Je li ova nautička sezona bila uspješna? Sa stajališta Nautičke patrole, recimo to ovako - ove sezone anketirali smo samo stotinjak nautičara manje nego prošle sezone, kada nije bilo korone. S time da smo ove godine na ruti imali i dvije marine manje - lani smo ih posjetili 34, a ove godine 32.
Ako tome dodamo činjenicu da ni u jednoj marini nismo zatekli nijedan slučaj korone, potvrdili smo pretpostavku s kojom smo krenuli u ovogodišnju Patrolu: nautički turizam je održiv i u uvjetima pandemije. Naravno, uz odgovarajuću organizaciju i pridržavanje mjera zaštite, što je protekle sezone, barem što se marina tiče, bilo na najvišoj razini.
Naime, s ovogodišnjom Nautičkom patrolom nismo krenuli naprečac, pa što bude. Još u rano proljeće, kada je kineski virus sijao smrt širom svijeta, kada su sve države zatvorile granice, kada su ljudi živjeli izolirani u svojim stanovima, kada su strogo zabranjena sva okupljanja, i kada se o moru i ljetnom odmoru moglo samo maštati, krenuli smo u pripremu Patrole od nul-hipoteze da nautički turizam ima najviše izgleda za brz oporavak upravo zbog svoje specifičnosti.
Dostava do broda
Nautičari borave na svojim ili unajmljenim brodovima u malim zajednicama, uz komfor kakav imaju i kod kuće. Mogu živjeti sasvim izolirano, što većina njih i želi, jer im je to stil života i način odmora. Stoga posebno vole skrovite uvale i mirna sidrišta, gdje izolacija može biti potpuna. Jednako tako, vole i naše marine zbog sigurnog veza i nautičkog komfora. A s obzirom na to da su marine organizirane kao svojevrsna zatvorena naselja, u njima je lako provesti mjere kontrole i zaštite. Uz to, i u uvalama i u marinama lako je moguće organizirati uslugu dostave svega potrebnoga "na kućni prag", odnosno "supply to the boat".
Te argumentirane osnove za rano pokretanje nautičkog turizma objavili smo 7. travnja u Jutarnjem listu. Bilo je to tjedan dana prije Uskrsa, kada u normalnim okolnostima počinje nautička sezona. Odmah smo dobili široku potporu predstavnika marina i čartera, a povrh svega i odlučujućih faktora - Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice. U stvaranju konkretnih uvjeta ključnu ulogu odigralo je Udruženje marina HGK i njezin predsjednik Sean Lisjak, te direktorica Marine Punat Renata Marević, na čiju je inicijativu analitički članak u Jutarnjem o pokretanju nautičkog turizma u uvjetima zaraze koronom preveden na engleski i poslan svim važnim dionicima europskog nautičkog biznisa te Svjetskom nautičkom udruženju ICOMIA. Članak je upućen i Svjetskoj turističkoj organizaciji (UNWTO), koja je gotovo istodobno slične preporuke uputila svim svojim članicama.
Slijedili su međudržavni sporazumi o otvaranju granica. Bilo je jasno da je samo pitanje vremena kada će nautičari željni slobode, mora, plovidbe i broda jednostavno "provaliti" granice. Prije ostalih oni koji svoje brodove drže na vezu u našim marinama. Upravo to se i dogodilo čim je stigao blagoslov epidemiologa.
Zadovoljni i čarteraši
Invaziju nautičara posada Patrole dočekala je spremna 15. 6. u ACI marini Umag, polazištu ovogodišnje rute. Sa svojom jedrilicom proboravili smo puna tri dana na vezu zajedno s brojnim Slovencima, Austrijancima, Talijanima, ali i Hrvatima koji su se napokon domogli svojih plovećih domova. Prikupili smo dvostruko veći broj ispunjenih anketnih upitnika nego lanjske normalne i vrlo uspješne sezone.
Slično je bilo i u ostalim marinama zapadne obale Istre, a kada smo došli do Pule, Verude i Pomera, iz tamošnjih čarter baza isplovile su i prve flotile brodova s čarter gostima. Već u Marini Punat bilo nam je jasno da smo ipak u nečemu pogriješili.
Ponijeli smo premalo anketnih upitnika, jer smo računali na upola manji broj nautičara. Hitno smo iz redakcije naručili još toliko upitnika, da bude isti broj kao lani. U ACI marini Šimuni, ljubazni domaćini skenirali su nam i isprintali upitnike na njemačkom. Tamo smo potrošili posljednji.
Novi anketni upitnici dočekali su nas baš u pravo vrijeme u Marini Kornati, u Biogradu. Ta je marina uvijek na polovici naše rute i ogledalo je nautičke sezone, jer od ukupno 800 vezova, čarter kompanije drže ih gotovo polovicu. Te subote i nedjelje, 11. i 12 srpnja, marina Kornati bila je prepuna i brodova i automobila.
Nikada tamo nismo vidjeli takvu gužvu, osim možda za vrijeme Biograd Boat Showa. Voditelji svih 17 ovdašnjih čarter kompanija izjavili su nam da im je popunjenost brodova između 85 i 100 posto!
Uz 32 marine, obišli smo i 22 popularne uvale i sidrišta. Sve su bile pune brodova na bovama i sidru. Osim velikog broja nautičara, tome je pridonijelo i lijepo vrijeme, a i težnja za što boljom izolacijom. Iako su sve marine koje smo posjetili bile odlično organizirane i dosljedno su provodile sve mjere zaštite od korone. Uspijevalo je to i onima s velikim čarter flotama kao što su Biograd, Trogir i Split. Naravno, najveći broj nautičara ne živi izolirano na svojem brodu, već posjećuje popularna mjesta kao i ostali pripadnici velike turističke armade.
Samodisciplina
No, prije svega, radi se o ljudima posebne kulture i samodiscipline, koji se drže općeprihvaćenih pravila odnosa prema okolini u svim okolnostima, a posebno u izvanrednima kao što je korona, jer radi se o poklonicima mora, otkud i proizlazi sav taj splet odnosa nautičara prema prirodi, brodu i plovidbi. Nautika je infekcija jača od korone. Potvrdila je to i protekla nautička sezona.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....