Kip krilatog bika s ljudskom glavom iz Sjeverozapadne palače u Nimrudu u Irak, koje je buldožerom uništila tzv. Islamska država prošle godine na sveopće zgražanje, restauriran je uz pomoć moderne tehnologije te izložen u rimskom Koloseumu kako bi potaknuo razgovore o mogućnosti rekonstrukcije arheoloških nalazišta devastiranih ratom, piše New York Times.
U potpunosti su rekonstruirana i dva oštećena nalazišta u Siriji - dio stropa iz Belovog hrama u Palmiri i arhiv Ebla.
'Nimrud je bilo prvo mjesto koje je uništeno', rekla je Frances Pinnock, suvoditeljica Ebla ekspedicije, najvažnije talijanske arheološke ekspedicije u Siriju. 'Tu su palaču zvali Versaillesem drevnog Bliskog istoka pa je zato odabrana jer je bila simbol.'
'Uključili smo Eblu zato što predstavlja napuštanje, što se događa nalazištu kada misija više nije prisutna kako bi se štitilo', rekla je Pinnock, inače član znanstvenog vijeća izložbe.
'Palmira je rana i mjesto nasilnih ubojstava, ne samo Khalida al-Assada, umirovljenog direktora za antikvitete Palmire, koji je ubijen u kolovozu 2015. godine, tri mjeseca nakon što je Islamska država zauzela grad, nego više od desetaka zaposlenika, ubijenih na brutalne način samo zato jer su pokušali zaštititi kulturno nasljedstvo', rekla je Pinnock.
Premda se nasilje na Bliskom istoku nastavlja, arheolozi i dužnosnici iz raznih međunarodnih organizacija nastavljaju tražiti načine kako rekonstruirati arheološka nalazišta u Siriji i Irak kada sukobi posustanu.
'Puno se razgovara o tome kako rekonstruirati izgubljeno', rekao je Stefano De Caro, generalni direktor Međunarodnog centra za proučavanje čuvanja i restauracije kulturnih dobara iz Rima i član znanstvenog vijeća. 'Ovaj način kombinira tehničku dokumentaciju i umijeće ručnog rada.'
Ovo nije prvi pokušaj da se uskrsne pradavna umjetnost iz pepela rata.
Prošlog je mjeseca replika drevnog luka iz Palmire, uništenog prije godinu dana, podignuta u Parku City Hall u New Yorku. Taj je model napravljen koristeći 3D skeniranjem, no manji je od originala, i manje dovršen, sugeriraju neki stručnjaci.
Talijanski modeli su 1-naprama-1 rekonstrukcije temeljene na iscrpnoj dokumentaciji raznih vrsta, a napravljene su uz pomoć tehnika 3D printanja. Restaurator iz Firence čak je dodao oštećenja na eksponate kako bi bile što vjernije.
Restauraciju Eble realizirala je rimska tvrtka koja radi na filmskim produkcijama dok je strop Belovog hrama napravila tvrtka iz Ferrare koja radi s odljevima.
'Ovo nisu izolirani objekti, nego označitelji povijesti, konteksta i vrijednosti jedne civilizacije, uživljeni uz pomoć talijanskog znanja', rekao je Francesco Rutelli, bivši gradonačelnik Rima i ministar kulture te glavni čovjek izložbe.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....