Čini se da se dobro ne vraća uvijek dobrim. Barem se tako pokazalo u slučaju popularne internetske igrice Wordle, besplatne križaljke za pogađanje riječi, koja je prošlog tjedna dobila desetke imitacija, koje se, naravno, plaćaju. Cijela četa programera bacila se, naime, na kopiranje ultra popularne igrice kako bi na njoj zaradila, koristeći priliku jer je autor nije zaštitio. No nakon što su klonovi preplavili Appelovu trgovinu za aplikacije, izazvali su bijes i osude javnosti te su uglavnom uklonjeni.
Kompjuterski inženjer iz Brooklyna Josh Wardle dizajnirao je Wordle, internetsku igricu pogađanja riječi, prošle godine za osobu s kojom je u vezi, a koja je veliki zaljubljenik u križaljke. Njih dvoje igrali su je, kaže, sjedeći zajedno na kauču, a kako im se jako svidjela, odlučili su je podijeliti s drugima, ali posve besplatno. Za razliku od mnogih drugih igrica, ova je bila kao u staro doba interneta, bez reklama, bez skupljanja informacija o korisnicima i njihove prodaje marketinškim tvrtkama, bez slanja notifikacija koje bi tjerale korisnike da što više vremena provode na svojim zaslonima.
U studenome prošle godine, kada je Wardle Wordle postavio na internet, Wordle je dnevno imao 90 igrača. U vrlo kratkom vremenu taj broj je narastao na 300.000, a prošlog tjedna igralo ga je čak dva milijuna igrača. Nije trebalo čekati dugo da se pojave oni koji su spremni profitirati na igrici kada njezin kreator to već neće.
Jedan od njih čak se time javno na Twitteru pohvalio, govoreći kako njegova igrica "ide odlično", a problema s autorovim odvjetnicima neće imati jer je Wardle naivno odlučio ne zaštititi ime svog proizvoda. Kreatori kopija nisu stoga bili inventivni u imenovanju inačica: What word - Wordle, Wordus, Wordle - 3D...
Zach Shakked, jedan od klonera, poduzetnik je iz New Yorka, svoju je aplikaciju jednostavno nazvao "Wordle - The App". Suočen s lavinom uvreda i prijetnji na društvenim mrežama priznao je da je "prekoračio granicu", ali je ostao pri stavu da je riječ o generičkoj igrici, kako ime Wordle nije zaštićeno, a osim toga, tvrdio je i da "ništa nije zaradio". Nije stigao jer njegova aplikacija nudi mjesec dana besplatnog igranja, nakon čega je potrebna pretplata od oko 30 dolara godišnje za premium razinu.
Mnogi su internetski igrači gorljivo stali u obranu kreatora igrice Josha Wardlea. Za njih je razvoj niza kopija napad na sve što originalni Wardle predstavlja - on je jednostavan, zabavan i besplatan. "Zato je ta tech kultura bljak", napisao je jedan tviteraš. "Bilo koji pokušaj da se unovči Wordle (trenutačno jedina neiskvarena i dobra stvar) treba dočekati s najdubljim prezirom, napisao je korisnik Justin.
Kreator Wordlea Josh Wordle je zahvaljujući svojoj hit igrici završio dajući intervjue medijima. U njima je opisao kako je došlo do stvaranja igre, ali i kako je meteorska popularnost u njemu stvorila nervozu jer sada osjeća pritisak da ne razočara igrače. Za razliku od drugih igrica, koje se agresivno bore za pozornost korisnika, Wordle se igra jednom dnevno. Pogađa se riječ od pet slova, a igrač ima šest pokušaja. Jednostavno, ali - pokazalo se - vrlo efektno. Iako ne posve pomiren sa slavom koju mu je donijela, Wardle kaže kako je ohrabren porukama igrača oduševljenih igrom u ovo pandemijsko doba. "Dobivam poruke od ljudi koji kažu da su uz pomoć igrice u dnevnom kontaktu s roditeljima koje ne viđaju zbog pandemije. Ljudi se povezuju s relativno malo napora, a to je važno u ovo ludo vrijeme", smatra Wardle. Prema njegovu mišljenju, igrica je toliko popularna jer je jednostavna i pristupačna, a opet stimulativna. "Iako je igram svaki dan, još dobivam osjećaj postignuća. Osjećam se pametno, ljudi to vole", objasnio je.
Adam Procter, voditelj kolegija o razvoju igrica na sveučilištu Southampton, smatra da je riječ o sljedećem: "Internet je trenutačno u jako lošoj fazi, ali ova igrica je super jer ne radi ništa od onih zločestih stvari. Takav je web bio kada smo ga upoznali, bio je mnogo zaigranije mjesto".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....