NAUTIČKA PATROLA

ACI MARINA POMER Nova dizalica i servis za hitne intervencije veliki su spas za nautičare

Osim popravcima motora, ekipa se u marini Pomer bavi i održavanjem plovila: pranjem, bojenjem...
 Srđan Vrančić / CROPIX

Još noću, kada smo u prilazu sidrili nedaleko ACI marine Pomer, vidjeli smo novi dodatak njenoj vizuri. Visoko iznad marine na noćnom nebu svijetlio je lijepi veliki prepoznatljivi plavo-bijeli amblem ACI-ja. Ujutro smo vidjeli o čemu se radi: ACI marina Pomer dobila je novu lijepu modernu dizalicu.

Svaki nautičar - i onaj s motornjakom i onaj s jedrenjakom - zna što znači dobar servis, i k tome još dobra dizalica. Dosadašnja dizalica bila je stara koliko i marina - 34 godine.

Manje mornara

U međuvremenu, brodovi su u marini krupnjali i po veličini i po težini, a dizalica, ne samo da je ostala ista, već je s godinama i slabila. Zato je obnova cijelog kopnenog dijela marine uključivala i nabavku nove, jače i moderne dizalice.

Odmah je bilo jasno da zbog nedostatka operativnog prostora to ne može biti travel-lift pa se išlo na jednu uspješnu kombinaciju: to je opet stupna dizalica, ali od 30 tona, s 4 vitla, od kojih svako nosi 7,5 tona i ima mogućnost to raditi samostalno. Dizalica na svojoj konzolnoj grani ima raspoređene dvije poprečne grede, i svaka ta greda na sebi ima dva vitla.

Cijeli taj sustav je pomičan, tako da se brage mogu daljinskim upravljačem podesiti na određenu širinu i na određenu dužinu broda. Uz to, postoji i elektronska kontrola koja pokazuje koliko je svako vitlo opterećeno.

Stara dizalica imala je tzv. križ koji je trebalo dobro namjestiti, uz procjenu i popravke “digni-spusti”, u čemu su sudjelovala najmanje četiri mornara. Sada to sve može napraviti jedan, iako u praksi sudjeluju dva ili tri mornara. Momci koji rade s dizalicom kažu, kako su, primjerice, jedno prijepodne do 14 sati imali čak devet operacija (dizanja i spuštanja plovila), a da se nisu umorili. Prije bi to bilo previše i za cijeli dan.

Gužva

Nova dizalica nije samo pomoć prilikom sezonskog spuštanja i podizanja plovila, već povećava i mogućnost i učinkovitost servisa. Potražili smo direktora ovdašnjeg Prestige yacht-servisa Ronalda Čekića. Pokazao nam je papir s podužim popisom: “Ako ovo odmah ne naručim, dijelove bih mogao čekati i deset dana... Dođite za sat vremena.” Nakon sat vremena: “Dođite malo kasnije!”... A nakon još sat: “Nemojte sada, strašna nam je gužva...”.

- No, dobro, nećemo smetati, stat ćemo u red. Koliko košta sat vremena intervencije servisa, pitamo u šali... Ovisi, ali prosječno 250 kuna, prihvaća šalu Ronald i stavlja nas na listu hitnosti.

Pomer, 090818.
Brod Maslina. ACI marina Pomer.
Nauticka patola Jutarnjeg lista po Hrvatskim marinama na Jadranu.
Pregled najatraktivnijih destinacija i izbor za nagradu Zlatno sidro.
Na fotografiji: Dizalica u marini Pomer.
Foto: Srdjan Vrancic / CROPIX
Srđan Vrančić / CROPIX

- Posla imamo puno, posebno specijalnih zadataka pa i intervencija na terenu. Evo, upravo stojimo pred takvim jednim specijalnim zadatkom, veli šef servisa i pokazuje jedan Rinker s vrlo dojmljivim Suzukijem od 140 konja elektronic full injection... Gledamo motor, djeluje kao nov, a tako je mislio i vlasnik kada ga je kupio. Doduše polovnog, ali s garancijom da je “sve u redu”. Možete zamisliti njegovo zaprepaštenje i razočaranje kada je baš ovdje u marini ustanovio da od očekivanog nautičkog užitka barem desetak dana neće biti ništa. Pokazalo se, naime, da je osovina propelera savijena, dakle, da je motor potpuno neupotrebljiv. Očito, prethodni mu je vlasnik debelo podvalio i sada mu je servis Prestige jedina nada...

Alati i instrumenti

Dok seciramo slučaj “Suzuki”, voditelj ureda Ivan Grnuša, kojega zbog nečega svi zovu Đuro, hitno skače u gumenjak - intervencija! Još se ne zna o čemu se radi. Kvar se inače dojavi preko recepcije ili gosti nazovu direktno, a Volvo penta ima i svoj sustav dojave - mi smo Volvo Penta Action Servis... Imamo ovlaštenja za sve brendove, osim Honde - veli Ivan zvan Đuro.

- Imamo sve potrebne dijagnostičke instrumente, alate i stručne zaposlenike, tako da možemo sve napraviti - dodaje šef Ronald. Tu je i mehaničar Andriano Lavižati te još dva momka koji rade na održavanju brodova. Osim popravcima motora, ekipa se bavi i održavanjem plovila: pranjem, farbanjem, poliranjem, održavanjem tikovine, stolarskim i plastičarskim radovima. Inače, kvarovi su različiti: od tankanja vode u spremnik goriva, do nasukavanja i iznenadnog zaribavanja motora. Nedavno se zapalio štednjak na jednom Sealineu, jer je došlo do kratkog spoja. Savjetuje se vlasnicima i brodovođama da isključe struju kada nikog nema na brodu. Ni osiguranje neće priznati štetu u takvom slučaju.

- Imali smo slučaj da su galvanske struje pojele kompletan Z pogon, penta je zakuhala. Problem je bio u elektroinstalaciji... Nadalje, ventile Kingston treba mijenjati na vrijeme, jer ako otkažu prijeti potapanje. Svake godine treba mijenjati i cink-protektore... Treba paziti na gumene manžete Z pogona - ako se ne zamijene na vrijeme, može doći do prodora mora - savjetuje Ronald Čekić. Koje je područje djelovanja servisa Prestige?

- U marini Pomer, a interventno u Medulinskom zaljevu - kaže Čekić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 14:42