Pisanjem eseja iz Hrvatskog jezika na A razini jučer je nastavljena Državna matura koja se ove školske godine odvija u specifičnim uvjetima zbog pandemije koronavirusa. Oko 20.000 maturanata jučer je dobilo zadatak napisati usporedni esej temeljem ulomaka iz romana “Posljednji Stipančići” Vjenceslava Novaka i romana “Otac Goriot” Honoréa de Balzaca. Inače, roman “Posljednji Stipančići” bio je jedan od romana zadanih na obje razine probnog eseja kojeg je u svibnju pisalo oko 11 tisuća učenika.
Esej je bio drugi dio ispita iz Hrvatskog jezika na A razini za koji ove godine maturanti ne moraju zadovoljiti minimalni prag na oba dijela ispita. Odnosno, dvojka na eseju nije uvjet za prolazak Hrvatskog, ali esej čini trećinu ocjene iz tog predmeta.
Prvi dio testa iz Hrvatskog jezika na A razini učenici su pisali u ponedjeljak, a Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja jučer je objavio ključeve, odnosno točna rješenja ispita koji je sadržavao 80 zadataka. No, učenici nisu morali rješavati osam zadataka koji su se odnosili na gradivo iz drugog polugodišta 4. razreda srednje škole koje se na ovoj maturi neće provjeravati. Sudeći prema reakcijama maturanata na društvenim mrežama, najviše im je problema zadalo pitanje o jezičnom ludizmu. No, mnogi su imali problema s gramatikom (imperfekt), pisanjem riječi sa spojnicom ili bez (ekosavjetnik) i pravopisno točnim rečenicama.
- Ovogodišnji test na A razini ne ocjenjujem preteškim, zadovoljna sam raznovrsnim izborom tekstova, od Vergilijeve ‘Eneide’, Krležina romana ‘Na rubu pameti’, Strozzijeve drame ‘Igra u dvoje’ pa do Novakovog romana ‘Ciganin, ali najljepši’. Tekstovi su većinom bili nepoznati, ali traženi ishod i jest u tome da maturanti i pristupnici pokažu razumijevanje pročitanoga. Pitanja nisu bila pretenciozna za višu razinu i smatram da su svi trebali i mogli pokazati ono što su naučili tijekom 12 godina svoga školovanja - rekla nam je Suzana Kačić-Bartulović, profesorica Ekonomske i upravne škole u Splitu te članica Društva profesora hrvatskoga jezika.
- Pitanje ludizma mi se ipak čini spornim ako se već dopustila promjena Ispitnog kataloga znanja mjesec dana prije mature, čemu sam se protivila smatrajući neprihvatljivim činjenicu da maturanti na ispitu državne mature kao kruni njihova srednjoškolskog obrazovanja ne moraju poznavati hrvatsku književnost nakon Šimića, kao ni poznavati povijest hrvatskoga jezika 20. stoljeća ni znanje leksikologije. Prema tumačenju mog dragog prof. dr. Krešimira Bagića, voditelja Katedre za stilistiku Odsjeka kroatistike FF ZG: ludizam nije stilska figura nego diskurzivni ton koji se temelji na igri, improvizaciji, humornom parafraziranju i sl.
Ludistički se efekti mogu postizati uporabom različitih stilskih figura poput igre riječima, antanaklaze, spomenute parafraze, paradoksa, antiteze, pojedinih figura dikcije i sl. Ludički mogu biti lik, lirski subjekt (u pjesništvu, npr. kod Slamniga), svjetonazor i sl. Jesu li se ranije sreli s ovim pojmom, teško mi je suditi, moji maturanti su bili upoznati kroz poeziju Ivana Slamniga - pojasnila je Suzana Kačić- Bartulović. Naša sugovornica se osvrnula i na pitanja koja su se odnosila na ekosavjetnika i korištenje imperfekta.
- Pitanje ekosavjetnika, točnije prefiksoida, ulazi u gradivo tvorbe riječi, koja je također odlukom resorne ministrice maknuta iz Ispitnog kataloga, dok je imperfekt gradivo jezika još iz osnovne škole i ne vidim tu ništa sporno. Moguće neznanje posljedica je premale tjedne satnice materinskoga jezika, pri čemu naglašavam da većina programa strukovnih škola imaju samo tri sata nastave Hrvatskog jezika tjedno. Takav pristup predmetu od nacionalne važnosti dovodi i do loših rezultata PISA programa, a posebno me rastužuje što se na zahtjeve stručne javnosti o povećanju satnice materinskoga jezika i povećanju izbornosti oni koji o tome odlučuju - uporno oglušuju. Maturantima savjetujem da se koncentriraju na preostale ispite, ne troše energiju na rasprave o spornim pitanjima već da vjeruju kako se svi problemi rješavaju - znanjem i upornošću - naglasila je.
Sukladno kalendaru ispita, ljetni termin ispita državne mature trajat će od 8. lipnja do 3. srpnja, ali u dva bloka - prvi od 8. do 24. lipnja u kojemu će se polagati obvezni predmeti, te od 25. lipnja do 3. srpnja kada će biti ispiti iz izbornih predmeta. Drugi ispitni tjedan počet će testovima iz materinskih jezika nacionalnih manjina. Ispiti iz stranih jezika počet će 17. lipnja polaganjem njemačkoga u 9 sati i španjolskoga u 14 sati na obje razine. Ispit iz engleskoga na A razini na rasporedu je 18. lipnja u 9 sati, dok će se u 14 sati polagati francuski na obje razine. Blok obveznih predmeta završit će ispitima iz matematike - 23. lipnja na A razini i 24. lipnja na B razini.
Znate li odgovore na pitanja s mature?
1. U kojemu je od sljedećih primjera upotrijebljena ironija?
A. da gotovo pomišljamo kako ona i nisu od iste tvari od koje su djeca srednjeg staleža i sirotinje.
B. U travi, kraj toga djeteta, leži divna igračka, isto tako svježa kao i lice njezina vlasnika
C. jedan od onih obespravljenih mališa na kome bi čovjek nepristrana oka mogao otkriti i ljepotu
D. Dječakovi su roditelji sigurno zbog štednje uzeli tu igračku iz samog života.
2. Na koju se imenicu odnosi podcrtana riječ u sljedećoj rečenici?
... to što ne tajim da sam se odvojio od svoje supruge, gospođe Agneze, uslijed vlastite krivnje, sve to povisilo je stepen uzrujanog neraspoloženja spram moje neznatne i te pretjerane pažnje u svakom slučaju nedostojne ličnosti.
A. na suprugu
B. na krivnju
C. na pažnju
D. na ličnost
3. Što izvorno znači pojam tragedija?
A. božanska pjesma
B. jarčeva pjesma
C. posmrtna pjesma
D. žalosna pjesma
4. Koji su od sljedećih stihova utemeljeni na jezičnome ludizmu?
A. Po pločniku se ljud za ljudom ređa.
Pod žutim mrtvim lišćem ljage vlage isparuju se. Kanal zubat žeđa i loče smeđe lokve, koje kopne.
B. Pan i satir slušaju tišinu, Dijanin korak steže mramor mlak,
Topola šušnu vrbi, zrak je blag,
Polusjajne tajne plinu u visinu.
C. Na vješalima. Suha kao prut.
Na uzničkome zidu. Zidu srama.
Pod njome crna zločinačka jama,
Ubijstva mjesto, tamno kao blud.
D. Četiri me sada okružuju zida,
Bijela, prazna, kano plahta za mrtvaca.
Nikakvoga oku ne pustiše vida,
Osim kada u se umni pogled baca.
5. Na kojega se književnika odnosi sljedeća rečenica?
Pišući svoj ep, imao je dvostruke uzore: pisao ga je, kako sam govori u uvodu, po običaju naših začinjavac, tj. starih hrvatskih duhovnih stihotvoraca, i po zakonu onih starih poet, tj. starih klasičnih pjesnika.
A. na Hanibala Lucića
B. na Ivana Gundulića
C. na Marina Držića
D.na Marka Marulića
6. U kojoj je od sljedećih rečenica podcrtana riječ pravopisno točna?
A. Želio je razumjeti sve Newtonove zakone, stoga je morao mnogo učiti.
B. Za razumjevanje toga teksta morao je uložiti mnogo truda.
C. Podrazumjevalo se da su svi imali dobro predznanje.
D. Počeo je konačno razumjevati o čemu se govorilo.
7. U kojoj je od sljedećih rečenica podcrtani primjer napisan u skladu s pravilima o sastavljenome i nesastavljenome pisanju riječi?
A. Završio sam školovanje za eko savjetnika.
B. Nema mnogo eko – savjetnika na tržištu rada.
C. Zanimanje eko-savjetnika danas je vrlo traženo.
D. Raspisan je natječaj za radno mjesto ekosavjetnika.
8. Koja je od sljedećih rečenica napisana u skladu s pravilima o pisanju velikoga i maloga početnog slova?
A. Apollo 11 bila je svemirska misija koja je 20. srpnja 1969. dovela prve ljude na zemljin satelit Mjesec.
B. Taj se let smatra velikim postignućem u povijesti istraživanja svemira i pobjeda je SAD-a u hladnoratovskoj utrci sa Sovjetskim savezom.
C. Armstrong i Aldrin sletjeli su na prostor nazvan More tišine i postali prvi ljudi na površini Mjeseca.
D. Tri astronauta vratila su se na Zemlju s 21,55 kg mjesečeva kamenja, sletjevši 24. srpnja u Tihi Ocean.
9. U kojoj je od sljedećih rečenica podcrtana riječ pravopisno točna?
A. Dječji će vrtić podhodnikom biti spojen s glavnom pristupnom cestom.
B. U sredini stare smeđkaste fotografije nalazila se moja majka s obitelji.
C. Ispod prvoga retka nalazio se tekst ispisan sitnim slovima.
D. Rabska pješčana plaža nadaleko je poznata.
10. U kojoj je od sljedećih rečenica podcrtana imenica srednjega roda?
A. Bilo mu je važno da svi znaju kako voli svoju braću.
B. Na leđima je imala madež u obliku zvijezde.
C. Svaki rat za sobom ostavlja siročad.
D. Čula je to na svoje uši.
11. U kojoj je od sljedećih rečenica upotrijebljen imperfekt?
A. Majke oduvijek djecu uspješno ušuškavahu pričajući im bajke.
B. Jednolično kloparanje vagona bilo je ušuškalo djecu.
C. Konačno ušuškaše dječicu nakon napornoga dana.
D. Kad su bili ušuškali djecu, odahnuli su.
12. Koja je od sljedećih rečenica gramatički točna?
A. Ministar je utjecao da se potpiše novi ugovor.
B. Nikad se nije brinuo ni o kome osim o sebi.
C. Svojom je nametljivošću smetao svakoga.
D. Čim bi se ustao, počeo bi stvarati buku.
13. Koja je od sljedećih riječi bliskoznačna podcrtanoj riječi u sljedećoj rečenici?
U svojim je lucidnim trenutcima došao do bitnih spoznaja.
A. ludim
B. pronicljivim
C. rijetkim
D. važnim
14. Koja se od sljedećih riječi odnosi na osobu iz sljedeće rečenice?
Govorio je sigurno, organizirano i bogatim rječnikom.
A. razgovorljiv
B. elokventan
C. poliglot
D. lingvist
15. Koji je izraz u sljedećoj rečenici oksimoron?
Virtualna stvarnost oblik je računalne simulacije u kojoj sudionik osjeća da se nalazi u drugome okružju, a temelji se na neuronskim mrežama.
A. virtualna stvarnost
B. računalna simulacija
C. drugo okružje
D. neuronska mreža
ODGOVORI:
1. D
2. D
3.B
4. A
5. D
6. A
7.D
8.C
9.C
10. B
11.A
12.B
13. B
14.B
15.A
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....