Ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović pokrenuo je istragu protiv Volkswagena kako bi se utvrdilo je li i u kojoj mjeri ta kompanija lažiranjem podataka o ispuštanju štetnih plinova iz svojih automobila nanijela štetu okolišu u Hrvatskoj te oštetila hrvatski državni proračun.
Zmajlović je osnovao posebnu komisiju koja će provjeriti činjenice, a ako se utvrdi da je Hrvatskoj nanesena šteta, ministar najavljuje traženje odštete od njemačkog automobilskog koncerna. - Neću dozvoliti nikome, pa bio to i neki od vodećih svjetskih proizvođača automobila, da ono što mi uspijevamo očuvati netko za račun svog profita na prijevaru uništava.
Suučesnici trovanja
Neću dozvoliti da nas bilo tko, pa makar i velika i moćna kompanija, kroz prevaru učine suučesnicima trovanja planeta i naše Hrvatske. Slučaj Volkswagen nije samo prevara kupaca, to je i prevara svih građana Hrvatske - tvrdi ministar Zmajlović.
Grupa Volkswagen u svoje je dizelske motore od 2009. do 2015. godine ugrađivala softver koji je lažno prikazivao nisku emisiju dušikovih oksida na laboratorijskom testu, dok je u realnim uvjetima vožnje ona bila i 40 puta veća. Riječ je o markama Volkswagen, Audi, Škoda i Seat. Prevara je otkrivena u Sjedinjenim Američkim Državama. Procjenjuje se da je na europskim cestama takvih automobila oko deset i pol milijuna. Koliko ih je u Hrvatskoj, tek mora utvrditi Zmajlovićeva istražna komisija.
I dok će u Ministarstvu tek utvrditi koliko je ovakvih automobila na hrvatskim cestama, Porsche Croatia tvrdi da je u Hrvatskoj 26.457 vozila s dizelskim motorom tipa EA 189 EUS s tri i četiri cilindra 1,2 l, 1,6 l i 2,0 l pogođeno softverom koji optimizira dušikove okside prilikom ispitivanja.
Šteta će se tek vidjeti
Među njima je najviše je (14.230) VW-ovih osobnih vozila. Prema broju “štetnih” automobila na hrvatskim cestama izračunat će se i koliko je u cijeloj prevari oštećen i hrvatski proračun. Naime, trošarine i naknada pri registraciji automobila obračunavaju se i na osnovu deklariranog otpuštanja štetnih plinova u okoliš. Budući da ti automobili u stvarnosti ispuštaju i do 40 puta veću količinu dušikovih oksida u okoliš u odnosu na deklarirane brojke, njihovi su vlasnici platili manje trošarine i naknadu za registraciju. U Porscheu Croatia, pak, tvrde kako ne postoji poveznica između gore navedenih dizelskih vozila s nacionalne provjere ispušnih plinova pri provođenju EKO testa na redovitim tehničkim pregledima.
- Ako se optužbe pokažu točnima, proizvođač će morati platiti zbog svoje pohlepe, narušavanja okoliša i zdravlja građana, a mi ćemo biti spremni sa svojim potraživanjima - naglašava Zmajlović. O svemu će se koordinirati i s drugim članicama EU, od kojih su neke već poduzele korake kao Hrvatska.
Dodatna pljuska
Zmajlović naglašava da je to dodatna pljuska Hrvatskoj koja je u posljednje četiri godine nastojala provesti sve projekte vezane uz očuvanje okoliša, dovesti na prometnice ekološki prihvatljiva vozila te je donijela propise o plaćanju određenih naknada, a onda se dogodio takav skandal. - To je nešto što ne smijemo dopustiti - zaključuje ministar zaštite okoliša.
Koliko spornih vozila ima u Hrvatskoj?
Prema tvrdnji Porschea Hrvatska internom je provjerom utvrđeno da je u Hrvatskoj: 26.477 dizel vozila iz koncerna VW pogođeno softverom
Od tog ukupnog broja je:
14.230 VW osobnih vozila
2564 VW gospodarskih vozila
2517 vozila marke Audi
836 vozila marke SEAT i
6310 vozila marke Škoda
Ministar Zmajlović kaže kako ne vjeruje službenim podacima i traži od članova komisije da utvrde točan broj vozila u Hrvatskoj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....