POSLJEDICE NAPADA

Brodski promet kroz Suez smanjio se u siječnju za 42 posto u odnosu na najprometniji mjesec u 2023.

Kroz Suez je u siječnju prošlo 1.338 brodova, navodi UNCTAD, za 42 posto manje nego u svibnju

Lani je kroz Sueski kanal prošlo 22 posto robe koja se trasportira od prodavača do kupaca morem

 Various sources/AFP

Brodski promet kroz Sueski kanal smanjio se u siječnju za 42 posto u odnosu na najprometniji mjesec u 2023. godini zbog učestalih napada na brodove u Crvenom moru, objavio je u četvrtak UNCTAD.

Kroz Suez je u siječnju prošlo 1.338 brodova, navodi UNCTAD, za 42 posto manje nego u svibnju.

Isti postotni pad bilježio je i promet kroz Panamski kanal zbog suše koja je snizila razinu vode, ističu, napominjući ipak da se tranzit kroz Sueski kanad smanjivao pretežo u zadnja dva mjeseca dok se u Panamskom knalu smanjuje već dvije godine.

Jemenski pokret Ansar Allah napada brodove povezane s Izraelom u Crvenom moru, zahtijevajući obustavu izraelskih vojnih opracija u okupiranom palestinskom Pojasu Gaze i dostavu humanitarne pomoći Palestincima.

SAD i Britanija uzvratili su napadima na mete u Jemenu, a pokret je odgovorio uvrštavanjem na popis meta američkih i britanskih brodova.

Zbog rizika od napada brojni komercijalni brodovi sada zaobilaze Crveno more i plove oko Rta dobre nade, navodi UNCTAD, ističući da je do sredine veljače na zaobilaznu rutu preusmjereno 586 kontejnerskih brodova, uz pad obujma tereta u tranzitu kroz Sueski kanal za 82 posto.

U takvim su uvjetima prosječne vozarine u kontejnerskom prijevozu na ruti Šangaj-Europa na početku veljače bile tri i pol puta veće nego na početku prosinca, navodi UNCTAD, uz veliku razliku među kategorijama robe. Najviše je poskupio prijevoz potrošačkih i industrijskih dobara.

Lani je kroz Sueski kanal prošlo 22 posto robe koja se trasportira od prodavača do kupaca morem, navodi UNCTAD, ističući da bi dugotrajni poremećaji u tranzitu, posebno u kontejnerskom prijevozu, mogli izravno ugroziti nabavne lance.

To bi pak moglo dovesti do kašnjenja pošiljki i većih troškova i raspiriti inflaciju,naglašavaju.

"Vozarine u kontejnerskom prijevozu trenutno su otprilike upola niže od maksimuma u covid krizi, ali povećanje logističkih troškova kroz dulje vremensko razdoblje može potaknuti inflaciju, kao što je bio slučaj u razdoblju logističkih zastoja u 2021/2022.", ističu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 16:42