A ovoga momka sigurno znate, kaže stari vodič iz moderne gradske vijećnice Seula, umirovljenik dobrovoljac koji vodi turiste po zapletenim hodnicima čudne, zelene gradske zgrade u kojoj su arhitekti pokušali pronaći spoj tradicionalne i moderne Koreje. Momak kojega mi vodič senior pokazuje je, naravno, Psy - Park Jae-sang , kralj YouTubea, Mr. Gangnam, najslavniji pjevač u Koreji i globalno popularni glazbenik.
Baš je on bio glavni gost otvaranja nove gradske vijećnice prije nešto više od godinu dana. Ostavio je svoj potpis za uspomenu. I za ovoga starca koji vitalno juri po stepenicama predstavlja novu, kozmopolitsku Koreju, zemlju Dalekog istoka koja je od jedne od najsiromašnijih država svijeta prije pedesetih godina danas ponosna članica kluba G20.
Brendiranje zemlje
Pritom je, Koreja, kažu mi moji domaćini u megapolisu Seulu, zemlja koja gotovo da nema nikakvih prirodnih resursa, ni nafte ni plina, i sve što su napravili - a BDP je po stanovniku u pet desetljeća skočio 780 puta (!) - učinjeno je ekonomskom upornošću i podizanjem iz postratnog pepela. Ostale su rane, minska polja i bodljikava žica na granici s opskurnom Sjevernom Korejom, ali ujedinjenje je, kažu na jugu, pitanje vremena. Nitko ne procjenjuje kada će to biti, ali bit će sigurno. S tim što će ovo ujedinjenje, jednom kada dođe do njega, biti puno traumatičnije od njemačkog... U međuvremenu Južnoj Koreji rastu ambicije u smislu brendiranja zemlje, i tu je Psy savršeno uskočio pa nije ni čudo što ima status nacionalnog heroja.
Čudo ‘soft diplomacije’
- Prije nego što se on pojavio, Koreja je imala drugačiji imidž. Čim bi se spomenula, ljudi bi mislili o Sjevernoj Koreji, o tome da smo u ratu - što činjenično i jesmo jer mirovni sporazum nikad nije potpisan - ali kao da je Psy otvorio vrata i Koreja je postala zemlja glazbe, kulture, K-Popa. To je sada globalna činjenica. Zapravo je zanimljivo koliko jedna pjesma može sve promijeniti - kaže profesor Jong Seok Kim, korejski ekonomist i intelektualac. Ta nova, propulzivna Koreja, koju je svojom pjesmom o jednom seulskom kvartu, u kojemu je sam rođen, utjelovio bucmasti Psy učinila je u “soft diplomaciji” globalno čudo.
Gangnam je južni dio Seula, bogati kvart, jedan od njih 25 koliko ih ukupno čini 10-milijunsku korejsku prijestolnicu. To je ušminkano mjesto s rezidencijama, kvalitetnim školama, savršena slika nove Koreje u kojoj je konzumerizam pomiješan s nacionalizmom stvorio formulu sretnog života. Prije 25 godina na području Gangnama ne bi se moglo puno toga vidjeti, ali kako ekonomija mijenja svijet, tako je promijenila i južnu obalu rijeke Han koja dijeli Seul.
1,5 milijuna ljudi
U Gangnamu živi više od 1,5 milijuna ljudi, čiji su domovi okruženi staklenim poslovnim zgradama. Tu je snimljen i slavni spot koji je Gangnam i Koreju lansirao u svjetsku pop-antologiju. To pokušavaju i tisuće drugih korejskih pjevača i bendova, koji tijekom tjedna vježbaju pred publikom u gradskim klubovima, a oni su u svakom podrumu. Publika su mlade djevojke, mršave i dotjerane, pažljivo našminkane, s nekom infantilnom crtom - bilo da se radi o trakicama u kosi, nakitu ili blještavim poklopcima za mobitele - i isto tako pažljivo sređeni momci, često obojene kose i stylinga za crveni tepih, a ne seulski podrum. Osim svirke uživo, bilo da se svira na ulici ili u malim prostorima, karaoke su vječne - tinejdžeri urlaju u svoje mikrofone, uživljeni u nove K-pop hitove za koje na zapadnoj hemisferi nikada nismo čuli.
Ali, objašnjavaju mi u produkcijskoj kompaniji CJ koja proizvodi glazbeni program, azijsko je tržište odavno pokoreno: Kina je konzument svih korejskih glazbenih novosti i korejski umjetnici su na rubu Azije apsolutni vladari show businessa. CJ ne brine za svoje prihode - njihov glazbeni televizijski show u kojemu se kandidati natječu za slavu ima rekordnu gledanost, a više od dva milijuna ljudi se prijavilo za sudjelovanje.
On je sveprisutan
Psy je u Koreji posvuda: na reklamama, videozidovima u gradu, posterima. “Gangnam Style” se spominje u svakom neobaveznom razgovoru sa strancima i nakon što je više od milijardu puta na YouTubeu netko na ovom planetu kliknuo na njegovu pjesmu, i korejski je nacionalni ponos ojačao.
Kaže mi to i voditelj volonterske organizacije koja se bavi promoviranjem Koreje u svijetu, Gitae Park.
- Sanjam da jednoga dana neću morati ljudima objašnjavati gdje je Koreja, da je preko puta Japana ili Kine. Sanjam da će ljudi znati za moju zemlju, njezinu ekonomsku snagu, kulturu i tradiciju, da će dolaziti ovamo što više.
Škamp među kitovima
Na tom smo putu, ranije smo uspjeli postići čuda u ekonomiji, a sad se lagano namećemo i kao brend. Koreja postaje simbol onoga što je dobro. I možda zvuči kao ludost, ali jednoga bih dana zaista volio da netko za Kinu ili Japan kaže ‘a, to je ona zemlja pokraj Koreje’ - govori emotivno i zaneseno sanjarski Park, dodajući da je Koreja predugo bila “škamp među kitovima” - zbog svog geografskog položaja okružena političkim ili vojnim supersilama i uvijek kapricioznim susjedstvom.
Ekonomski ojačani, s nezaposlenošću od samo četiri posto i 32 tisuće dolara BDP-a po stanovniku, u Južnoj Koreji su kompetitivnost i konkurencija gotovo nacionalni sport.
Pritisak koji se pritom stvara na mlađu generaciju, u želji da bude što uspješnija, golem je, a pjevanje i zabava su ispušni ventil preko kojeg je lakše izdržati stres fakultetskih ispita ili penjanja na društvenoj ljestvici. Sve do obećane zemlje na južnoj obali Seula, Gangnama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....