Preprekama za motorna vozila zatvoren je ovog vikenda dio Deansgatea, glavne manchesterske prometnice, pojavile su se i nove staze za pješake i bicikliste, a i drugi britanski gradovi spremaju se na slične zahvate u korist pješaka i oslobađanja od automobila.
Dio je to nastojanja vlasti Velike Britanije da se stvori što više prostora za fizičku distancu dok zemlja postupno ukida dosadašnja ograničenja okupljanja i kretanja uvedena zbog pandemije koronavirusa, piše BBC. Nove prostore za šetnju ili vožnju biciklom ovaj su tjedan uveli i Glasgow, Leicester, York i Brighton, a deseci ostalih britanskih gradova planiraju isto.
U petak je londonski gradonačelnik Sadiq Khan najavio zatvaranje nekih od najprometnijih ulica u gradu.
Kazao je da će zahvaljujući planu o zatvaranju većih dijelova Londona za osobna vozila i kombije nastati jedno od najvećih gradskih područja bez automobila u svijetu.
Ponovno otkrivena radost pješačenja i vožnje bicikla
"Mnogi su stanovnici glavnoga grada u vrijeme mjera ograničenja okupljanja i kretanja ponovno otkrili radosti hodanja i vožnje biciklom. Brzim i jeftinim proširenjem kolnika, otvaranjem privremenih biciklističkih staza i zatvaranjem prometnica za motorna vozila, milijunima ljudi omogućit ćemo drukčiji način obilaska grada", kazao je Khan.
"Zelenim oporavkom našega grada borimo se i s onečišćenim zrakom, što je ključno u nastojanju da jednu javnozdravstvenu krizu ne zamijenimo drugom".
Većina promjena koje se uvode u cijeloj državi privremeni su odgovor na krizu nastalu zbog pandemije koronavirusa, no mnogi predstavnici lokalnih vlasti kažu da bi, nakon konzultacija s lokalnim zajednicama željeli da one budu trajne.
"Nadamo se da će ulice našega grada ponovno preplaviti pješaci i biciklisti", rekla je BBC-ju manchesterska gradska vijećnica Angeliki Stogia, članica gradskog odbora za promet i okoliš.
Dodaje kako se čini da je pandemija koronavirusa ubrzala provedbu nekih ranijih projekata.
Vlada priznaje da joj je jedan od najvećih izazova nakon ukidanja mjera izolacije pronaći način na koji će stanovnici moći sigurno putovati držeći fizički razmak.
Vlada najavila financijski poticaj za "aktivna putovanja"
Prošli je tjedan britanski ministar prometa Grant Shapps engleskim lokalnim vlastima dao naputak da započnu "sa značajnim promjenama" u prometu kako bi se pješacima i biciklistima omogućilo više prostora za kretanje.
Najavio je osnivanje fonda za hitne slučajeve 'težak' 250 milijuna funta kojim će se potaknuti nešto što je nazvao "aktivnim putovanjima".
Pojasnio je da je riječ o prvoj tranši paketa od dvije milijarde funta, namijenjenih stazama za bicikle i za šetnju, što je dio ukupne investicije u iznosu od 5 milijarda funta, najavljene još u veljači.
Gradska vijeća već mogu koristiti privremene prometne odredbe kada su posrijedi proširenja kolnika, kreiranje biciklističkih staza i novih pješačkih prijelaza, kao i zatvaranja čitavih ulica za promet, a ovlasti će im biti još veće.
To znači da lokalne vlasti mogu u potpunosti izmijeniti prometovanje u nekom gradu, a većina novih mjera odnosi se na ograničenje pristupa automobila i ostalih motornim vozila nekim gradskim četvrtima.
"Sigurne ulice spašavaju živote"
Manchester radi na kampanji pod nazivom "Sigurne ulice spašavaju živote". Gradske vlasti će u promjene u gradskom prometu uložiti hitna sredstva u iznosu od pet milijuna funta, što će omogućiti lakši pristup pješaka trgovinama, cestama koje vode do bolnica ili do gradskog centra.
Cilj im je do 2038. godine stvoriti zdraviji i ugodniji grad za življenje bez onečišćenog zraka.
Od uvođenja mjera izolacije u manchesterskoj se regiji 'bicikliranje' povećalo za više od 70 posto. Gradski vijećnici misle da će stanovnici, ako im se zajamči sigurnost u prometu, češće pješačiti i voziti se biciklima.
Nagli porast prodaje bicikala
Mjere karantene bez sumnje su potaknule nagli porast prodaje bicikala.
Dionice najvećega trgovačkog lanca bicikala, Halfordsa, u jednom su danu porasle za čak 17 posto, a prodaja biciklističke opreme je od 23. ožujka porasla za 500 posto.
Vlasnik prodavaonice bicikala Foster's Cycles u predgrađu Manchestera, Ken Foster kaže da ima najveći promet otkad je njegov djed 1954. otvorio trgovinu.
Dodaje da je prometu vjerojatno pridonijelo i iznimno lijepo vrijeme u Britaniji.
A što kad pada kiša?
"Ne postoji loše vrijeme, samo neprikladna odjeća", kaže Foster kroz smijeh.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....