U osvit svoje 238. sezone jedan od najvećih kulturnih hramova svijeta pri čijem se spomenu ustaje sa strahopoštovanjem, moskovski Boljšoj teatar (SAD je proglasio neovisnost nekoliko mjeseci kasnije te iste 1776. godine kada je počela prva kazališna sezona), nagrizen je i osakaćen trivijalnim skandalima, neugodnim aferama i nedostojnim intrigama.
Kuća koja je simbol produhovljene umjetnosti, temelj osebujne ruske kulture, gracioznih manira i kristalno čistih te jasnih glasova i poruka potonula je sa stranica elitnih kulturnih rubrika, koje više ne pišu o ekstravagantnim premijerama i maestralnim izvedbama baletnih i opernih velikana, na mučne i zajedljive stranice crne kronike te u opskurne trač-rubrike. Nekoliko burnih događaja zasjenilo je kraj stare i najavu nove sezone: otkazi, seksualne afere, smjene, pokušaji sakaćenja i optužbe za prostituciju frcali su iz tog neoklasicističkog zdanja na radost jalne javnosti tijekom cijele prošle sezone, da bi sve završilo izbacivanjem eminentnih imena iz Boljšoj teatra te postavljanjem novog ravnatelja od kojega svi očekuju samo jedno - smirivanje strasti, zataškavanje afera i sablazni u mitskoj kazališnoj kući.
Dvojac izronio iz tame
No, novi šef Vladimir Urin nije niti zasjeo u vrući, masivni, pozlaćeni stolac iz epohe Katarine II., a niz zlokobnih skandala se nastavio. Posljednja premijera završnice mukotrpne sezone 2012./2013., dugoočekivani i najavljivani balet “Jevgenij Onjegin” prema najpoznatijem djelu Aleksandra Puškina, došla je u pitanje - primabalerina Svjetlana Zaharova nije željela plesati glavnu ulogu Tatjane Larine na generalnoj probi jer je stavljena u drugu, a ne u prvu postavu baleta.
Niska nesreća velike kuće se nastavila pa je najpoznatiji ruski baletni par Ivan Vasiljev i Natalija Osipova, zvijezde takvih baleta kao što su “Esmeralda”, “Giselle” i “Orašar”, u posljednjem baletnom mercatu potpisao za Mihajlovski teatar iz Sankt Peterburga. Boljšoj teatar postao je mjesto teatra apsurda, banalnih svađa te opasnih prijetnji i napada. Sezona tako završava jednim slučajem bacanja kiseline u lice, otkazima najznačajnijim ljudima kazališta, uhićenjem baletana, odgodama predstava i odlascima zvijezda.
- U Boljšoj teatru stvorena je mučna, opterećujuća atmosfera i kazalište treba duhovnu obnovu - rekao je ruski ministar kulture Vladimir Medinski.
Sajam taštine koji je morio tu veliku umjetničku kuću puknuo je početkom godine, narušivši njezin dugogodišnji nedodirljivi zaštićeni djevičanski status. Naime, nepoznati dvojac izronio je iz tame jedne snježne siječanjske noći te zalio kiselinom po licu umjetničkog ravnatelja Boljšoj teatra Sergeja Filina. Moskva je uzavrela u dvojbi i znatiželji, tražeći odgovore za tako brutalan napad u tom decentnom i romantičnom svijetu baleta.
Golišave fotografije
Filin je za napad odmah optužio svog konkurenta i arhineprijatelja Nikolaja Ciskaridzea, vodećeg baletnog pedagoga, što je samo pojačalo sukobe različitih frakcija unutar zidina više od dva stoljeća starog kazališta. No, ispalo je da Ciskaridze s napadom nema veze, ali je ta optužba samo ubrzala njegov odlazak iz kazališta. Naručitelj napada je baletni as “Labuđeg jezera” i “Spartaka”, Pavel Dmitričenko, a razlog je neshvaćena nova baletna nada Boljšoj teatra Anđelina Voroncova koju je navodno zanemarivao i omalovažavao Filin. Ciskaridze je, pak, bezbroj puta napao direktora Anatolija Iksanova pa je čak dobio i “dvije opomene pred isključenje”. Smatrao je, pišu ruski listovi, da njegova neprijeporna veličina i mnogo “stvorenih” baletnih imena - kažu da nema niti jedne ruske baletne zvijezde u posljednjih dvadesetak godina koja nije prošla kroz njegove ruke - jamče nedodirljivost te su prolaz do samih vrhova. Zato je i otvoreno sebe predlagao za vrhovnika Boljšoj teatra.
Epilog te tegobne sezone jest da će Sergej Filin i nakon 18 operacija najvjerojatnije oslijepiti - na lijevo oko uopće ne vidi, a na desnom oku vidi deset posto. Iz kazališta je nakon 21 godine protjeran Nikolaj Ciskaridze, Dmitričenko čami u istražnom zatvoru čekajući suđenje, a Voroncova se skriva od javnosti.
Taj se skandal nije niti stišao, a nekadašnja primabalerina Anastasija Voločkova, koja svako malo oduševi “muške” novine novom serijom svojih golišavih fotografija, ispalila je optužbu da se balerine Boljšoj teatra podvode bogatim oligarsima i moćnim političarima. Javnost se naslađivala tim skandalom koji je mnogima bio potvrda mišljenja da su balerine lakša roba od vlastite težine.
I kad su svi počeli ispirati usta Boljšoj teatrom, puknuo je i novi skandal: na renoviranje kazališta utrošene su stotine milijuna eura, a “zamračeno” je nekoliko desetaka milijuna eura. Nakon punih 13 godina na čelu jednog od najstarijih baletno-opernih kazališta na svijetu Anatolij Iksanov morao se povući pritisnut svim tim skandalima. Kako bi sačuvali dostojanstvo poznatom ravnatelju, objavljeno je da on ide na novu dužnost - savjetnika u Ministarstvo kulture, a već se na Putinovu stolu, spremnom za potpis, nalazi ukaz o prestižnom državnom ordenu za Iksanova.
Gostovanje u Londonu
No, ni sadašnji šef Urin nije se dao privući na to, nekad, najprestižnije mjesto, vrhunac karijere svakoga tko se u Rusiji bavi umjetnošću. Tražio je čak dva tjedna za razmišljanje, iako je odluka o njegovu imenovanju protresena u najetabliranijim kabinetima Kremlja.
Možda će se situacija smiriti kada Boljšoj teatar ode na jesensko gostovanje u London, a na njegove daske dođu nacionalna francuska Opera, Balet Monte Carla i kraljevski balet Covent Garden.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....