- Da, zaspao sam. Kriv sam. Tek sam nekoliko dana nakon prvotnog šoka postao svjestan što sam napravio. Mogao sam ubiti troje ljudi - u dahu je za Slobodnu Dalmaciju kazao 36-godišnji taksist koji je prije dva tjedna premoren zaspao za volanom i izazvao prometnu nesreću u Kaštel Štafiliću u kojoj je lakše je stradalo četvero sudionika, uključujući i njega.
Kad uzmemo u obzir da je u snu prešao u suprotni kolnički trak, možemo reći da je ovo bila prava sreća u nesreći, s obzirom na to kakve su mogle biti posljedice.
Međutim, jasno je da se i takva priča, u kojoj je taksist apsolutni krivac, sastoji i od druge strane medalje, te bez preuveličavanja možemo slobodno kazati da je njegova strana iznimno mračna i tjeskobna.
- Javljam vam se jer je vrijeme da se konačno javno kaže što se događa u tom mutnom svijetu taksi prijevoznika, odnosno partnerskih tvrtki. Nadam se da će moja priča potaknuti brojne vozače da otvoreno kažu što se događa.
Oni izrabljuju ljude, ali nitko s time ne želi izići u javnosti, boje se. Meni više nije stalo... - nastavlja B. I. (potpuni identitet poznat redakciji), vozač kojeg ćemo za potrebe ovog teksta nazvati Branko.
Riječ je o Slavoncu, porijeklom iz Slatine, koji se u gotovo beznadnoj potrazi za poslom odlučio na dolazak u Split i kakvu-takvu sezonsku zaradu. Branko se zaposlio u splitskoj prijevozničkoj tvrtki "Waterfall" koja je partner Uberu i Boltu, a već je u prvom razgovoru s direktorom Goranom Brkićem mogao naslutiti što ga očekuje.
Međutim, sit gladnom ne vjeruje, a Branku je u tom trenutku, kao i brojnim njegovim kolegama, trebao bilo kakav posao.
- Direktor Goran mi je na komad papira napisao što sve trebam platiti nakon preuzimanja automobila i početka rada. Polog za aplikaciju iznosio je 500 kuna, polog za krovnu oznaku - 350 kuna, za bočne oznake - 108 kuna, 4000 kuna za vozilo, tjedna renta za automobil je u početku bila 1500 kuna, ali su mi na kraju dali drugi auto za 1800 kuna i tjedni smještaj u sobi sam plaćao 700 kuna.
Osim toga, plaćao sam doprinose i gorivo, ali sam morao tražiti R1 račun za firmu. Nemoguće je da se podmire svi troškovi koje ti nameću pa su od mene tražili da im ispišem bjanko zadužnicu u vrijednosti 50.000 kuna - nabraja naš sugovornik niz suludih brojki, ali i ukazuje na moguću poreznu prijevaru budući da je naglasio kako trenutno, dok je na bolovanju, ima naputak iz tvrtke da gorivo kupuje preko R1 računa.
Međutim, tek sada slijedi najgori dio priče - taj je Slavonac potpisao ugovor o radu s tvrtkom "Waterfalls" na 10 sati tjedno!
- Nemoguće je u samo deset sati rada skupiti 2500 kuna, koliko sam morao plaćati smještaj i korištenje auta, a tu nisam računao gorivo. Mislim da je toliko nemoguće skupiti čak i ako vozite osam sati dnevno. Spavao sam više u autu nego u krevetu. Odmorio bih se kada bih na aerodromu čekao putnike iz aviona - govori naš sugovornik, koji je na putu prema zračne luci u Resniku u spomenutoj prometnoj nesreći i sam zadobio ozljede vratne kralježnice.
Na pitanje je li mogao premašiti tjedno radno vrijeme da njegov poslodavac za to nije znao, Branko odgovara:
- Ne, jer sam radio s aplikacijom od tvrtke pa je vlasnik u svakom trenutku mogao znati gdje se nalazim i koliko sam radio. Uostalom, oni su mi od ukupne zarade skidali novac za sve obveze koje sam imao prema njima. Što je vama prikazano u podacima aplikacije, tako je i on vidio - kaže 36-godišnjak, a ono što smo imali prilike vidjeti izgleda stravično.
Umjesto ukupno 40 sati, koliko je trebao voziti tijekom nepuna četiri tjedna rada za tvrtku "Waterfalls", Branko je od 29. srpnja do 21. kolovoza vozio 207 sati! Čak 167 sati više, odnosno četiri puta više od ugovorenog radnog vremena, piše Slobodna Dalmacija.
U tjednu između 12. i 19. kolovoza, kada je umjesto 10 sati vozio ukupno 80 sati i 49 minuta, Branko je svaki dan vozio duže od 11 sati. Točnije, u svakom danu od ponedjeljka do nedjelje premašio bi planirano radno vrijeme za cijeli tjedan.
- Važno je napomenuti da aplikacija ne vrti sate dok stojimo. To su sati koje sam proveo u prometu vozeći putnike - navodi naš sugovornik, inače profesionalni vozač po struci.
Dva dana uoči prometne nesreće, Branko je vozio 32 sata. Već je tog ponedjeljka debelo premašio tjedno radno vrijeme, a vlasnik tvrtke i njegovi suradnici su, kaže, to znali.
Nakon zastrašujućih brojki jasno je zašto je premoren zaspao za upravljačem te umalo ubio troje ljudi i sebe.
U sudskom registru navodi se da je tvrtka "Waterfalls" s kojom je 27. srpnja ove godine B.I. sklopio ugovor o radu, osnovana 29. lipnja 2018.
U pravilima i uputama "Institucije" - branda preko kojeg "Waterfalls" obavlja najam vozila, jasno je navedeno da se u automobil ne sjeda ako je vozač umoran. S druge strane, čelnici tvrtke pod kojom djeluje brend "Institucija", mogli su znati stanje svojeg taksista koji bi vozio više od 11 sati dnevno, a vrijeme provedeno u automobilu čekajući vožnju ne trebamo ni računati.
Vlasnik 'Waterfallsa' malo zna, pa malo ne zna koliko mu taksist radi
Goran Brkić, direktor tvrtke "Waterfalls", na optužbe odgovara kako nije istina da se plaća najam aplikacije, a na pitanje je li znao da djelatnik vozi više od deset sati tjedno, odgovorio je da on taj podatak ne može znati, kao ni ostali iz njegove tvrtke.
– Po Pravilniku o radu znaju koliko smiju zakonski raditi i u tim okvirima rade. Oni određuju radno vrijeme, kad će krenuti i kad će završiti. Uostalom, Uber ih isključuje nakon određenog broja sati. Ne postoji ni jedna aplikacija koja će alarmirati mene, kao vlasnika, da netko vozi prekovremene sate. Tek naknadno mogu dobiti nekakav izvještaj, ali u realnom vremenu ne znam koliko on vozi – kazao je direktor spomenute tvrtke.
Na naše potpitanje potvrdio je da je mogao naknadno doznati da je vozač bio za upravljačem puno dulje od deset sati tjedno. No, onda se ispravio i kazao da on može vidjeti zaradu, ali ne i sate provedene za volanom koji su potrebni da se dođe do tog iznosa. Upitali smo ga može li se uopće tijekom deset sati rada zaraditi oko 4800 kuna, koliko je vozač jedan tjedan prijavio.
– To biste trebali pitati i državu i firme, i sve skupa je li moguće zaraditi toliki novac u deset sati. Ja njemu nisam rekao da radi 50 sati, nego deset. On je sam tražio da radi deset sati – kazao je Brkić, što je vozač opovrgnuo.
Direktor je više puta upitan je li znao da je vozač radio više od ugovorom predviđenog radnog vremena, a jednom je odgovorio da je spomenuti djelatnik dobio usmeno upozorenje zbog prekovremenih sati, što je vozač također opovrgnuo.
– Mogu naknadno znati da je vozio više. Naknadno sam saznao da je na dan nesreće vozač imao pauzu od šest sati popodne do ponoći – kazao je direktor prijevozničke tvrtke.
No, vozač je na to odgovorio da je, budući da Uber isključuje vozače nakon 12 sati, u tom vremenu vozio za Bolt, koji nema tu sigurnosnu postavku.
– Nejasno mi je što je napravio i odakle mu pamet da ne može stajati na nogama, a ide voziti – istaknuo je direktor tvrtke.
Nije nam znao kazati do kojeg se iznosa "penju" tjedne obveze i izdvajanja koja vozač mora zaraditi u deset sati rada i koja mu se oduzimaju od zarade, nego nas je uputio na knjigovođu čiji je kontakt rekao da će poslati, ali to nije učinio.
Državni inspektorat: Provest ćemo nadzor!
Spomenuti taksist je slučaj prijavio inspekciji rada, koja u tvrtki "Waterfall" ove godine nije obavila nadzor.
- No, kako smo zaprimili prijavu u kojoj se kod toga poslodavca ukazuje na sumnju u nezakonitosti u području rada, u Operativni plan nadzora inspektora rada za predstojeće razdoblje uključen je i nadzor kod toga poslodavca, ali nalaz ne možemo komentirati prije njegovog okončanja - odgovorili su iz Državnog inspektorata.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....