Najbogatiji čovjek svijeta Elon Musk u novoj američkoj administraciji bit će zadužen za rezanje troškova, iako je poznat po kontroverznim, vrlo rigoroznim metodama uštede. Novoizabrani predsjednik SAD-a Donald Trump imenovao je Muska i bivšeg republikanskog predsjedničkog kandidata Viveka Ramaswamyja da zajedno vode novostvoreni Odjel za učinkovitost vlade. Oni će "utrti put mojoj administraciji za demontiranje vladine birokracije, smanjenje suvišnih propisa, smanjenje rasipnih troškova i restrukturiranje saveznih agencija", rekao je Trump. Najavio je i da će novo ministarstvo pokrenuti drastične promjene velikim rezovima u prenapuhanoj saveznoj birokraciji do 4. srpnja 2026. godine.
Otkazi na Badnjak
Šest tjedana nakon što je kupio moćnu društvenu mrežu Twitter, Musk je bijesan organizirao konferencijski poziv s financijskim direktorima tvrtke. Upravo su otpustili tri četvrtine zaposlenih - pali su na 1500 zaposlenih s gotovo 8000. No troškovi su i dalje izvan kontrole, napao je milijarder podređene, opisuje The New York Times, pozivajući se na troje sudionika sastanka. Sljedećih šest sati Musk je čitao popis troškova Twittera, tražeći objašnjenje za svaku stavku. U jednom je trenutku prigovorio menadžerici koja je bila odgovorna za višemilijunski ugovor o internetskoj sigurnosti jer druga njegova kompanija, Tesla, troši mnogo manje na to. Menadžerica mu je uzvratila, pa joj je Musk rekao da ona više ne radi za Twitter.
Musk je tako rešetao proračune i drugih svojih kompanija, recimo Tesle i SpaceX-a. Gotovo tri desetljeća u tehnološkom biznisu izvještio se je u rezanju troškova - radije previše, nego premalo, svjedoči 17 Muskovih sadašnjih i bivših zaposlenih za NYT. Čitav je svijet pratio njegove manevre s Twitterom, koji je preimenovao u X. Zbog pretjeranih rezova izgubio je na milijune korisnika i milijarde od oglašavanja. Ali mu carstvo, vrijedno više od 307 milijardi dolara, nije uzdrmano.
Nije se bojao rezati ni do te mjere da ugrozi korporativne procese pa i sigurnost proizvoda, piše NYT. Twitter je u nekoliko mjeseci od preuzimanja bio pao na trećinu vrijednosti, jer su oglašivači pobjegli nakon što je objavio da zbog štednje odustaje od moderiranja sadržaja. Na Badnjak 2022. Musk je odletio u Sacramento kako bi zatvorio Twitterov podatkovni centar, smatrao je da je najam poslovnog prostora preskup i zahtijevao da ga Twitter odmah napusti. Gasio je servere radi štednje, mreža je nekoliko puta prestajala s radom. Toliko je bio uspješan u davanju otkaza, da bi se ispostavilo da nema tko obaviti posao, pa bi ponovo iste ljude zvali natrag. No promjene su dovele do više od 100 milijuna dolara godišnje uštede, objavila je tvrtka godinu dana kasnije.
Jeftiniji od NASA-e
Na Trumpovom predizbornom skupu prošlog mjeseca Musk je obećao američki proračun smanjiti za 30 posto. On smatra da državi treba samo 99 agencija, a ne više od 400. Ipak, smanjenje troškova u X-u, Tesli i SpaceX-u nije isto što i rezanje nacionalnih rashoda, koji podliježu gomili zakona. Kongres diktira savezni proračun, a bilo kakva značajnija smanjenja sukobila bi se sa zakonskim obavezama, podsjeća NYT.
U biznisu je očito uspješan. U SpaceX-u je odbio dobavljačima platiti više od milijun dolara za spremnike goriva za prve rakete. Privatnu tvrtku za svemirske letove osnovao je uvjeren da može proizvesti jeftiniju raketu od američke vlade. Umjesto da plati preskupe spremnike za gorivo, Musk je počeo ispitivati kakve spremnike koriste naftna industrija i cestovni prijevoznici. SpaceX je naposljetku za nekoliko stotina tisuća dolara kupio role čelika za gradnju vlastitih spremnika.
Uštedio na müslima
SpaceX je 2010. lansirao svoju raketu Falcon 9, čija proizvodnja stoji oko 550 milijuna dolara. NASA je procijenila da bi gradnja istog sustava koštala čak 4 milijarde dolara. Zahvaljujući Musku, dopremanje kilograma tereta u orbitu danas košta oko 2600 dolara, piše NYT, u usporedbi sa 65.000 dolara koliko je koštao prijevoz sada umirovljenim space shuttleom NASA-e.
U Tesli, gdje je Elon Musk postao izvršni direktor 2008., njegova taktika pomogla je da im električna vozila postanu profitabilna, dok rivali poput Forda i General Motorsa gube novac na svakom vozilu na baterije koje prodaju. Svojeglavi milijarder štedio je do te mjere da je 2015. ukinuo besplatne žitarice u menzi kako bi uštedjeli nekoliko tisuća dolara mjesečno. Tesla se u sustavu za samostalnu vožnju ne oslanja na radar, nego samo na pet puta jeftinije kamere. Zbog toga su podnesene brojne tužbe, jer žrtve nesreća ili njihova rodbina optužuje da automobil nije prepoznao znakove stop, druga vozila ili druge prepreke, što je dovelo do ozljeda i smrti. Musk ne odustaje: skupi radari neće u njegove automobile.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....