Neki zapadni mediji, poput Forbesa ili Newsweeka, ali i ukrajinski Kyiv Post, analiziraju najnovije informacije prema kojima je moguće da su ukrajinske snage uništile još jedan, već treći primjerak Berieva A-50, ključnog ruskog zrakoplova, špijunskog, odnosno izviđačkog radarskog zrakoplova za otkrivanje i kontrolu te nadzor i koordinaciju operacija iz zraka (AWACS).
Ukrajina je, prema informacijama objavljenim u zapadnim medijima i ukrajinskim izvještajima, srušila već dva Berieva, jedan u siječnju, a drugi prošlog mjeseca, te su oštetili jedan primjerak prošle godine na tlu u Bjelorusiji.
No, tijekom vikenda, Kijev je, kako piše Forbes, poslao bespilotne letjelice preko granice s Rusijom u regiju Rostov i smatra se da su pogodile zrakoplovno postrojenje u gradu Taganrogu, u kojem se popravljaju i održavaju zrakoplovi A-50. Guverner regije Rostov izvijestio je o "masovnom" napadu dronovima, ali je istaknuo kako "nije bilo štete na gradskoj infrastrukturi". Ukrajinski dužnosnici i ruski proratni vojni blogeri rekli su da je cilj bio zrakoplovno postrojenje u blizini grada.
Tvornica u Taganrogu je "teško oštećena", a zrakoplov A-50 u blizini postrojenja je ili uništen ili je pretrpio značajnu štetu, rekao je ukrajinski zastupnik Oleksij Gončarenko za Newsweek. Nije jasno je li ovaj zrakoplov prije napada bio oštećen ili operabilan.
Ugrožene zračne operacije
Bez obzira na ova događanja, već sam gubitak najmanje dva A-50 od početka godine predstavlja ograničenje ruskih sposobnosti pretrage neba i koordiniranja zračnih operacija nad Ukrajinom. Vjeruje se, kako je pisao Forbes, da je Moskva prije invazije na Ukrajinu raspolagala s devet Berieva A-50. Prema tome, sada ih ima sedam, ili možda tek šest, ukoliko se pokažu točnim informacije koje je podijelio Gončarenko.
Ako Kremlj izgubi još jedan A-50, neće moći održavati zračne operacije 24 sata dnevno sedam dana u tjednu, rekao je u veljači general-pukovnik Kirilo Budanov, šef ukrajinske vojne obavještajne (GUR).
Četveromotorni A-50 i njihovih 10 ili 15 iskusnih časnika koji čine posadu svakog od njih ključni su i teško zamjenjiv resurs. Zbog toga su Ukrajinci i fokusirali svoje oskudne resurse na detektiranje i napade na ove avione vrijedne više od 300 milijuna dolara.
Već postoje znakovi da se osjećaju ‘rupe‘ nastale nakon obaranja dva A-50. Krajem veljače, ukrajinska vojska je sugerirala da Moskva "pokušava zamijeniti" svoje A-50 izviđačkim bespilotnim letjelicama, iako stručnjaci navode da bi ova mjera imala vrlo ograničen uspjeh. Nakon što je izgubila prvi A-50 ove godine, Rusija je ostavila zamjenski A-50 da operira iznad ruskog teritorija u nadi da će spriječiti gubitak drugog zrakoplova, procijenila je tada vlada Velike Britanije. Rusija je, također, vjerojatno prizemljila cijelu flotu A-50 nakon gubitka drugog zrakoplova u veljači, procijenio je London.
Prema najnovijim informacijama, Moskva se sada možda okreće ‘recikliranju‘, odnosno ponovnom osposobljavanju već prizemljenih Berieva A-50 kako bi povećala broj operativnih letjelica tog tipa. Kako je pisao Forbes, to ponovno osposobljavanje primjerka letjelice možda se odvijalo u postrojenju u Taganrogu, zbog čega se ono našlo na udaru ukrajinskih dronova. To bi bio nastavak ruskog trenda da ponovno u operativu vraća otpisanu opremu, poput povlačenja svojih najstarijih tenkova iz skladišta.
Ruski gubici borbenih aviona
Svaki A-50 opremljen je "snažnim radarom koji radi izvan frekvencije uobičajenih kamera i sposoban je prepoznati kretanje objekata na kopnu i u zraku istovremeno", rekao je ranije britanski stručnjak za bespilotne letjelice Steve Wright. "Na visini na kojoj djeluju, njihov radarski horizont proteže se mnogo dalje od zemaljskog radara", objašnjava Frederik Mertens, analitičar iz Haaškog centra za strateške studije.
Beriev A-50 pomaže ruskim snagama u detektiranju ukrajinskih sustava protuzračne obrane i koordinira napade koje izvode drugi zrakoplovi, poput borbenih aviona četvrte generacije. Gubitak A-50 "smanjuje njihove sposobnosti u provođenju radarskog izviđanja ukrajinskog teritorija, otkrivanju zračnih ciljeva, kao i otkrivanju naših radarskih sustava", rekao je glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga, pukovnik Jurij Ihnat.
Kako je u svojoj vojnoj analizi za Jutarnji list nedavno naveo analitičar portala Obris.org Igor Tabak, posljednjih tjedana bilježili su se veliki ruski gubici borbenih aviona, pretežito Su-34, što su neki izvori pripisali činjenici kako neko vrijeme uopće nije bilo izviđanja letećih radara A-50, koji prate ukrajinsku protuzračnu obranu, a onda po tome koordiniraju i ruska zrakoplovna djelovanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....