Sestra Teresa Forcades prije mnogo je godina postala poznata zbog svojih nepokolebljivih liberalnih stavova: ova rimokatolička časna sestra istaknula se izjavama koje su se kosile s crkvenim stavovima o istospolnim brakovima i pobačaju, piše New York Times.
Postala je česta figura na španjolskoj televiziji gdje se pojavljivala u svojoj redovničkoj halji i zagovarala neovisnost svoje rodne regije Katalonije i raspravljala o drugim temama, uključujući i cjepiva. U Sjedinjenim Državama se školovala za liječnicu i tvrdila da cijepljenje jednog dana može predstavljati opasnost za slobodno društvo.
Sada, desetljeće kasnije, nakon što je koronavirus zahvatio svijet, ona vjeruje da je taj dan stigao. Protivi se upotrebi cjepiva protiv koronavirusa, unatoč zabrinutosti znanstvenika da bi antivakserski sentiment mogao ugroziti oporavak Europe od pandemije.
- Uvijek je važno omogućiti kritiku i čuti kontra glasove, rekla je o svojim stavovima koji se usredotočuju kako na njezinu sumnjičavost prema cjepivima, tako i na njezino pravo na javno propitivanje. - Odgovor ne može biti da u vrijeme krize društvo ne dopušta kritiku - upravo tada nam je potrebna, ustvrdila je.
Ono što ona naziva kritikom, mnogi u znanstvenoj zajednici vide kao širenje dezinformacija. Iz svog doma u samostanu na brdu, sestra Teresa sada se sukobljava s vladama, medicinskim stručnjacima, pa čak i samim papom Franjom, koji kažu da su kampanje cijepljenja jedini put prema kraju pandemije koja je usmrtila više od tri milijuna ljudi i poharala globalnu ekonomiju.
U svijetu skeptičnih prema cjepivima, sestru Teresu, koja je rođena 1966. godine od majke medicinske sestre i oca komercijalnog agenta, teško je kategorizirati. Priznaje da su neka cjepiva korisna, ali protivi se tome da ih se učini obveznima. Njezine sumnje u vezi s cjepivima protiv koronavirusa uglavnom proizlaze iz njezina stava da se ne smije vjerovati farmaceutskim tvrtkama te da su klinička ispitivanja napravljena prebrzo.
Fanovi s krajnje desnice
Argumente crpi iz svoje redovničke halje i medicinskog obrazovanja, što ju je učinilo posebno privlačnom za teoretičare zavjera i krajnje desničarske skupine koje nastoje potkopati povjerenje javnosti u cjepiva širenjem polovičnih istina koje se ponekad miješaju s činjenicama i nijansiraju te koje isporučuju ljudi s određenim autoritetom kako bi se čitava stvar učinila vjerodostojnijom.
José M. Martín-Moreno, profesor preventivne medicine i javnog zdravstva u Španjolskoj, kritizirao je sestru Teresu i rekao da svoje pogrešne teze iznosi pod krinkom znanstvene rasprave i svog prava na kritiku.
- Nikad nisam sumnjao u njezine dobre namjere, rekao je dr. Martín-Moreno. - Ali, najopasniji su ljudi koji barataju poluistinama, dodao je.
Ova borba za javno mnijenje nije mogla doći u važnijem času.
Svijet je usred eksperimenta bez presedana - brzog razvoja i ditribucije cjepiva protiv koronavirusa, koja još nisu prošla test vremena. Bilo je relativno malo ozbiljnih nuspojava, a cjepiva su se pokazala vrlo učinkovitima u prevenciji teških oblika bolesti i smrti. Postoje i dokazi koji sugeriraju da sprečavaju infekcije, vjerojatno usporavajući prijenos virusa.
No otkrivanje rijetkih, iako ponekad fatalnih krvnih ugrušaka u malog broja ljudi koji su primili cjepiva AstraZeneca i Johnson & Johnson dovelo je do toga da su neke vlade zaustavile ili ograničile primjenu cjepiva - i povećale sumnjičavost prema cjepivima.
U španjolskom glavnom gradu Madridu, u danima nakon što je vlada povisila dobni prag za AstraZenecu zbog zabrinutosti za njegovu učinkovitost, samo se trećina ljudi pojavila na zakazanom cijepljenju, rekli su dužnosnici. Zemlja je na početku, čini se, četvrtog vala infekcija.
Viralna poruka
Unatoč svojoj relativnoj izolaciji u samostanu, poruka sestre Terese sve više dopire do ljudi širom Španjolske.
Grupa od 120.000 članova u Španjolskoj poznata po krajnje desničarskim zavjerama, često dijeli njezine kontroverzne savjete o liječenju koronavirusa u aplikaciji za razmjenu poruka Telegram. Druga popularna skupina koja čak negira postojanje pandemije nedavno je pohvalila njezin video na Facebooku u kojem je dovela u pitanje sigurnost cjepiva protiv koronavirusa.
Sestra Teresa, iako uvjerena ljevičarka, ne ograđuje se od sljedbenika desnice, nazivajući svoje nepovjerenje prema nekim cjepivima 'važnim pitanjem koje može doseći širok spektar ljudi'.
Sjedeći nedavno u svom samostanu, ponudila je obrazloženje. Iznijela je određene podatke, od kojih su neki uzeti iz kliničkih ispitivanja, ali došla je do zaključaka koje malo tko u medicinskom svijetu prihvaća: da se korporacijama, vođenima profitom, ne može vjerovati da isporučuju sigurna cjepiva.
Rekla je da su se njezini stavovi oblikovali i prije nego što je postala redovnicom, tijekom studija medicine u SAD-u od 1992. do 1995. Prisjetila se pacijenta u svojoj bolnici u Buffalu, u saveznoj državi New York, kojem je trebala amputacija. Nakon što mu je odstranjen ud i trebala mu je proteza, osiguravajuće društvo odbilo ga je platiti.
- Bio je to primjer brutalnosti jer je naglasio isprepletenost ekonomskih interesa i osnovne ljudske potrebe za zdravstvenom zaštitom, rekla je.
Godine 1997. vratila se u Španjolsku i nastanila u samostanu Sant Benet Montserrat. Kamena zgrada smještena je u borovom šumarku ispod masiva Montserrat, koji se uzdiže visoko iznad doline malo izvan Barcelone, na sjeveroistoku Katalonije.
Tamo je, s mnogo vremena za razmišljanje, shvatila da je njezin pravi poziv biti redovnica u benediktinskom redu. Nije se nastavila baviti medicinom.
Ubrzo je počela pomicati granice vjere. Pomogla je razviti granu teologije koja je tražila jednaku ulogu žena u kršćanstvu i dovela u pitanje tumačenja Biblije koja favorizira muškarce.
Ali zdravstvena zaštita i medicina ostale su joj u mislima.
Napisala manifest
Godine 2006. napisala je manifest na 45 stranica pod naslovom 'Zločini Big Pharme'. Tvrdeći da su farmaceutske tvrtke neprijatelj javnog zdravlja, koristila je kao primjer patentni spor između afričkih vlada i proizvođača lijekova protiv AIDS-a.
- Bila sam u šoku, rekla je u intervjuu, jer je dotad vjerovala da farmaceutske tvrtke rade za dobro čovječanstva.
Njezino se nepovjerenje prema velikim farmaceutskim tvrtkama neprestano produbljivalo kad su se pojavili drugi skandali s proizvođačima lijekova i zaključila je da je nagon za profitom nepomirljiv s javnim zdravstvom.
Zatim je 2009. godine izbijanje zaraze virusom 'svinjske gripe' H1N1 postalo pandemija. Vlade su započele raspravu o kampanji masovnog cijepljenja i s kojim bi korporacijama mogle surađivati.
Sestra Teresa izjasnila se protiv tih napora u internetskom videu koji je prikupio 1,2 milijuna pregleda i preveden je na osam jezika prije nego što je Vimeo, platforma za streaming video zapisa, uklonila kanal na kojem je objavljen.
U 55-minutnom videu pojavila se u redovničkoj halji i predstavila kao liječnica. U početku je ponavljala neke znanstvene podatke, rekavši da je virus manje smrtonosan od dotadašnjih sojeva virusa gripe. Tada se sve pretvorilo u teoriju zavjere.
Počela je pričati o incidentu koji se dogodio te godine u kojem je zdravstvena tvrtka Baxter rekla da je pogrešno pomiješala dva soja gripe u laboratoriju, što je rezultiralo smrću testnih životinja. Baxter, koji je kasnije proizveo cjepivo protiv svinjske gripe, rekao je da nitko nije ozlijeđen, ali stručnjaci su tada kazali da su bili jako zabrinuti zbog pogreške.
No u njezinoj je glavi laboratorijska pogreška postala nešto zlokobnije: sestra Teresa u videu je bez dokaza tvrdila da je Baxter možda pokušao proizvesti nove viruse s ciljem da profitira od potencijalnih cjepiva, pogotovo ako bi njihova uporaba postala obvezna.
"Povijest se ponavlja"
- Kako je moguće da me prisile na cjepivo koje ne želim?, rekla je.
Kako se koronavirus počeo širiti zemljom prošle godine, sestra Teresa rekla je da osjeća da se povijest ponavlja.
- Imaju niz tajnih ugovora, po cijenama višestruko višim od one koje bi trebale biti, rekla je o tvrtkama koje proizvode cjepiva protiv koronavirusa.
Doktor Martín-Moreno, koji je surađivao sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom, dijeli zabrinutost zbog tih ugovora. Rekao je da doista postoje neki problemi u vezi s ispitivanjima cjepiva protiv koronavirusa AstraZeneca - čiji su rezultati dovedeni u pitanje zbog korištenja zastarjelih podataka.
No, dodao je da je sestra Teresa otišla predaleko i da je njezina slava postala opasna.
Sestra Teresa tvrdi da ne predstavlja nikakvu opasnost i da su njezina pitanja o cjepivima, postavljena puno prije pandemije, jednostavno došla prije njihova vremena.
Ta ju je pomisao ponekad frustrirala, rekla je u e-mailu. - Ali tada se sjetim Isusa i nekih svetaca koje volim i osjećam da sam u dobrom društvu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....