U ljeto 2021. zbog pandemije, nedostatka radne snage te rasta cijene materijala izvođači su smanjili intenzitet radova i bilo je jasno da se ugovoreni rok za završetak radova i puštanja u promet mosta i prometnice neće ostvariti. Rok za završetak radova na mostu pomaknut je na kraj siječnja 2022., a u Hrvatskim cestama odlučuju da će se u srpnju ove godine za promet, uz most, otvoriti dionica ceste od Duboke do čvora Prapratno. Rok za završetak preostalog dijela do čvora Doli pomaknut je na kraj godine.
Na gradilište Pelješkog mosta u lipnju 2021. godine stižu posljednja 24 segmenta čelične rasponske konstrukcije. U tom trenutku montirano je već 75 posto segmenata, a stupovi su završeni.
Dok se čekala posljednja pošiljka segmenata rasponske konstrukcije, na stupove na koje se nadovezuju piloni postavljene su oplate i armature za njihovu gradnju. Pilon je stožerni stup visećeg ili ovješenog mosta koji prenosi opterećenje s glavnog užeta ili kosih vješaljki na temelj i u tlo. Pelješki most ima šest pilona visine 40 metara.
Krutom su vezom povezani sa središnjim stupovima i čeličnom konstrukcijskom gredom. Tako se najviši stupovi, S7 i S8, uzdižu oko 100 metara nad morem. Postavljeni su uz plovni put te su posebno ojačani ugrađenim štitnicima kako bi mogli preuzeti sile od eventualnog udara broda, a u temeljima su ojačani s 20 pilota. Projektirani su da izdrže udar broda od 10.000 tona. Manji stupovi trebali bi izdržati udar broda do 3000 tona.
Iz pilona se pružaju zatege, koje se sastoje od čelične užadi i pridržavaju gredni sklop te su osnovni konstrukcijski i nosivi element mosta. Svako se uže sastoji od sedam čeličnih žica, a svaka zatega od najmanje 55, a najviše 109 komada užadi. Zatege, čija dužina varira od 33 do 137 metara, završavaju sidrima, od kojih je jedno pričvršćeno na pilon, a drugo je u unutrašnjosti čelične konstrukcije mosta.
U večernjim satima 28. srpnja 2021. godine konačno je došao trenutak kada su Xue Qingbo i Wang Zhaojun podigli i posljednji, 165. segment i spustili ga na trup mosta. Time su most i Hrvatska spojeni u jednu cjelinu.
Dva i pol mjeseca nakon spajanja mosta na red je došlo njegovo asfaltiranje. Riječ je o posebnom fluidnom, tekućem (lijevanom) asfaltu otpornom na prodor vode i soli.
Nakon asfaltiranja most je trebalo finalno ušminkati - završiti postavljanje ograde protiv vjetra i sigurnosne ograde visoke 1,2 metra, koja se proteže njegovom sredinom i umjesto pune crte dijeli dva prometna traka. Postavljena je i decentna ambijentalna rasvjeta.
Jedno od posljednjih ispitivanja kvalitete mosta provedeno je 20. siječnja 2022.
Na most je stigao 21 kamion, svaki težine do 40 tona, kako bi se provelo probno opterećenje. Taj test most je položio s čistom peticom. I to je bilo to! Šest dana nakon toga, 26. siječnja, završeni su svi građevinski radovi na Pelješkom mostu. Prošlo je 1277 dana od 31. srpnja 2018. godine, kada je CRBC preuzeo gradilište.
Na gradilištu mosta i pristupnih cesta u protekle četiri godine bilo je oko 1500 radnika. U raznim fazama gradnje mosta na gradilištu je bilo od nekoliko desetaka pa do najviše 650 kineskih radnika.
Nakon primopredaje mosta za njegovo su održavanje zadužene Hrvatske ceste. Projektirani vijek trajanja mosta stotinu i više godina, a o troškovima i načinu njegova održavanja razmišljalo se još za vrijeme projektiranja. Na mostu je ugrađen cijeli niz uređaja za mjerenje brzine vjetra. Geodetski GPS sustavi, koji mjere pomicanje pilona, ugrađeni su na vrhu mosta. Tu su i optički senzori za mjerenje naprezanja u konstrukciji, akcelerometri za mjerenje pomicanja naglavnice.
Most ima i cijeli niz senzora koji prikupljaju podatke o temperaturi, silama i vibracijama u zategama, naprezanju u pilotima i mnoge druge. Svi ti podaci bit će 24 sata dnevno dostupni zaposlenicima Centra za monitoring mosta, koji se nalazi u Centru za kontrolu prometa u Zaradežu. Takav je sustav monitoringa za neki infrastrukturni objekt u Hrvatskoj instaliran prvi put.
Most ima garanciju od deset godina, a veći popravci na mostu, primjerice zamjena asfalta ili betona, ne bi se smjeli obavljati sljedećih 20 godina. Most bi se prvi put izvana trebao bojati za 20, a iznutra za 40 godina.
Voditelj cjelokupnog projekta Goran Legac smatra da su i država i Hrvatske ceste profitirale od političkog momentuma i želje za probojem kineskih kompanija na ovo tržište, odnosno za dokazivanjem kroz angažman resursa da se ovaj projekt izvede u ovom roku i po ovoj cijeni.
"Garantiram da gradnju Pelješkog mosta više nikada ne bismo dobili po ovoj cijeni i u ovom roku. Da sada provedemo natječaj, cijena njegove gradnje ne bi bila puno niža od tri milijarde kuna, a rok za završetak bio bi najmanje četiri godine", zaključuje Goran Legac.
Veliki specijal Jutarnjeg lista o Pelješkom mostu pronađite ovdje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....