Nakon trogodišnjeg odgađanja izazvanog nizom tehničkih i drugih problema Boeing je isporučio svoj prvi model putničkog zrakoplova 787 Dreamliner vrijednog 200 milijuna dolara za kojeg se tvrdi kako će revolucionarizirati zračni promet i unijeti velike promjene u zrakoplovnu industriju koja se već dulje vrijeme nalazi u krizi.
Prvi Boeing 787 isporučen je japanskoj zrakoplovnoj tvrtki All Nippon Airways (ANA) koja je na njega čekala s tri godine odgode tijekom kojih je logo zrakoplova već bio ispisan na službenim posjetnicama njihovih djelatnika, a 55 zrakoplova u ukupnoj vrijednosti od 11 milijardi dolara ANA je naručila još 2004.
Od ukupnog broja zrakoplova koje su naručili Japanci njih 40 su modeli 787-8 koji imaju 260 putničkih mjesta.
Američki mediji izvijestili su kako je cijeli program izrade Dreamlinera Boeing do sada koštao oko 32 milijarde dolara, što je puno veće od troškova koje tvrtke daju u programe novih modela i čiji se iznosi kreću negdje oko 15 milijardi dolara. Povećani troškovi rezultat su raznih odgoda koje su se dogodile tijekom tri godine, a Seattle Times, lokalne novine iz grada gdje je zrakoplovna tvrtka utemeljena (iako je korporativno sjedište tvrtke od 2001. u Chicagu), sada zbog povećanih troškova postavljaju pitanje kada će se novi zrakoplov isplatiti Boeingu i odgovara - “sigurno ne u idućih deset do petnaest godina, a možda i nikada”.
Također, pojedini mediji oprezno napominju kako je neizvjesno hoće li Boeing i njegovi djelatnici ispuniti zadani vrlo ambiciozni rok po kojemu bi tvrtka do 2013. bila sposobna isporučivati čak 10 letjelica mjesečno, dok sada može isporučiti 2 zrakoplova.
Trenutačno je naručen 821 Dreamliner koji će se prodavati po ipak manjoj cijeni od 200 milijuna dolara na koju je procijenjen. Kako piše Reuters Boeing, koji je trenutačno u velikoj poslovnoj i tehničkoj utrci sa europskim konkurentom Airbusom, novac za zrakoplove dobiva po isporuci i za tvrtku je od presudnog značenja da što brže nastavi sa isporukom kako bi počela otplaćivati investiciju koja je prekoračila prvotne proračune.
Glavna značajka Boeinga 787 jest da će, zahvaljujući materijalu od kojega je napravljen, trošiti 20 posto manje goriva nego drugi zrakoplovi i time moći letjeti na duljim relacijama. Umjesto uobičajenog aluminijskog materijala koji služi za pokrivanje krila i trupa putničkih zrakoplova, veći dio Dreamlinera pokriven je kompozitnim materijalima, dakle pojačanim plastičnim masama koji smanjuju težinu letjelice, ali povećavaju njezinu jačinu.
Neki vojni zrakoplovi već godinama koriste takve materijale , ali ovo je prvi put da su u tolikoj mjeri korišteni na putničkim zrakoplovima. Novi materijal donijet će brojne komforne prednosti za putnike - zbog povećane jačine trupa prozori na Dreamlineru su veći i viši, što znači da će putnici moći uspravno sjediti i uživati u pogledu, a ne saginjati se i spuštati u stolici da bi gledali na horizont kao do sada. Plastični kapci na prozorima koji se navlače preko stakla bit će zamijenjeni mogućnošću elektronskog zatamnjenja stakla.
Također, pritisak u kabini bit će manji što znači da će zrak biti bliži normalnim uvjetima, a vlažnost zraka bit će veća jer više nema metalnih dijelova koji može napasti korozija.
Dreamliner će svojim karakteristikama, kažu stručnjaci, biti idealan za “tanke rute”, dakle one za kojima postoji stalna potražnja putnika koja ipak nije dovoljno velika da ispuni velike zrakoplove poput Boeinga 747.
Smanjena potrošnja goriva, povećana duljina leta i kapacitet koji neće preći 290 putnika trebali bi pomoći zrakoplovnim tvrtkama da profitiraju upravo na takvim linijama. ANA svoj je prvi let s Dreamlinerom previdjela na liniji Tokio-Hirošima za 11. studeni. Njegov prvi međunarodni let bit će onaj iz Tokija za Frankfurt koji je predviđen u siječnju iduće godine.
Od 787 do “7-late-7”: Kako je nastajao Boeingov novi “uspješan” zrakoplov
2003. Siječanj Boeing objavljuje svoj plan o proizvodnji 7E7 modela, pri čemu je slovo E kratica za “efficiency” (uspješnost). Isporuka prvih zrakoplova predviđena je za svibanj 2008.
2004. Travanj Japanska tvrtka All Nippon Airways naručila je 50 zrakoplova.
2005. Siječanj Boeing mijenja ime modela u 787.
2007. Lipanj Boeing objavio kako je pokusni let odgođen, ali ostaje kod predviđenog datuma isporuke.
Srpanj - Prvi zrakoplov pokazan je u javnosti iako još nije dovršen. Dionice Boeinga rekordno rastu.
2008. Siječanj Boeing objavio tromjesečnu odgodu isporuke.
Travanj - Objavljena šestomjesečna odgoda, a Boeing je okrivio dostavljače.
Prosinac - Isporuka je odgođena za još šest mjeseci nakon što je tvrtka otkrila tehničke pogreške u izradi.
2009. Lipanj Prvi let je odgođen na neodređeno vrijeme nakon što je otkrivena strukturalna pogreška u dijelu zrakoplova gdje se krila spajaju s trupom.
Prosinac - Prvi let zrakoplova.
2010. Studeni Probni let prekinut zbog požara u kabini.
2011. Siječanj Deveti put odgođena isporuka.
Rujan - Isporučen prvi zrakoplov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....