanija Salomon Brothers zaradila bogatstvo skladištenjem sirove nafte na tankerima uoči Prvog zaljevskog rata ranih 1990-ih. Međutim, to je zahtjevan logistički pothvat, a u ovom slučaju podrazumjeva i sklonost riziku.
Logika je jednostavna: zalihe plina u EU-u toliko su velike da trgovci trenutno mogu jeftino kupovati gorivo i prodavati po višim cijenama unaprijed na tržištu, za isporuku ove zime ili kasnije.
Nedavno su mogli zaraditi više od 10 eura po megavat-satu, rekao je za WSJ Marco Saalfrank, voditelj trgovačkog trgovanja u Axpu. I to nakon uračunavanja naknada za skladištenje i tranzita, kao i kamatnih stopa i kreditnih troškova.
Na 3,5 milijardi kubičnih metara, to čini više od 340 milijuna eura, ili 370 milijuna dolara, potencijalne dobiti. Stvarna brojka će se razlikovati. Neki trgovci već se bave prodajom za sljedeće ljeto umjesto za zimu, ili ne prodaju unaprijed, kladeći se na rast cijena.
Sve spomenute tvrtke uglavnom su imale opsežne poslove u Ukrajini i prije rata. Shell je potpisao ugovor o istraživanju plina iz škriljevca 2013. godine.
Kompanija Vitol sa sjedištem u Londonu, najveći svjetski neovisni trgovac naftom, sklopila je ugovor o razvoju naftnih i plinskih polja u Ukrajini 2012., dok je švicarski trgovac Trafigura imao ured u Kijevu. Dvojica trgovaca — žestoki konkurenti — traže nove načine zarade nakon što su posljednjih godina zaradili milijarde dolara od preokreta uzrokovanog ratom i pandemijom, podsjeća WSJ.
Ukrtransgaz, operater skladišta, sredio je i osigurao podzemna skladišta u Ukrajini. Provjerio je unutarnju i vanjsku sigurnost, naručio osiguranje vanjskih prostora te se opskrbio rezervnim dijelovima u iščekivanju klijenata. To je potvrdio Roman Maliutin, vršitelj dužnosti glavnog direktora. Tvrtka jamči trgovcima pristup gorivu čak i ako je mjesto u koje su ga prvotno ubrizgali plin oštećeno.
"Vjerojatnost da će sva naša podzemna skladišta biti odsječena iz proizvodnje, da će biti uništena, vrlo je mala", rekao je Maliutin.
A što je više plina u ispražnjenim plinskim skladištima, to je veći pritisak, što olakšava povlačenje goriva za slanje natrag u Europu ili korištenje u Ukrajini ove zime. Ukrtransgaz, podružnica Naftogaza, također dobiva prijeko potreban novac od naknada za skladištenje, iako ih je jako spustio kako bi potaknuo priljev energenata. Ukrajina također oslobađa plin od carine na tri godine.
Dotok plina iz Poljske, Mađarske, Slovačke i Moldavije označava preokret povijesne uloge Ukrajine kao prometnice za ruski plin u Europu, piše WSJ. Kaverne su nasljeđe tog trgovačkog puta. Gazprom ih je napravio kako bi povećao izvoz u Europu zimi, dopuštajući gradovima u istočnoj Ukrajini da koriste novopristiglo rusko gorivo iz magistralnih cjevovoda u najhladnijim mjesecima u godini.
"Trgovci dolaze u Ukrajinu bez dodatnih osiguranja, noseći ovaj rizik kao komercijalni rizik, što je odličan signal", rekao je Oleksij Černišov, izvršni direktor Naftogaza, koji je državna firma. Dodao je da Kijev neće razmatrati konfiskaciju goriva.
Kaverne su, naglasio je, "trenutačno najsigurnije mjesto u Ukrajini.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....