NAJNJEŽNIJI DODIR VLADE

IZDAVAČKI POTHVAT NARODNIH NOVINA 'Uz službeni glasnik, za Vladu i tržište proizvodit ćemo peteroslojni vrhunski WC papir'

Narodne novine, državno poduzeće koje izdaje državne tiskanice, ušle su u masovnu proizvodnju toaletnog papira. Predsjednik Uprave Davor Čović otkriva svoju poslovnu viziju, a konkurenti iz privatnog sektora sa zebnjom se pitaju: nije li to početak državnog monopola?
 Boris Kovačev/Cropix

Narodne novine, domaći div u proizvodnji tiskanica, školskog i uredskog pribora, simboličkim puštanjem u prodaju prve role toaletnog papira iz vlastite proizvodnje najavljuju osvajanje regionalnog tržišta higijenske papirne konfekcije. Je li novi poslovni projekt NN-a, inače dioničkog društva u stopostotnom vlasništvu države, sa 180-godišnjom tradicijom, hrabri iskorak u tržišno natjecanje ili, kako se pribojavaju konkurenti iz privatnog sektora, put u još jedan monopol pod zaštitnim kišobranom politike?

Davor Čović, predsjednik Uprave Narodnih novina, jedan od začetnika ideje o masovnoj proizvodnji toaletnog papira za tržište, iznio nam je svoj poslovni plan.

- Ideja se nametnula sama, logički, jer smo godinama kupovali toaletne ručnike, papir, maramice i salvete od proizvođača, a onda to preprodavali preko javnih natječaja bolnicama, velikim tvrtkama u državnom vlasništvu, nacionalnim institucijama i ministarstvima. Naša je investicija u prvu proizvodnu liniju za toaletni papir i toaletne ručnike velika. Razlog je realno pozamašan posao, koji će rasti jer ćemo s novim asortimanom širiti prodajne kanale. U novi stroj talijanskog proizvođača Fabija Perinija uložili smo četiri milijuna eura. Napravljen je po narudžbi, a isporuku smo čekali godinu dana. Takvih strojeva, sa sofisticiranom linijom dužine 54 metra, za koju je potrebno samo sedam radnika u jednoj smjeni, ima samo deset u svijetu. Kapacitet mu je golem, a izrađuje papir različitog profila, od dvoslojnog do peteroslojnog. U roku od jednog sata možemo promijeniti valjak koji ispisuje ime brenda, pa tako u jutarnjoj smjeni proizvoditi papir za sebe, a već popodne za neku drugu tvrtku. U dvije smjene možemo proizvesti i do punih 300 paleta dnevno, što pokazuje da nam je u planu širenje po cijeloj regiji - govori Čović oduševljeno, pun poduzetničkog poleta.

Ali, što je s konkurencijom? Domaće trgovine prepune su toaletnog papira velikih stranih proizvođača. Kako će Narodne novine ući s njima u tržišnu utakmicu, pitamo Čovića.

Sada je sve iz uvoza

- Letimičnim pogledom na police naših dućana lako se uvjeriti da je, osim jedne male domaće tvrtke, sav higijenski papir koji sada rabimo uvezen iz velikih europskih zemalja, počev od diva u branši, njemačke Zewe, preko talijanskih, do regionalnih proizvođača u našem okružju. Mi sami imamo 38 dućana i 60-ak vozila za distribuciju robe. S obzirom na to, prvi korak bit će nam ulazak u naš lanac trgovina, a idući cilj izlazak u regiju sa sasvim novim brendom, izvrsne kvalitete i hrvatske proizvodnje. Ono u čemu čak 50 posto zaostajemo za Europom jest prodaja higijenskih ručnika, jer smo tradicionalisti koji još čistimo kuhinjskim krpama i spužvicama. Državna smo tvrtka, ali ne financiramo se iz proračuna, nego sami, pa je tako i ulog u novi program iz našeg budžeta - dakle, sve smo sami kupili, imamo viziju, sve potrebne kalkulacije i satisfakciju da više nećemo preprodavati tražen proizvod, nego ga proizvoditi sami. Izračunali smo da će nam za amortizaciju trebati samo 5-6 godina. U tijeku je testna proizvodnja s kojom ćemo se premijerno predstaviti u svojim trgovinama, a čim se ozbiljno uhodamo, krećemo u osvajanje najjačih poslovnih partnera - najavljuje optimistično predsjednik Uprave Narodnih novina.

Ako tržištu želi ponuditi kvalitetan proizvod, proizvođač mora, uz modernu tehnologiju, imati i dobru sirovinu. Odakle će je Narodne novine nabavljati?

- Celulozu ćemo nabavljati od najvećeg svjetskog proizvođača, Brazila, uvozit ćemo je u balama preko Italije. Uvidjeli smo da samo od dvije-tri vrste eukaliptusa možemo dobiti najkvalitetniju celulozu za toaletni papir. Samo Brazil, Portugal, Novi Zeland i Australija imaju klimatske uvjete za uzgoj tih vrsta eukaliptusa, pa nam preostaje kupovati sirovinu od njih - kaže Čović i samouvjereno nastavlja: - Odlučno krećemo u ekspanziju, sa svim ljudstvom i robotima za bržu proizvodnju u našoj tvornici u Krapini. Cilj nam je da steknemo povjerenje kupaca, koji su danas s pravom razmaženi u prohtjevima. Novi stroj golemog kapaciteta sigurno će biti ključan za naš plan, jer osim Brazila, Italije i Njemačke, imamo ga samo mi. Kad je o regionalnoj konkurenciji riječ, nudit ćemo proizvode vrhunske kvalitete, što su već uvidjeli neki potencijalni inozemni naručitelji, pa su se unaprijed predbilježili na naše proizvode sa svojim logom.

Toaletni papir “Narodne novine” - to ne bi zvučalo dobro na tržištu, primjećujemo. Direktoru Čoviću to je kristalno jasno i kaže da će novi proizvod imati svoje, potpuno drukčije tržišno ime.

“Svjesni smo kako možda uz službeni glasnik Narodne novine i program uredskog pribora te potrošnog materijala, u prvom redu fotokopirnog papira i tonera, u kojima smo najjači u Hrvatskoj, ne bi išao toaletni papir pod istim brendom, pa će taj program biti u aranžmanu naše tvrtke kćeri. Moderniziramo se, vidi se to po našim novim TV reklamama, ali i u ovakvim investicijama jer, stara je istina: nikakav pošteno zarađen novac ne smrdi. Reakcije u našem poslovnom okruženju su odlične, ne samo zbog najave proizvodnje nego i zbog otvaranja novih radnih mjesta i pojave domaćeg proizvoda na tržištu, ‘Made in Croatia’.”

Čovićev ambiciozan plan tu nipošto ne završava.

- Za svoj novi proizvodni program naručili smo još jedan stroj, vrijedan dva milijuna eura, koji će nam stići potkraj godine. Ukratko, ozbiljno smo pristupili projektu i uložili velik kapital. Našim ljudima poručujemo da jesmo tvrtka u vlasništvu države, ali radimo bez imalo njezine pomoći ili pogodovanja, a važno je naglasiti i da naša investicija porezne obveznike nije koštala ništa - ističe šef Narodnih novina.

Teta Violeta se ne boji

Dok čelnik državnih Narodnih novina pun velikih očekivanja ulazi u posao kojim se njegovo poduzeće dosad nije bavilo, iskusni proizvođač toaletnog papira Petar Ćorluka, vlasnik i predsjednik Uprave tvornice Violeta iz Gruda u Bosni i Hercegovini, poručuje kako namjere Narodnih novina neće poremetiti njegove poslovne planove.

- Toaletni papir Violeta je premium brend, a na hrvatskom je tržištu zastupljen udjelom od 25 do 35 posto. U nekim je prodajnim lancima udio u prodaji i veći od 30 posto. U kategoriji premium toaletnih papira, mi smo jedan od dva najbolja brenda. Nepostojanje domaćeg proizvođača toaletnog papira u Hrvatskoj bio je povod za ozbiljno razmišljanje o gradnji tvornice Violeta u Svetoj Heleni. S obzirom na to da imamo i druge higijenske proizvode, kao što su kuhinjski ručnici, salvete, pelene, higijenski ulošci itd., gradnja novog pogona bila je logičan slijed. Iz nove tvornice vrlo lako opskrbljujemo Mađarsku, Sloveniju, Srbiju i druga okolna tržišta - kaže Ćorluka.

Balkanski kralj papira

- Tvornica toaletnog papira u Hrvatskoj počela je s radom 2011. godine, a brend Violeta je prisutan u regiji već 14 godina. Pratimo tehnološke trendove u svijetu, u tijeku je instalacija nove opreme iz Japana za proizvodnju novih, vrlo inovativnih pelena. Cilj nam je postati regionalni lider na tržištu higijenskih proizvoda i sve se već vrlo uspješno kreće u tom smjeru. Kupili smo 20.000 kvadrata građevinskog zemljišta pokraj postojeće tvornice, na kojem će novi pogoni biti završeni u ovoj godini - ističe.

Vlasnik Violete nije zabrinut pojavljivanjem novog konkurenta na hrvatskoom i regionalnom tržištu jer je ono dovoljno veliko i, kad je riječ o kvaliteti, vrlo zahtjevno.

- Hrvatska se u regiji, zajedno sa Slovenijom, nalazi na vrhu liste potrošnje higijenskih proizvoda, što znači da su higijenski standardi na visokom nivou. Prohtjevi hrvatskog tržišta, što se tiče vrsta toaletnog papira, vrlo su slični zapadnoeuropskima. Posljednjih godina najveći je porast bio u kategoriji kuhinjskih ručnika. Kuhinjski ručnici Teta Violeta imaju gotovo 30-postoni tržišni udjel - kaže Ćorluka, kojega zovu balkanskim kraljem toaletnog papira.

Hrvatski Ola’la

Slično, hvaleći svoje, ali s dozom zabrinutosti zbog ionako teške utrke s konkurencijom na tržištu, odgovara i zasad najjači hrvatski proizvođač, direktor i suvlasnik Deltpapira iz Zagreba Alen Krajačić, čija se papirna higijenska konfekcija prodaje pod imenom Ola’la.

- S poslovnim partnerom Krunoslavom Kišakom u branši sam od 1994. Prvo smo se bavili distribucijom, a 2003. pokrenuli smo proizvodnju salveta i ostalog programa pod današnjom robnom markom Ola’la. Krenuli smo polako, ali sigurno, trgovinom za industriju, a zatim za kućanstva, pa vlastitom proizvodnjom, na kojoj smo ostali. Stasali smo do srednje velikog proizvođača u regiji. U proizvodnji toaletnog papira imamo još prostora za rast, a s papirnatim salvetama vodeći smo u Hrvatskoj. Razmišljamo o našem vremenu i trenutku, pa smo tako 2008., s početkom recesije, na tržište izbacili antirecesijski papir, liniju proizvoda prilagođenu kvalitetom i cijenom. To je naš glavni adut: promišljanje kako se smjestiti između najskupljih i ne baš kvalitetnih proizvoda, u najboljem odnosu kvalitete i cijene. U usporedbi s ostalim proizvođačima, cjenovno smo prihvatljivi, kupci su zadovoljni kvalitetom, marketinški smo drukčiji i radimo domaći proizvod. Naša je šansa u trci s velikim europskim proizvođačima to što bolje poznajemo navike hrvatskog tržišta i spremni smo da budemo fleksibilni za drukčije prohtjeve. Što se tiče najava iz Narodnih novina, mogu reći samo sljedeće: jedno je kupiti skupi stroj, a drugo je kako će tvrtka nastupiti na tržištu. Nadam se da neće biti damping cijena. Svaka je konkurencija pozitivna i motivira da budemo bolji osim one nelojalne - poručuje Alen Krajačić. Dakle, počinje bitka za hrvatsko i regionalno tržište toaletnog papira, u kojoj konkurenti neće biti meki poput svojih proizvoda. Sasvim suprotno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 02:09