JE LI OVO NOVI JOBS?

JUTARNJI ISPROBAO NOVU APLIKACIJU 'Moja ideja za Über taksi mi je donijela tri milijarde USD'

Po dopisnicu Jutarnjeg koja je isprobala aplikaciju došao je vozač u odijelu u najnovijem Mercedesu za manje od 4 minute, no platila je 60 eura za šest kilometara

Naručiti vozilo s vozačem koje vas na dogovorenoj lokaciji čeka za manje od pet minuta, i to još po prihvatljivoj cijeni. Nakon New Yorka, Londona i San Francisca, odnedavno je i u Parizu dovoljno samo skinuti aplikaciju na svom smartphoneu i jednostavnim klikom pozvati prijevoz.

Gorko iskustvo

Na ideju da pokrene tvrtku 37-godišnji američki poslovnjak Travis Kalanick došao je prije četiri godine, i to upravo u Parizu, gdje je nakon poslovnih sastanaka bezuspješno pokušavao naručiti taksi. Kalanick tada nije znao da je zbog nedovoljnog broja vozača pronaći slobodan taksi u Parizu gotovo nemoguća i nerijetko vrlo skupa misija.

Nekoliko mjeseci nakon gorkog pariškog iskustva, Kalanick u San Franciscu osniva tvrtku Über. Glavni proizvod Übera (četiri slova koja na njemačkom znače uslugu EXTRA) aplikacija je za pametne telefone kojom se poziva taksi, odnosno najbliži vozač automobila. Niti četiri godine nakon osnivanja vrijednost tvrtka već se procjenjuje na 3,5 milijardi dolara.

Usporedba s Jobsom

U tvrtku je kompanija Google dosad investirala 250 milijuna dolara. Riječ je o jednoj od novih perjanica kompanije Google koja kao istaknuti član Silicijske doline predvodi najnoviju zanimaciju tamošnjih kompanija za revoluciju u transportu. Putovanje budućnosti će, uvjereni su u internetskom divu Google, biti na ulicama i uz pomoću Überove ponude. Uz Google, tvrtka među svojim investitorima ima i moćnu banku Goldman Sachs te tvorca Amazona Jeffa Bensona. Osnivača Übera Travisa Kalanicka već nazivaju kraljem Silicijske doline, neki ga uspoređuju i sa Steveom Jobsom. On sam kaže da je zato još prerano, no činjenica je da su tvrtka Über i njezina aplikacija u samo četiri godine pokrenuli revoluciju u javnom gradskom prijevozu u 30-ak zemalja i više od 75 gradova svijeta. Njegova je filozofija slobodna konkurencija, a cilj omogućiti klijentima preko iste aplikacije na mobitelu u bilo kojem kraju svijeta naručivanje najbližeg luksuznog vozila s privatnim vozačem; sve, naravno, u najkraćem roku i uz vrhunsku uslugu.

Isprobali smo kako ta aplikacija funkcionira u praksi. Jednostavnim klikom skinula sam na svom iPhoneu aplikaciju koja je automatski locirala moju poziciju. Odabrala sam jednu od četiri ponuđene opcije vozila, onu najskuplju, odnosno najluksuzniju po početnoj startnoj cijeni od 14 eura plus 1,55 eura po svakom kilometru i 0,40 eura po minuti. Javio se u mom radijusu najbliži slobodni vozač i poručio da stiže za samo nekoliko minuta. Vani pljušti kiša. Za manje od četiri minute na lokaciju stiže najnoviji model Mercedesa E klase bez ikakve posebne oznake na vozilu. Kasnije na prednjem staklu primjećujem tek naljepnicu s brojem i oznakom VTC vozila koja prevedana s francuskog znači “turističko vozilo s vozačem”, odnosno “véhicules de tourisme avec chauffeur”.

Dvadeset posto

Izlazi vozač, koji se predstavlja kao Alain, odjeven u tamno odijelo i kravatu, s kišobranom koji me prati do vozila. U besprijekorno čistom vozilu ugodna glazba, s desne strane boca vode. Vozač uz materinski arapski te francuski govori i nešto engleskog. Za vožnju središtem, oko šest kilometara, plaćam 60 eura, istina gotovo dvostruko više nego što bih platila taksi. Dvadeset posto od tog iznosa odlazi vlasniku aplikacije, ostalo je zarada vozača. Nakon dolaska na željenu destinaciju, samo kliknem na opciju “završena vožnja”. Iznos se automatski izračunava i skida s mog računa (koji sam odmah po aktiviranju aplikacije utipkala) pa tako ne moram razmišljati jesam li sa sobom ponijela dovoljno gotovine.

- Ljudima u Francuskoj dosta je monopola. Francuzi su konačno shvatili da u stvarnom životu više konkurencije donosi inovacije i poboljšanje razine usluga - kaže 29-godišnji direktor francuskog Übera Pierre-Dimitri Gore-Coty, inačice američkog Übera koja u Francuskoj zapošljava tek desetak ljudi. - Okrenuti smo mladim klijentima, biznismenima koji su povezani s internetom i koriste smartphone aplikacije, a kojima su kvaliteta usluge i brzina na prvom mjestu - poručuju iz tvrtke.

Modernizacija

Iako prvi, Über u pružanju ovakvih usluga nije i jedini na francuskom tržištu. Dolazak nekoliko međunarodnih startupova, odnosno operatera poput Übera, SnapCara ili AlloCaba koji su povezani s mrežom vozila s vozačima po cijeloj Francuskoj, u svega nekoliko godina bitno je modernizirao i unaprijedio javni prijevoz. Liberalizacija tržišta, ali i demokratizacija luksuza bitno je pridonijela pojavljivanju konkurencije, a konkurencija očekivano nižim cijenama i boljoj kvaliteti usluge.

No, dolazak tih međunarodnih startupova nisu baš svi dočekali raširenih ruku. Novi operateri opasno su prodrmali tržište, ali i razbjesnili francuske taksiste koji su dugo bili zaštićeni zakonom sve dok se 2009. nije omogućila registracija tzv. turističkih vozila s vozačem, odnosno VTC vozila. U Parizu je i dalje gotovo nemoguće pronaći slobodan taksi. Na 150 stanovnika metropole dolazi samo jedan taksi, što je trostruko manje nego, primjerice, u Londonu ili New Yorku. Najveći je problem taksista visoka cijena licence bez koje je u Parizu nemoguće obavljati taksi-djelatnost, a čija se cijena licitira i iznosi najmanje 200 tisuća eura. Tome treba dodati i skupe tečajeve bez kojih je nemoguće postati taksist, godišnji trošak registracije licence od oko 12 tisuća eura, dvije tisuće za svjetleću crveno-zelenu taksi-pločicu na krovu te cijenu vozila koje po zakonu ne smije biti starije od sedam godina.

Dvanaest tisuća vozača

Nakon podvlačenja crte, dolazimo do računice od 300 tisuća eura, koliko svaki taksist u pariškoj regiji mora investirati prije nego što ijednom uključi taksimetar. Liberalizacija tržišta pridonijela je pojavljivanju konkurencije, i to one nelojalne, kažu mnogi od taksista s kojima sam razgovarala. Upravo su im VTC vozila postala najveći trn u oku i od vlade sada traže zabranu izdavanja novih tablica i dozvola VTC vozilima, čiji je broj u samo nekoliko godina višestruko porastao te ih trenutno ima oko 12 tisuća. Razlog je takvog rasta prije svega činjenica da oni ne trebaju plaćati skupu licencu. Ukratko, vozač VTC-a treba samo automobil, mobitel za spajanje na aplikaciju i dobru volju za rad. Uspoređujući visoka davanja taksista, jasno je da je bum ovakvih malih tvrtki, odnosno prijevozničkih obrta s jednim zaposlenikom zadnjih mjeseci izazvao neviđen revolt među francuskim taksistima. Zbog takve nelojalne konkurencije, kako je ocjenjuju taksisti, uslijed koje su zadnjih godina izgubili i više od 30 posto prihoda, francuski su taksisti u akcijama pod nazivom “escargot” ili “puž” nedavno gotovo potpuno blokirali najfrekventnije pariške ulice. Tisuće taksija doslovce su “puzale” prometnicama u dugim kolonama, a pojedini dijelovi grada bili su potpuno paralizirani.

Luksuzni klijenti

- Ma nemamo mi ništa protiv konkurencije, zdrave konkurencije, ali ovo što se događa u Francuskoj je nelojalna konkurencija protiv koje se ne možemo boriti i koja nas vodi na prosjački štap. To je kao da su u ringu dva borca od kojih su jednome vezane ruke - kaže Martins Carlos, porijeklom Portugalac, koji ovaj posao u Parizu radi već punih 20 godina. - Luksuzni hoteli nazivaju nas ako imaju klijente praznih ruku, no ako klijent nosi torbe Louis Vuitton, onda zovu VTC s kojima imaju interne dogovore pod izgovorom da su oni klasa iznad iako u stvarnosti to nikako ne odgovara istini. Mi smo za kratke vožnje po Parizu, gdje većinu vremena provodimo u prometnim zakrčenjima, oni za imućniju klijentelu - kaže Carlos. Iako prema zakonu VTC vozila nemaju pravo primati putnike na ulici, taksisti tvrde da njihovi vozači najčešće ne poštuju pravila i otimaju im klijente. Vlada je nedavno zbog štrajka taksista morala reagirati te je doneseno privremeno rješenje kojim je do završetka pregovora privremeno obustavljeno izdavanje novih dozvola turističkim VTC vozilima.

Ukinite aplikacije!

Taksisti u svojim zahtjevima traže i ukidanje smartphone aplikacija za VTC vozila, zakonsku odredbu po kojoj VTC vozila trebaju čekati najmanje 30 minuta između rezervacije i prihvata putnika te određenu minimalnu tarifu od 60 eura.

- Ne znam zašto se taksisti toliko bune. Pa u Parizu je nemoguće pronaći taksi - kaže vozač VTC-a. A dok su taksisti blokirali ulice i odbijali prevoziti putnike, konkurencija je zadovoljno trljala ruke. Samo tijekom protesta pariški VTC-i utrostručili su profit te su skinute tisuće ovih aplikacija za smartphone preko kojih se na najbrži način pronalazi najbliže slobodno vozilo s vozačem.

Google u über uložio milijune

Kompanije Google i TPG investirale su 258 milijuna dolara u Uber, tvrtku čiji je glavni proizvod aplikacija za pametne telefone kojom se poziva taksi, a ta se tvrtka danas procjenjuje na 3,5 milijardi dolara. Riječ je o jednoj od novih perjanica kompanije Google koja kao istaknuti član Silicijske doline predvodi najnoviju zanimaciju tamošnjih kompanija za revoluciju u transportu. Putovanje budućnosti će, uvjereni su u internetskom divu Google, biti na ulicama i uz pomoć Uberove ponude.

Kompanija Uber lansirala je 2010. svoju aplikaciju kojom je omogućila luksuzno iskustvo klijentima koji si inače ne bi mogli priuštiti privatnog vozača i to je ponuda koju su tražitelji usluge prepoznali kao dobru. Usred velike konkurencije s gomilom sličnih ponuđača, primjerice Lyfta i Sidecara, kompanija koje omogućuju dijeljenje taksija i aplikacija za pozivanje taksija poput Hallo i GetTaxi, Uber je u svoju ponudu poziva vozača putem aplikacije uveo mogućnost da klijent odluči i hoće li koristiti luksuznu ili budget opciju, i sve mogućnosti između.

Nova ponuda dio je noviteta koje potiču kompanije iz Silicijske doline, a koji se tiču prometa. Jedan od primjera su Googleovi “samovozivi” automobili i općenito val interesa za novu vrstu dostave u gradovima (uz pomoć robota, a po nekima i bespilotnih letjelica).

Izvršni direktor i jedan od osnivača Ubera, Travis Kalanick, nada se izvozu svog proizvoda diljem svijeta te pobjedi nad protekcionistima i onima koji se odupiru konkurenciji u toj branši. Unatoč brojnim izazovima, Uber je lansirao ponudu u gradove poput New Yorka, Londona, Mexico Cityja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 09:30