ZAHRĐALA ‘ŽELJEZNA DAMA‘

Eiffelov je toranj u prilično lošem stanju, no gradske su vlasti odlučile da će ga samo okrečiti, a ne obnoviti

Novo lakiranje koštat će 60 milijuna eura, a moglo bi biti samo gubitak vremena i novca. Radi se o popravljanju ‘u nuždi‘

Stručnjaci smatraju da trenutno nema opasnosti od rušenja tornja

 Magali Cohen/Hans Lucas/Hans Lucas via AFP

Bilo je to davne 1889. kada je Gustave Eiffel nadgledao izgradnju tornja koji nosi njegovo ime. ‘‘Trebao bih biti ljubomoran na toranj. On je poznatiji od mene‘‘, rekao je francuski inženjer. No, od izgradnje 300 metara visokog tornja prošlo je 133 godine. Stara "Željezna dama", La dame de fer, kako ju od milja zovu Parižani, zahrđala je i potrebno ju je obnoviti.

Prema povjerljivim izvješćima koji su procurili u francuske medije, željezo na ovom najposjećenijem spomeniku na svijetu je korodiralo i u vrlo lošem je stanju. Trenutačno u tijeku, kampanja ponovnog bojanja Eiffelovog tornja, 20. po redu, neće biti samo najskuplja, nego vjerojatno i najneučinkovitija u povijesti spomenika, smatraju stručnjaci. "Vidjeli smo kako gori Notre-Dame, hoćemo li vidjeti kako pada Eiffelov toranj?", njihove su kritike.

Prema nekoliko povjerljivih izvješća, toranj je u vrlo degradiranom stanju i ne postoji dovoljno inicijative za njegovo održavanje.

Prema izvješću tvrtke specijalizirane za sprečavanje hrđe Expirisa iz 2014., boja s Eiffelovog tornja godinama se ljuštila i raspadala, otkrivajući 6300 tona željeza ispod. Samo se 10 posto boje održalo, tvrdi izvješće.

‘‘Radio sam na tornju nekoliko godina i 2014. zaključio da je potrebno hitno riješiti koroziju", rekao je Bernard Giovannoni stručnjak u Expirisu za časopis Marianne.

Drugo izvješće iz 2016. pronašlo je 884 grešaka od kojih je 68 strukturalnih. Inženjeri su preporučili temeljit remont koji bi uključivao uklanjanje starih slojeva boje.

Tvrtka u vlasništvu pariškog vijeća koje upravlja Eiffelovim tornjem zanemarila je savjet stručnjaka te je odlučila dodati novi sloj boje. Dvadeseta kampanja bojanja, pokrenuta 2018. uoči Olimpijskih igara pretvorila se u fijasko, prema pisanju časopisa Marianne.

Novo lakiranje koštat će 60 milijuna eura, a moglo bi biti samo gubitak vremena i novca. Radi se o popravljanju "u nuždi".

Kritičari kažu da bi se toranj trebao zatvoriti da se posao obavi kako treba. Gradsko vijeće željelo bi zadržati toranj otvorenim kako bi izbjegao gubitak prihoda od nekoliko desetaka milijuna eura godišnje, izvijestio je časopis Marianne. No, čak i kada je toranj tijekom pandemije bio zatvoren osam mjeseci, gradska općina ga nije obnovila.

Stručnjaci smatraju da trenutno nema opasnosti od rušenja tornja, ali i da će u idućem desetljeću morati na remont.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 11:06