Europska komisija je nedavno označila platformu Booking.com kao "nadzornika pristupa" što po DMA - aktu o digitalnim tržištima EU, znači da će se u svakodnevnom poslovanju morati pridržavati popisa dopuštenih i zabranjenih poslovnih praksi. Sve se to radi kako bi se spriječilo da velike digitalne platforme zloupotrebljavaju svoj dominantni položaj na tržištu. Turisti će imati koristi od većeg izbora, a hoteli i iznajmljivači imat će više poslovnih prilika, nadaju se u Komisiji.
Upravo su Booking.com često puta optuživali da zloupotrebljava svoju dominaciju na tržištu turističkog smještaja, piše Dubrovački vjesnik.
Ova odluka dolazi niti dva mjeseca nakon što je Talijanska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja pokrenula istragu kako bi utvrdila zlorabi li Booking.com svoj dominantni položaj. Talijanski regulator, sumnja da Booking "preferiranim partnerstvom" s pojedinim hotelima "vjerojatno ometa učinkovito natjecanje na tržištu online prodaje usluga hotelskog smještaja i rezervacija u Italiji te da to šteti drugim online putničkih agentima". Sve to vodi do negativnih posljedica po potrošače zbog viših cijena i ograničenih mogućnosti izbora.
Kakva je situacija u nas? Dubrovački vjesnik pitao je Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je li bilo ovakvih prijava na našem tržištu kada su u pitanju velike korporacije digitalne platforme za kratkoročni turistički najam smještaja.
- Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja nije zaprimila inicijativu za pokretanje postupka utvrđivanja zabranjenog sporazuma ili zlouporabe vladajućeg položaja koji je u nadležnosti AZTN-a, a koja bi se odnosila na poduzetnika Booking.com te nema otvoren predmet – odgovaraju iz te Agencije.
- Za eventualna postupanja Bookinga protivna DMA zadužena je isključivo Europska komisija, a uloga AZTN-a je koordinativna. To znači da AZTN pisanim putem obavješćuje Europsku komisiju o namjeri pokretanja postupka protiv nadzornika pristupa u smislu propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, i o svojim mjerama izvršavanja - pišu iz naše regulatorne agencije.
Tamo se pak puno nade polaže u novu uredbu kojom se namjerava povećati transparentnost u području kratkoročnog iznajmljivanja smještaja, koje čini četvrtinu ukupnog turističkog smještaja u Europskoj uniji. Novom uredbom uspostavlja se jedinstven skup pravila o registraciji iznajmljivača uključujući dodjelu jedinstvenog registracijskog broja koji treba prikazati na internetskim stranicama nekretnina, a cilj je poboljšati prikupljanje i razmjenu podataka od iznajmljivača i internetskih platformi.
Svi podaci razmjenjivat će se među javnim upravama u EU i uvrstiti u statistiku o turizmu. To će pridonijeti održivijem turističkom ekosustavu kojim se podupire digitalna tranzicija turizma, obrazlažu uredbu u Komisiji. Prema uredbi, platforme će jednom mjesečno javnim tijelima morati dostavljati podatke o svojim aktivnostima. Rezultati ove razmjene podataka, veće su kontrole iznajmljivača poreznih obveznika koje već provode i naše porezne uprave. Naročito u dijelu koji se odnosi na obračunavanje PDV-a na provizije velikih platformi, s kojima su se susreli i dubrovački iznajmljivači, kontrole porezne uprave još će se pojačati.
To bi trebalo omogućiti veće povjerenje putnika, bolje turističke politike za osiguravanje socijalne i okolišne održivosti te će ujedno doprinijeti kontroli nezakonitih aktivnosti. Digitalne platforme poput Booking.coma ili Airbnb-ja, navodi se, bilježe velik uspjeh, ali donose i probleme za lokalne zajednice, pri čemu je priuštivo stanovanje problem jednako velik u Dubrovniku kao i u Barceloni ili Edinburgu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....