PR RENESANSA

JUTARNJI OTKRIVA Tko je tajanstveni konzultant koji je svojom strategijom preporodio rejting Zorana Milanovića i SDP-a

U suradnji s tajanstvenim konzultantom Alexom Braunom, vladajuća stranka sprema se za izbore. Osnovna ideja im je promovirati postignuto u prvom mandatu. Prva tema: zelena ekonomija
 Danijel Soldo/CROPIX

SDP-ova predizborna taktika koju je osmislio američki konzultant Alex Braun drži se najsigurnijeg terena - a to je obrana mandata koji ostavljaju za sobom. Premda neformalna, kampanja traje već dovoljno dugo da se iz nje mogu iščitati osnovni pravci Braunove strategije. Ona se sastoji od nekoliko etapa, a svaka od njih u svom vremenskom intervalu biračima treba odaslati ciljane poruke, da bi ih se u zadnjoj etapi, neposredno prije izbora, maksimalno motiviralo da izađu na birališta i glasaju. U prvoj etapi je provedeno istraživanje i snimanje hrvatske političke scene, a onda je za SDP-ovce organizirano nekoliko radionica u cilju edukacije i usvajanja novih alata. “SDP je imao entuzijazma i energije u središnjici, no kako se išlo prema lokalnim organizacijama, on se topio ili potpuno gubio. Na tome je trebalo u startu poraditi”, kaže jedan od čelnih ljudi u SDP-u. No, bitna okosnica ili srž kampanje je fokusiranje na nekoliko tema koje se ciljano, jedna po jedna, prezentiraju građanima. U pripremi strategije Braun je istražio hrvatski birački korpus, usporedio ga s aktivnostima i projektima Vlade, te izabrao cjeline na kojima će biti naglasak u komunikaciji s biračima.

Prvi ide Zmajlović

Kriteriji su da se radi o projektima koji utječu na svakodnevni život građana, da je Vlada kroz njih postigla određene rezultate, odnosno da postoje egzaktni podaci o pozitivnim pomacima, te da se prezentiraju na jednostavan način i jezikom koji je svakome razumljiv. Do sada su tako po Braunovu receptu prezentirani projekti otipsa dugova za socijalno najugroženije slojeve građana, borba s bankarima oko švicarca, zatim povlačenje sredstava iz europskih fondova za otvaranje radnih mjesta, a onda zdrastveni sustav pod egidom “Zdravlje za sve”. SDP sutra starta s novom cjelinom - zelenom ekonomijom koju će resorni ministar Mihael Zmajlović početi promovirati u Kopačkom ritu. Taktika koje će se SDP držati tijekom cijele kampanje je stavljanje rezultata u prvi plan. Poruka koja se time šalje biračima je “evo, ovo smo učinili do sada, napravili smo korak ili dva naprijed, a dobijemo li vaše povjerenje, znate da će se situacija i dalje poboljšavati”. Zmajlović će, kako doznajemo od izvora iz Vlade i stranke na vlasti koji neposredno surađuje s Braunom i njegovim suradnikom, u sklopu svoje cjeline u prvi plan staviti podatak da je stvoreno 11.000 zelenih radnih mjesta za Hrvatsku. Prezentirat će rezultate Vladinih projekata za zelenu Hrvatsku i pohvaliti se da je energetska obnova obuhvatila 15.000 obiteljskih kuća i 344 višestambene zgrade u kojima je 19.877 kućanstava. Neposredni efekt toga je da 67.500 građana stanuje kvalitetnije i ima od 30 do 60 posto manje troškove energije. Računa se s tim da će se u tome prepoznati oni koji su iskoristili energetsku obnovu kuće, a oni koji nisu da će ubuduće vidjeti šansu za sebe.

Konkretne brojke

Zmajlovićevi podaci govore i da je energetska obnova obuhvatila 265 škola, vrtića, domova zdravlja, muzeja, te još 69 komercijalnih objekata, zbog čega svi oni imaju do 60 posto niže troškove održavanja. U sklopu kampanje će se promovirati i projekti za čišći transport, ekonomičniju vožnju i zeleni javni transport kroz koji se izravno utječe na kvalitetu zraka u gradovima. Nalgašavat će se i ekološka javna rasvjeta za 150 gradova i općina koja im je smanjila troškove do 70 posto. Dakako, tu će se naglašavati i akcija u kojoj je uz potporu države prodano 10.000 A+++ uređaja koji štede energiju i štite okoliš. Promoviranje zelene ekonomije uključuje i podatak da je Vlada u tri godine svoga mandata uložila 540 milijuna kuna u odnosu na 235 milijuna, koliko je u puna dva mandata prethodnih vlada uloženo u opremu, te naglasiti da je udvostručen broj građana koji imaju pristup nekom obliku razvrstavanja otpada i on doseže 80 posto. Naglašava se da gospodarenje otpadom postaje upravljanje resursima i pritom tvrdi da je u deset godina neodgovornim postupanjem s otpadom na više od 300 odlagališta u Hrvatskoj zakopano korisnih sirovina vrijednih više od 5 milijardi kuna. Da bi si građani lakše predočili što taj podatak znači, napravljena je usporedba da bi toliko stajala izgradnja 160 škola sa sportskom dvoranom.

Odustali od Lalovca

Od ljudi iz SDP-a koji su neposredno angažirani na provođenju kampanje koju su osmislili američki PR stručnjaci doznajemo da je plan bio da se prije zelene ekonomije promoviraju rezultati rada Ministarstva financija s naglaskom na uvođenje reda i obavezu plaćanja poreza za sve, te aktivnosti posebnog odjela u Poreznoj upravi koji utvrđuje nesrazmjere između imovine i prihoda. No, to se područje odgodilo za kasnije zbog istrage koja je otvorena protiv braće Mamić. U SDP-u inače vrlo nerado govore o suradnji s Alexom Braunom, prvim potpredsjednikom američke konzultantske kuće Penn Schoen Berland (PSB). Smeta im što se, posebno nakon rasta rejtinga SDP-a i Kukuriku koalicije, u medijima počelo govoriti da je to zasluga “mađioničara” Brauna. “Da Vlada nema pozitivnih rezultata, ne bi se imalo što prezentirati građanima”, glasila je rečenica kojom je više vodećih ljudi stranke koja se bori za još jedan mandat na vlasti odbilo razgovarati o suradnji s Braunom.

Mekši u komunikaciji

Živciraju ih primjedbe da se njihov stranački šef Zoran Milanović promijenio pod utjecajem američkog konzultanta, da je zbog njega postao mekši u komunikaciji, te da je po njegovoj sugestiji stalno prisutan među građanima. “Političke odluke donose Milanović i njegovi ministri, a Vlada i ministarstva je provode, a ne Braun. Njegova usluga se svodi na podršku u političkom marketingu”, kažu u SDP-u. Ističu da je Braun vrhunski stručnjak za politički marketing, da svoj posao radi predano i revno, kao i da je vrlo jednostavan i pristupačan u svakodnevnim kontaktima. Braun, međutim, nije u Hrvatskoj, nego svoj posao radi iz Amerike, a s premijerom i njegovim najbližim suradnicima komunicira mailovima, čuju se telefonom ili preko Skypea. “Naše PR agencije su dobre, ali se ne mogu mjeriti s PSB-om koji vrhunski radi taj posao. Našim će konzultantima trebati barem još pet godina da dosegnu njihovu razinu”, rekao nam je jedan od neposrednih korisnika Braunovih usluga.

Sustavno prate medije

Dok se u krugovima hrvatskih PR-ovaca na Brauna gleda s dozom rezerve jer je, kako kažu neki upućeni izvori, samo četiri puta bio u Hrvatskoj i ne zna je pokazati ni na karti, dok stvarni posao radi njegov suradnik koji ima 25 godina, njegovi su klijenti zadovoljni.

Uz glavni dio kampanje koji se bazira na rezultatima Vlade, a to je otvaranje novih radnih mjesta, povećanje izvoza, rast potrošnje, rast BDP-a, bitna je i strategija prema HDZ-u. A ona se kreira iz dana u dan. Sustavno se prate mediji i američkim se konzultantima mailom prenose sve informacije koje su došle iz HDZ-a. Oni proanaliziraju svaku poruku koju HDZ šalje biračima, seciraju ih u telefonskim kontaktima s ljudima u SDP-u i kreiraju odgovor. Tako su, primjerice, nakon prozivke šefa oporbe Tomislava Karamarka da se u dvije godine iz Hrvatske iselilo 100.000 ljudi odgovorili da je brojka izmišljena, te da se u tri godine mandata ove Vlade iselilo oko 50.000 ljudi.

Reakcije na Slovačku

U SDP-u su se pritom pozvali na podatke Državnog zavoda za statistiku, a usto si dali truda i analizirali koje krajeve Hrvati najviše napuštaju, te javnosti pokazali kartu iz koje se vidi da najviše iseljavanja ima baš iz onih područja u kojima je, poput Imotskog, HDZ najdulje na vlasti.

Nakon nedavnog Karamarkova sastanka s bivšim predsjednikom slovačke vlade (zastupnikom u parlamentu i predsjednikom Wilfried Martens centra za europske studije) Mikulášom Dzurindom i bivšim ministrom financija (i zastupnikom u slovačkom parlamentu) Ivanom Miklošem na temu oporavka gospodarstva i reformama, SDP-u su američki PR-ovci sugerirali reakciju. Kako je Karamarko istaknuo da je upravo Slovačka primjer reformi i gospodarskog programa koji bi trebalo slijediti, iz SDP-ova su tabora odvratili da je Slovačka u sklopu svojih reformi privatizirala zdravstvo. Pritom su istaknuli svoj projekt reforme zdravstva koji se bazira na tome da ono bude dostupno svima. Braunov je savjet da se u svakoj situaciji, u svakoj polemici s političkim protivnicima isključivo drži one teze koja se može potkrijepiti konkretnim argumentima i pokazateljima. Zbog toga, ističu u SDP-u, Milanovića niste i nećete vidjeti s lopatom u ruci kako polaže kamen-temeljac. “ Ivo Sanader je dva puta otvarao gradnju Pelješkog mosta. Od Milanovića to nećete vidjeti. On ide samo tamo gdje je nešto napravljeno, gdje se ima što pokazati”, kaže nam jedan njegov bliski suradnik. A iz medija se vidi da premijer svakog vikenda odlazi u drugo mjesto i otvara nešto što je izgrađeno, pa makar to bio i dječji vrtić u Čavlima.

Važni projekti

U ožujku je bio u Čakovcu i otvorio gradnju sustava aglomeracije Čakovec vrijednog oko 273 milijuna kuna. Taj će projekt trajno riješiti odvod oborinskih voda i pročišćavanja voda, a u 73 posto se financira bespovratnim sredstvima iz strukturnih fondova EU. U siječnju je otvorio gradilište nove bolnice u Puli, prisustvovaoje otvorenju nove tvornice Atlantic grupe d.d. u Industrijskom parku Nova Gradiška. U veljači je posjetio tvrtku Nexus d.o.o. u Cerni i Same Deutz Fahr u Županji, koje zapošljavaju mlade mjerama Aktivne politike zapošljavanja Ministarstva rada i mirovinskoga sustava i programa Garancija za mlade. U travnju je pustio u promet niskopodni elektromotorni vlak za koji je konstrukciju proizvela tvornica Vikom iz Šibenika, a ovoga je tjedna obišao gradilišta tri državne ceste u Zagorju u čiju su gradnju Hrvatske ceste investirale oko 1,7 milijardi kuna. Takvih bi se obilazaka moglo još nabrajati. No, iz svakog od njih, po savjetu američkog PR stručnjaka, trebala bi proizaći poruka da su projekti koje je obišao dokaz da se gospodarstvo, premda sporo, ipak oporavlja.

Na pitanje osmišljava li Braun slogane, naš sugovornik iz SDP-a odgovara da je to ostavljeno za finiš, kada otpočne službena predizborna kampanja. S približavanjem datuma izbora, vidljiva je i veća aktivnost na društvenim mrežama. Milanović je, tako, oživio svoj Facebook profil na kojemu svakodnevno objavljuje gdje je bio i u kratkim formama daje rezime glavnih aktivnosti. U četvrtak je objavio da mu je drago što glavni tajnik NATO-a Jens Stoltenberg cijeni doprinos Hrvatske u zajedničkim akcijama na Kosovu i u Afganistanu. U srijedu je objavio pismo koje je poslao predsjedniku Uefe Michelu Platiniju i poručio da bi drakonska sankcija jako naštetila sjajnom uspjehu naše nogometne reprezentacije, te da bi to bio “neizbrisiv ožiljak na duši hrvatskih navijača”. Preko Facebooka je čestitao osvajačima medalja na informatičkoj olimpijadi. Prije toga je objavio fotografiju s gradilišta cesta u Zagorju. Prošlog tjedna je u tri rečenice konstatirao da “za razliku od kaosa 2011. godine, danas je jasan najbrži rast zaposlenosti, a u posljednjem tromjesječju je 34.000 građana ponovo počelo raditi”.

Sve po udžbeniku

Na njegovu profilu nalaze se i fotografije s gradilišta novog pogona tvrtke Žito u Osijeku, zatim snimka intervjua u kojemu je rekao da je “dok su prethodne vlade slijegale ramenima, njegova vlada prvo smanjila kamatnu stopu, a potom smanjila tečaj franka”. Vidljivo je da su sve te objave kratke, te da sve imaju pozitivne poruke i da se često koriste izrazi “uređenija država”, “nova radna mjesta”, “Hrvatska ide naprijed”, “država štiti slabije”... Naravno da ništa od toga nije slučajno ili spontano, nego je dio razrađene i smišljene kampanje. Domaći PR-ovci koji u Braunu ne vide nikakvog genijalca kažu da su sve to potezi koji se mogu naći u svakom udžbeniku političkog marketinga i smatraju da je SDP Braunu dobro došao kao još jedna točka u CV-u jer će se dalje moći prodavati i kao stručnjak za istočnu Europu.

Na Braunovu profilu na stranicama PSB-a stoji da su mu klijenti bili bivša američka državna tajnica Hillary Clinton, bivši britanski premijer Tony Blair, te predsjednici Meksika, Ukrajine i Filipina. U veće uspjehe mu spada rad za češku stranku ANO koju je osnovao biznismen Andrej Babiš. Stranka koja je u anketama imala male izglede nakon pet mjeseci kampanje na izborima 2013. godine osvojila je čak 24 posto zastupnika. Za uspjeh s ANO-m Braun je dobio i nagradu od strukovne organizacije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 04:13