INCIDENT NAD BJELORUSIJOM

Avioeksperti o incidentu: Iako je bio na samoj granici s Litvom, pilot Ryanaira se morao vratiti u Minsk, evo i zašto

Čini se kako u ovom incidentu na vidjelo isplivavaju sve jasnije "rupe" u organizaciji zračnog prijevoza na teritoriju EU
Bjeloruski MiG 29
 Viktor Tolochko/Sputnik/Prof

Stručnjaci za međunarodnu avijaciju kažu kako je pilot Ryanairovog leta imao vrlo malo izbora kada su ga bjeloruske vlasti prisilile na slijetanje u Minsk navodeći da je u zrakoplovu bomba. Iako je bio vrlo blizu zračne luke u litavskom Vilniusu, kamo je i krenuo, pilot irske niskotarifne kompanije okrenuo se i krenuo prema glavnom gradu Bjelorusije, gdje je, nakon slijetanja, uhićen jedan od putnika, disident i oporbeni novinar Roman Protaševič.

Taj je potez vlasti bjeloruskog predsjednika Aleksandra Lukašenka izazvao bijes međunarodne zajednice koja je zaključila kako je takva državna otmica zrakoplova na međunarodnoj liniji apsolutno neprihvatljiva, a više zrakoplovnih kompanija počelo je izbjegavati bjeloruski zračni prostor. No, zrakoplovni stručnjaci pojasnili su situaciju u kojoj je bjeloruski borbeni lovac MiG-29 presreo putnički zrakoplov.

- Ako je lovac presreo Ryanairov zrakoplov i rekao mu da sleti u Minsk, onda su to morali učiniti. Piloti su educirani za ovakve situacije i postoje međunarodno dogovoreni signali između lovca i putničkog zrakoplova koji se koriste. Piloti putničkih zrakoplova uz sebe nose nacrte tih signala na svakom letu - kazao je Reutersu John Cox, bivši američki vojni pilot i trenutni savjetnik za sigurnost zračnog prometa.

- Ne propitujete namjeru lovca jer znate da su oni tu zbog vaše sigurnosti - rekao je jedan europski pilot.

Drugi je dodao kako se radilo o bjeloruskom zračnom prostoru, a nema smisla "prepirati se sa MiG-om 29".

Reuters ističe kako su kompanije dužne na međunarodnim letovima dati informacije o putnicima, no piloti ne moraju nužno znati tko je u zrakoplovu. Agencija piše kako je incident potpalio stare sukobe oko desetljećima starog sistema suradnje između Istoka i Zapada, dok UN tvrdi kako je Bjelorusija prekršila Čikašku konvenciju, koja se smatra ključnom za regulaciju zrakoplovstva u svijetu.

- Strogo osuđujemo bilo kakvo uplitanje u slijetanje zrakoplova koji je nekonzistentan s međunarodnim zakonskim propisima - kazali su iz IATA-e, agencije za međunarodni zračni putnički prijevoz, koja je pozvala na hitnu istragu incidenta.

No, Reuters piše kako je ključni problem što međunarodni zračni prijevoz nema jedinstven kontrolni mehanizam koji bi regulirao tu izuzetno bitnu stvar. Odvjetnici, pak, upozoravaju na još jedan problem - nema legislative koja bi regulirala kako se treba ponašati prema zrakoplovu registriranom u Poljskoj, kojim upravlja irska kompanija, na liniji između Grčke i Litve, preko Bjelorusije koja nije članica EU.

Čini se kako u ovom incidentu na vidjelo isplivavaju sve jasnije "rupe" u organizaciji zračnog prijevoza na teritoriju EU.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 09:39