Više od 80% globalne trgovine obavlja se pomorskim putem.
Brodovi koji plove arktičkim vodama više ne smiju koristiti ni prevoziti mazut, prema uredbi pomorske agencije Ujedinjenih naroda (IMO) koja je stupila na snagu u ponedjeljak. Sporazum predviđa izuzeća za brodove izgrađene nakon 2016. godine, sa zaštićenim spremnicima i ublaženim rizikom izlijevanja. Uredba arktičkim državama - Rusija, SAD, Kanada, Danska i Norveška - dopušta da do 2029. odobre izuzeća za brodove koji plove pod njihovom zastavom i u njihovim teritorijalnim vodama. Brodski promet u arktičkim vodama porastao je za više od trećine od 2013. do 2023. godine, a udaljenost koju brodovi prijeđu više se nego udvostručila. Reuters izvještava da je uredba suočena s očekivanim izazovom, Rusijom, koja kontrolira više od pola arktičke obale, a nije poznato kad će i hoće li primijeniti uredbu.
Ruska državna brodarska grupacija Sovcomflot priopćila je da će joj "odluke međunarodnih i nacionalnih vlasti biti smjernice koje će poštovati". Moskva bi mogla uvjetovati primjenu uredbe ublažavanjem sankcija na pomorski promet, osobito kad je riječ o prijevozu energenata gdje mora koristiti brodove bez osiguranja.
Nova zagušenja u lukama
Danski brodar A.P. Moller-Maersk upozorio je na zastoje na terminalima luka na Mediteranu i u Aziji, signalizirajući učestale probleme u prijevozu tereta do europskih odredišta. Obavijest iz Maerska nadovezuje se na učestala kašnjenja u globalnim opskrbnim lancima i rast troškova prijevoza zbog krize u Crvenom moru i Adenskom zaljevu, gdje jemenski hutisti napadaju brodove za koje smatraju da rade u korist izraelskih interesa, dakle ne ruske i kineske, što utječe na tranzit kroz Sueski kanal (Svjetska banka procjenjuje da je promet kroz Suez i Bab el-Mandeb, koji povezuje Crveno more i Indijski ocean, prepolovljen u ožujku ove godine u odnosu na prošlu godinu).
Kako bi izbjegli rizično područje, prijevoznici Maerska, francuskog MSC-a i njemačkog Hapag-Lloyda preusmjerili su brodove duljom rutom oko Afrike što poskupljuje prijevoz. U singapurskoj luci Jebel Ali i u Dubaiju, primjerice, zastoj je izazvala potražnja za uslugama pretovara. Oxford Economics gužvu u lukama u Aziji tumači odgođenim vremenom tranzita i manjim broja dostupnih luka. Tvrtka za pomorske podatke Linerlytica objavila je da je početkom lipnja gotovo 60% brodova čekalo na sidrištu u Aziji. To je smanjilo globalni kapacitet otpreme i povećalo vozarine. Zagušenost će se vjerojatno pogoršati kako se približavamo vrhuncu brodske sezone, koja traje od kasnog ljeta tijekom jeseni, i mogla bi postati još veći problem ako lučki radnici u SAD-u odluče štrajkati kasnije ove godine, tumači Oxford Economics. Napadi hutista su također obnovili piratstvo koje baze ima u Somaliji.
Ruska državna agencija za nuklearnu energiju Rosatom objavila je početkom lipnja da je s kineskom brodarskom tvrtkom Hainan Yangpu NewNew Shipping dogovorila suradnju na uspostavi linije za kontejnerski prijevoz tereta u arktičkom pojasu tijekom cijele godine. Riječ je o Sjevernom morskom putu koji se otvara otapanjem leda i omogućava brži prijevoz robe s Pacifika do Europe: udaljenost od ruske luke Murmansk do Beringovog tjesnaca je 13.000 kilometara dok brodski putovi od Europe do Azije preko Sueza mjere oko 21.000 kilometara.
Predstavnik Rosatoma za razvoj Arktika Vladimir Panov rekao je da ovogodišnji plan predviđa 12 putovanja, dodajući da se tvrtke nadaju da će u konačnici godišnje otpremati do 50 milijuna tona tereta, prenosi Reuters. Cilj je, navodi, izgraditi do pet brodova arktičke klase, što će tvrtki omogućiti da bude operativna na Sjevernom morskom putu tijekom cijele godine. Rosatom je prošle godine s DP Worldom iz Dubaija uspostavio zajedničku tvrtku za razvoj kontejnerskog prijevoza preko Arktika. Rosatom je prošle godine prevezao više od dva milijuna tona tereta u tranzitu, što je bio rekord, ove je godine plan tri milijuna. Izvršni direktor i predsjednik DP Worlda Sultan Ahmed bin Sulayem rekao je da je Sjeverni morski put važna prekretnica za brodarstvo budući da problemi u opskrbnim lancima i geopolitička nestabilnost pokazuju da su potrebne alternative tradicionalnim brodskim rutama. "Ali ne možete prodati nešto što nemate”, upozorio je Bin Sulayem.
Kina javlja radiom o stanju leda
Kina je osobito zainteresirana za taj put jer tako smanjuje ovisnost o Malajskom prolazu kojim prelazi 80% kineskog uvoza nafte i plina. Obalna radio postaja Tianjin, kojom upravlja sjevernokineski lučki grad Tianjin, počela je u ponedjeljak emitirati analize morskog leda i prognoze te vremenske informacije za cijeli Sjeverni morski put. Indija, koja je postala velikim kupcem ruskih energenata - ministar vanjskih poslova Subrahmanyam Jaishankar je u svibnju izjavio da porast trgovine s Rusijom ne treba gledati kao privremeni fenomen, budući da se pojavljuje sve više novih gospodarskih prilika - također je zainteresirana raditi s Moskvom na arktičkom pomorskom prometu i povezanoj ekonomskoj suradnji. I tako će Rusija, dijelom zahvaljujući globalnom zagrijavanju, konačno preuzeti dio onih 80% s početka teksta i postati važnom točkom u pomorskom prometu što je stoljetna želja svih vladara u Moskvi. Nije baš toplo more, ali može se ploviti, kako ono, vivere non necesse est, navigare necesse est (original je grčki, Plutarhov, ‘πλεῖν ἀνάγκη, ζῆν οὐκ ἀνάγκη’).
Dodatak: Kontejnerske luke u istočnoj i jugoistočnoj Aziji potvrdile su primat na svjetskoj ljestvici u 2023. godini, pokazalo je izvješće Svjetske banke i S&P Globala, a na svjetsku kartu upisale su se, uz Rijeku, i Ploče. Azijske luke zauzele su čak 13 mjesta među 20 najbolje plasiranih na svjetskoj ljestvici. Ploče su zauzele 206. mjesto među ukupno 405 luka, a Luka Rijeka je na 400. mjestu: 2022. godine bila je na 334. mjestu na ljestvici koja je obuhvaćala ukupno 348 luka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....