IPAK DOLAZE...

Njemački mediji šokirani cijenama na Jadranu: ‘Znate li koliko košta ručak za četveročlanu obitelj?‘

‘Budžet za putovanja njemačkih građana vjerojatno će se potrošiti brže nego što se očekivalo‘, javlja Bavarski radio

Split

 Paun Paunovic/Cropix

Snažan rast cijena zbog inflacije u svim mediteranskim zemljama uopće ne zabrinjava najveće europske putnike – Nijemce. Pa tako ni značajan rast cijena smještaja, prijevoza, pića i hrane te usluga u restoranima i kafićima u Hrvatskoj. Možda će ih zabrinjavati ove zime kada budu planirali godišnji za iduću godinu, ali sada, kada konačno bez ikakvih restrikcija nakon dvije godine pandemije mogu slobodno putovati gdje god žele, ne razmišljaju niti o troškovima niti cijenama. Koliko god one rasle. Želja za putovanjima je veća od svega.

Naime, prema anketi potrošača koju je od tvrtke GfK naručio Bavarski centar za turizam (BZT), 69 posto ispitanih koji općenito putuju sigurno bi ovo ljeto željelo otići na godišnji odmor. Hrvatska je i dalje popularna turistička destinacija, o čemu svjedoči i dosadašnji dio sezone, posebno Duhovi. Iako su zabrinuti zbog klimatskih promjena, pandemije korone i rata u Ukrajini, 42 posto Nijemaca, koji žele putovati ljeti, ne bi htjeli propustiti ljetni odmor. Tek njih 23 posto toliko je zabrinuto zbog aktualnih problema da, unatoč trenutnim planovima putovanja, možda ipak neće moći putovati ljeti. Kod odabira destinacije, za trećinu putnika cijena će, naravno, igrati bitnu ulogu.

- Sve relevantne analize su već i u ranijim razdobljima najavljivale da je želja za putovanjima među Nijemcima u 2022. godini na vrlo visokoj razini. Uštedjeli su novac tijekom pandemije te na raspolaganju imaju budžete i za skuplja putovanja. Rast cijena, pa tako i troškova za turističke aranžmane, činjenica je koju su potencijalni putnici uglavnom ukalkulirali u kućne budžete i ne predstavljaju neki veći faktor koji bi ih odvratio od planiranih putovanja. Za sada se ne planiraju neka odricanja, ali svakako rast cijena energenata predstavlja glavni izazov s kojim se računa u nadolazećim razdobljima - ističe Romeo Draghicchio, direktor predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Njemačkoj.

Cijene iste, ali manja pakiranja

Dodaje da će ta tema dobiti dodatno na značaju od sredine 2024. godine kada će kućanstvima doći na naplatu obračun za troškove grijanja iz 2023. godine.

- Kako plaće nisu rasle u istom omjeru kao cijene raznih proizvoda, Vlada u Njemačkoj s dodatnim mjerama, kao što su smanjenje poreza na gorivo, smanjenje cijena javnog prijevoza i povećanje neoporezivog iznosa za putovanje na posao, pokušava dodatno rasteretiti kućne budžete - ističe Draghicchio.

U Hrvatskoj je 2019. - prije koronakrize - ljetovalo 2,88 milijuna ljudi iz Njemačke, objavio je Savezni zavod za statistiku. Njemački turoperatori navode da bi ove godine ta brojka mogla biti premašena. Prema riječima Ralpha Schillera, čelnika turističke tvrtke FTI Group, Hrvatska je ove godine jedno od najpopularnijih odredišta za putovanja kupaca.

- Ovdje bi moglo biti tijesno s mjestima na željene datume u ljetnoj sezoni - ističe Schiller.

A o rastu cijena, ne samo u Hrvatskoj, nego i svim drugim destinacijama revno izvještavaju njemački mediji. Pripremaju Nijemce na ono što će ih dočekati na moru. Navode da prema službenim podacima, inflacija u Hrvatskoj iznosi gotovo deset posto.

- Budžet za putovanja njemačkih građana vjerojatno će se potrošiti brže nego što se očekivalo - i to očito ne prvenstveno zato što si ljudi mogu priuštiti bolji hotel, kako to turoperatori vole tvrditi. Ako pogledate svakodnevne artikle u supermarketima, poskupljenja će vjerojatno biti znatno veća. U nekim slučajevima čini se da su cijene ostale iste, ali je pakiranje postalo manje. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, cijene hrane i bezalkoholnih pića u svibnju 2022. porasle su za 15,2 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Veliki rast cijena primjetan je i u ugostiteljstvu. Primjerice, prije pandemije korone, pivo u pivnici u glavnom gradu Hrvatske koštalo je dvanaest kuna, odnosno oko 1,60 eura. Pivo tamo sada morate platiti 19 kuna, što je nešto više od 2,50 eura - izvještava Bavarski radio.

Egipat poskupio 27 posto

Navodi da su u turistički popularnim mjestima i otocima, poput Splita, Dubrovnika ili Rovinja, cijene znatno više.

- Ručak za četveročlanu obitelj može stajati 700 kuna i više, što je oko 93 eura. Prema podacima Hrvatskog zavoda za statistiku, porasle su i cijene hotela. Ovog su svibnja bile više od dvanaest posto skuplje u odnosu na svibanj 2021. godine. Uz to, rastu i cijene zrakoplovnih putovanja. Zračni putnici moraju se pripremiti na više cijene karata ljeti zbog povećanih troškova goriva kao posljedice rata u Ukrajini - kaže Bavarski radio.

Vele da se nešto može uštedjeti na tečaju.

- Trenutačno njemački turisti još uvijek moraju mijenjati eure u hrvatsku valutu kunu. Možete pokušati uštedjeti barem nešto novca. Jer ovisno o tome gdje mijenjate eure u kune, tečaj varira. U pravilu su tečajevi u mjenjačnicama znatno jeftiniji nego kad podižete novac s aparata - savjetuje Bavarski radio.

Inače, Hrvatska nije jedina zemlja o kojoj se piše kada govorimo o povećanju cijena. Aktualna analiza portala za ocjenjivanje i rezervacije HolidayCheck pokazuje da je boravak u najvažnijim turističkim destinacijama košta u odnosu na vrijeme prije 2019. godine već za dvoznamenkasti postotak. U Grčkoj i Španjolskoj, turisti sada moraju platiti u prosjeku 16 posto više za usporedivu uslugu nego prije pandemije korone. Cijene su toliko porasle i u Portugalu i u Turskoj. Egipat je poskupio čak 27 posto. Kao razlozi poskupljenja navode se smanjena potražnja jer se dio objekata zatvorio za vrijeme korone, veći troškovi, ali i manjak radne snage. Problem je to s kojim se susreću apsolutno sve turističke zemlje, a ne samo Hrvatska.

Čak 59 posto Nijemaca ove će godine godišnji odmor provesti u domovini

Prema anketi GfK, čak 59 posto Nijemaca ostat će u svojoj zemlji, 49 posto otputovat će u susjednu europsku zemlju, dok će u izvaneuropske zemlje putovati 11 posto njemačkih putnika.

S obzirom na sve veći broj inozemnih destinacija koje su se ove godine nakon korone opet otvorile, automobil je ponovno u padu kao omiljeno prijevozno sredstvo za dolazak i povratak. Oko polovice ljudi koji planiraju putovati u ljetnim mjesecima želi koristiti svoj automobil, a 29 posto planirati letjeti.

Što se tiče smještaja, Nijemci i dalje najviše preferiraju apartmane ili kuće za odmor, a sve veća je potražnja ponovno i za hotelima.

Inače, najomiljenija inozemna destinacija Nijemaca je Španjolska, na drugim mjestu je Italija, trećem Austrija, a četvrtome Hrvatska.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 20:50