ČAK 346 ŽRTAVA

Boeing odlučio priznati krivnju i platiti 244 milijuna dolara, obitelji poginulih bijesne: ‘To je sweetheart deal!‘

Tvrtka je s tužiteljima u 2021. sklopila sporazum o poboljšanju sigurnosti, a onda se dogodio novi incident

Obitelj žrtava avionske nesreće u Etiopiji iz 2019. godine

 Saul Loeb/afp/profimedia/Saul Loeb/afp/profimedia

Boeing je odlučio priznati krivnju za optužbe o prijevari, nakon što je otkriveno da je tvrtka prekršila dogovor iz 2021. godine, prema kojem je trebala proći proces poboljšanja sigurnosti i kvalitete.

Dogovor je bio pokrenut nakon dvije kobne nesreće zrakoplova 737 Max u kojima je prije pet godina poginulo 346 osoba, prenosi BBC.

Također su pristali platiti kaznu od 243,6 milijuna dolara, priopćilo je Ministarstvo pravosuđa, ali nagodbu još mora odobriti savezni sudac. Nakon odobrenja, sljedeći korak bi bilo imenovanje neovisnog nadzornika koji bi nadgledao sigurnosne procedure tvrtke sljedeće tri godine, uz obavezno ulaganje najmanje 445 milijuna dolara u programe sigurnosti.

Priznanjem krivnje, Boeing izbjegava kazneno suđenje i javni spektakl, za koji su se zalagale obitelji žrtava.

Kako piše britanski javni servis, obitelji kritiziraju priznanje krivnje, navodeći da je u pitanju ‘sweetheart deal’ - nepravedni sporazum kojim je jedna strana dovedena u nepovoljniju situaciju, u ovom slučaju obitelji, dok Boeing izbjegava kazneni progon.

image

Protest za poginule u nesreći u Etiopiji tijekom 2019. godine

Olivier Douliery/afp/profimedia/Olivier Douliery/afp/profimedia

Paul Cassell, odvjetnik koji zastupa neke od obitelji žrtava, rekao je da se nagodbom ne priznaje da je zbog njihovih grešaka preminulo 346 putnika i članova posade.

- Kroz lukavo odvjetništvo između Boeinga i Ministarstva pravosuđa, skrivaju se smrtonosne posljedice njihovih zločina - dodao je Cassell, kako prenosi BBC.

Pozvao je suca da odbije nagodbu i pošalje predmet na javno suđenje, gdje će sve činjenice biti otvoreno i pošteno prikazane pred porotom. U pismu koje je vladi dostavio u lipnju, tražio je da se proizvođaču zrakoplova izrekne kazna od 24 milijarde dolara.

Odluka drugog najvećeg svjetskog proizvođača komercijalnih zrakoplova, da se izjasne krivima, svejedno bi mogla stvoriti probleme za poslovanje tvrtke jer imaju vojni ugovor s američkom vladom. Ako nagodba bude prihvaćena, imat će i kriminalni dosje u skorijoj budućnosti.

image

Boeing 737 MAX avion

Arnoux Thomas/abaca/abaca Press/profimedia/Arnoux Thomas/abaca/abaca Press/profimedia

Vlada najčešće zabranjuje ili suspendira takve tvrtke, ali može i odobriti izuzeće, stoga nije jasno kakva je budućnost njihovog ugovora. Ed Pierson, izvršni direktor Zaklade za sigurnost zračnog prometa i bivši viši menadžer u Boeingu, opisao je nagodbu kao razočaravajuću.

- Umjesto da pojedince drže odgovornima, oni im jednostavno daju još jednu priliku za izlazak iz zatvora - prenosi njegove riječi BBC.

Mark Cohen, profesor na Sveučilištu Vanderbilt koji je proučavao korporativne kazne, za BBC je objasnio kako tužitelji često preferiraju nagodbe umjesto suđenja, jer im omogućuje izbjegavanje rizika i daje vladi veću moć nad tvrtkom.

- Mogu nametnuti zahtjeve koji inače nisu u smjernicama kazne. Nema sumnje da je status Boeinga kao ključnog vladinog izvođača igrao ulogu, moraju razmišljati o kolateralnim posljedicama - rekao je za britanski javni servis.

image

Obitelj žrtava avionske nesreće u Etiopiji iz 2019. godine

Saul Loeb/afp/profimedia/Saul Loeb/afp/profimedia

Što je dovelo do priznanja krivnje?

Kriza tvrtke je započela zbog dvije gotovo identične nesreće u 2018. i 2019. godini, u kojima su sudjelovali zrakoplovi 737 Max, nakon kojih je spomenuti model globalno bio prizemljen na duže od godine dana.

Tijekom 2021. godine, tužitelji su optužili Boeing za jednu točku zavjere zbog prijevare regulatora, navodeći da su prevarili Saveznu upravu za zrakoplovstvo o svom sustavu kontrole leta MCAS, koji je bio umiješan u obje nesreće.

Sklopili su sporazum prema kojem se neće pokrenuti kazneni postupak ako Boeing plati kaznu od 2,5 milijarde dolara i provede trogodišnje pojačano praćenje i izvješćivanje, radi poboljšanja. U siječnju ove godine, ploča na vratima zrakoplova Alaska Airlines eksplodirala je ubrzo nakon polijetanja.

Nitko nije bio ozlijeđen, ali su se zbog incidenta pojačale sumnje o Boeingovom napretku kod poboljšanja sigurnosti i kvalitete. U svibnju je Ministarstvo pravosuđa utvrdilo da je Boeing prekršio uvjete sporazuma, što je omogućilo opciju kaznenog progona. Prema najnovijoj nagodbi, tvrtka ne dobiva imunitet za incident u siječnju.

image

Dave Calhoun, izvršni direktor Boeinga

Drew Angerer/getty Images/profimedia/Drew Angerer/getty Images/profimedia
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 04:00