Glavni grad Šri Lanke Colombo za nekoliko će godina biti gotovo pa neprepoznatljiv. Naime, odmah pored poznate gradske promenade Galle Face Green i njezinih željeznih topova koje su tamo postavili Nizozemci kako bi se mogli obraniti od neprijatelja, niknut će potpuno novi grad - Port City.
The Guardian piše da je to rezultat inicijative "Novi put svile" kineske vlade i predsjednika Xi Jinpinga u sklopu kojeg Kina preko infrastrukturnih projekata širi svoj globalni utjecaj. I dok su se u drugim državama zadovoljili novim cestama, lukama i mostovima, u Šri Lanki su odlučili izgraditi potpuno novi grad. Port City će koštati 1,4 milijarde dolara i kao takav predstavlja najveću pojedinačnu izravnu investiciju u povijesti Šri Lanke.
"To je potpuno novi grad koji će udvostručiti veličinu Colomba", kaže Janaka Wijesundara, jedan od bivših rukovoditelja u šrilankanskoj Upravi za urbani razvoj. "Drastično će promijeniti taj komad zemlje."
Port City niknut će na 2,6 kvadratnih kilometara zemljane površine koja će se stvoriti jaružanjem dna Indijskog oceana. Očekuje se da će u gradu živjeti otprilike 80 tisuća ljudi, ali i da će u njega svaki dan na posao dolaziti njih 250 tisuća. Investitori u grad, kineska tvrtka u vlasništvu države China Communications Construction Company (CCCC), Port City vide kao mini-Singapur koji bi po uzoru na grad-državu na jugu Azije trebao imati vlastiti porezni sustav i pravilnike za poslovanje.
Američka tvrtka za arhitekturu, urbano planiranje i inženjerstvo Skidmore, Owings & Merrill LLP dizajnirala je grad po uzoru na Dubai ili londonski Kanarinčev gat. Tvrtke za nekretnine kažu će u Port Cityju biti 1,5 milijuna kvadratnih metara uredskog prostora te da bi se privatne investicije u grad mogle popeti do 13 milijardi dolara. "Inspiriralo nas je kolonijalno razdoblje", rekao je direktor u Skidmore, Owings & Merrill LLP Daniel Ringelstein. "Stavili smo naglasak na blijede boje, elegantne lukove i visoke zgrade skladnih proporcija."
Colombo je ključna luka za sve koji putuju preko Indijskog oceana i više od dvije tisuće godina figurira kao trgovinsko središte. Ideja da se poslovni kvart tog grada proširi prvi je puta predložena 2004. godine, no 25-godišnji građanski rat koji je započeo 1983. godine odgodio je realizaciju projekta.
Kada je rat 2009. naočigled priveden kraju, Kina je ponudila financirati rekonstrukciju Šri Lanke. Kina je kroz pozajmice Šri Lanki i njezinom tadašnjem predsjedniku Mahindi Rajapaksi značajno utjecala na razvoj države nakon rata, međutim Rajapaksa je 2014. godine izgubio izbore upravo zbog sumnje na korupciju i spornih kineskih kredita. Projekt Port Cityja stavljen je "u ladicu" kada je na vlast došao premijer Ranil Wickramasinghe koji je ustvrdio da bi takav građevinski zahvat mogao naštetiti obali Colomba.
Obustavu su kao pobjedu proglasili udruge za zaštitu okoliša poput Centra za ekološku pravdu (CJE). "Projekt je jako štetan za turizam i ribarstvo", kaže Hemantha Withanage, čelnica Centra. "Jaružanje pijeska uništava podmorje i ugrožava egzistenciju otprilike osam tisuća ljudi koji žive od ribarenja", objašnjava W Jude Namal Fernando, ribar i sindikalist. "Koralji su uklonjeni, što je ugrozilo ekološki balans obalnog područja. Kako ribarsku industriju ne čine samo ribari, egzistencija ljudi koji prevoze ulov do tržnica također je ugrožena."
Iz CJE-a tvrde da će izgradnja Port Cityja zahtijevati više prirodnih sirovina nego što ih Šri Lanka na održiv način može proizvesti. CJE tvrdi da će za izgradnju Port Cityja biti potrebno 100 milijuna kubnih metara pijeska koji prema njima vrijedi 3,2 milijarde dolara, više nego dvostruko više od inicijalne investicije podružnice CCCC-a China Harbour. Također, porast broja stanovnika mogao bi dovesti do povećanja vožnji automobilom što će onečistiti zrak preko granice koju dopušta Svjetska zdravstvena organizacija.
Unatoč tim primjedbama, radovi na Port Cityju ponovno su započeti u ožujku 2016. godine. Vlada Šri Lanke tvrdi da su ugovoru s CCCC-om dodani aneksi vezani uz zaštitu okoliša. Kako bi umirili Indiju, Šri Lanka je promijenila dogovor s CCCC-om oko zemljišta te Kinezi Port City neće dobiti u trajno vlasništvo već će ono biti vremenski ograničeno. Prema najnovijim predviđanjima, do kraja ove godine trebalo bi se završiti s jaružanjem, a prve bi se zgrade u gradu trebale pojaviti unutar četiri godine.
Također, nije do kraja jasno koja će obećanja Šri Lanka moći ispuniti. Naime, ugovor koji je država potpisala s kineskom tvrtkom još uvijek nije objavljen, a kredit koji je država 2016. godine uzela od Međunarodnog monetarnog fonda (IMF) mogao bi ograničiti što Šri Lanka u smislu povoljnijih poreza i pravilnika može ponuditi kineskim investitorima. Pravni sustav koji će vladati u Port Cityju također još nije definiran, a nije jasno ni koja će biti točna uloga tvrtke China Harbour i koliku će moć odlučivanja imati.
Konačno, ne zna se kakav će odnos imati Port City i Colombo. Ringelstein kaže da informacije o tome nisu dobili kada je od njih naručena vizualizacija. "Mi predlažemo da se zelenim prostorom spoje stari i novi grad. Bilo bi loše da ovaj novi projekt isiše život iz (Colomba). Wijesundara strahuje da građevinske tvrtke neće htjeti spajati stari i novi grad. "Port City će biti odvojen entitet u kojem će živjeti samo određeni ljudi. Usluge će im pružati lokalno stanovništvo, međutim pitanje je hoće li im se nešto od novca koji će tamo kolati vratiti."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....