IMAMO LI ŠANSE?

Otkriven novi planet u orbiti mrtve zvijezde: ‘Ovo će se dogoditi Zemlji kad umre Sunce‘

Milky Way
 -/Panthermedia/Profimedia

Pronađen je planet sličan Jupiteru koji gravitira oko svoje mrtve zvijezde, a upravo se to može dogoditi Zemlji kad Sunce umre za oko 5 milijardi godina, prenosi CNN.

Ovaj neobični duo pronađen je na udaljenosti od 6.500 svjetlosnih godina u blizini središta naše galaksije Milky Way.
Par se smatra neočekivanim jer se divovski egzoplanet veličine Jupitera nalazi u orbiti bijelog patuljka, ostataka koji ostaju nakon što zvijezda nalik Suncu nabuja do crvenog diva tijekom evolucije zvijezde.

Promatrajući sustav, istraživači su uspjeli utvrditi da su planet i zvijezda nastali otprilike u isto vrijeme i da je planet preživio smrt zvijezde. Planet je udaljen oko 2,8 AJ od zvijezde. AJ ili astronomska jedinica je udaljenost između Zemlje i Sunca ili 92 milijuna milja (148 milijuna kilometara).

"Ovi dokazi potvrđuju da planeti koji kruže na dovoljno velikoj udaljenosti mogu nastaviti postojati i nakon smrti svoje zvijezde", rekao je Joshua Blackman, vodeći autor studije i postdoktorski istraživač astronomije na Sveučilištu Tasmania u Australiji. "S obzirom na to da je ovaj sustav analogan našem Sunčevom sustavu, to sugerira da bi Jupiter i Saturn mogli preživjeti Sunčevu fazu crvenog diva, kad ostane bez nuklearnog goriva i samouništi se", zaključio je.

U tom slučaju, ne znamo koliko bi Zemlja imala šansi preživjeti eksploziju Sunca.

„Zemljina budućnost možda nije tako ružičasta jer je mnogo bliže Suncu", rekao je David Bennet, koautor studije i viši znanstvenik na Sveučilištu Maryland i NASA -inom centru Goddard Space Flight. "Kad bi se čovječanstvo htjelo preseliti na Mjesec Jupitera ili Saturna prije nego što bi Sunce spržilo Zemlju tijekom njegove faze crvenog supergiganta, mi bismo i dalje ostali u orbiti oko Sunca, iako se ne bismo jako dugo mogli osloniti na toplinu Sunca kao bijeli patuljak", objasnio je Bennet.

Nadalje, iako su jedino divovski planeti pronađeni u orbiti bijelih patuljaka, to ne znači da su jedini planeti oko ovih mrtvih zvijezda. Očekuje se pronalazak planeta s različitim masama koje kruže oko bijelih patuljaka, ali je vjerojatnije da su oni manji, stjenoviti planeti u bliskim orbitama, bili razdvojeni tijekom faze crvenog diva u evoluciji zvijezde domaćina.

"Vijest o drugom planetu koji kruži oko bijelog patuljka uzbudljiva je i nudi dodatni dokaz da planeti postoje oko mrtvih zvijezda nakon što je naš list prošle godine izvijestio o prvoj ikada pronađenoj", rekla je Lisa Kaltenegger, direktorica Instituta Carl Sagan sa Sveučilišta Cornell.

Znanstvenike zanima mogu li i ljudi preživjeti propast svoje zvijezde kao i planeti? Kad bi život mogao opstati čak i na planetima koji kruže nad zvjezdanim leševima, to bi donijelo nevjerojatnu budućnost našeg kozmosa.

22. travanj 2024 12:40