DETALJNI IZRAČUN

Zaposleni u javnim i državnim službama dobivat će i veću naknadu za prijevoz: Evo što se konkretno mijenja

Osim rasta osnovica plaće za četiri posto od 1. svibnja, ugovorena je i viša suma novca za sistematske preglede

Željko Stipić

 Zeljko Puhovski/Cropix

Predstavnici Vlade i sindikata danas su parafirali novi temeljni kolektivni ugovor za zaposlenike u javnim i državnim službama, a u petak slijedi i potpisivanje. Osim rasta osnovica plaće za četiri posto od 1. svibnja, ugovorena je viša suma novca za sistematske preglede kao i veća naknada za prijevoz.

Osim povećanja naknade za prijevoz za 35 posto, odnosno s kune po kilometru na 1,35 kuna za radnike koji svojim automobilom putuju na posao i s posla, novina u ostvarivanju ovoga prava jest mogućnost promjene ugovorene naknade. Naime, iznos naknade ubuduće će se mijenjati ovisno o kretanju cijena goriva.

Kako objašnjava predsjednik Školskog sindikata Preporod Željko Stipić, ujedno inicijator ove promjene, novim će se rješenjem spriječiti zakidanje radnika, s obzirom na to da se unatrag četiri godine ista naknada od kune po kilometru isplaćivala radnicima u slučaju rasta cijene Eurosupera E95 iznosila 9,63 kuna i kada se povećala na 12,36 kuna. Radnicima je ista naknada pripadala i kada je cijena Eurodizela iznosila 9,11 kuna po litri i kad je porasla na 13,04 kune.

Zbog nepostojanja „korektivnog mehanizma“ Stipić tvrdi da su radnici oštećeni između 28 i 43 posto! Ovisno o udaljenosti na kojoj putuju, iz svoga su džepa morali doplatiti između nekoliko tisuća i nekoliko desetaka tisuća kuna u četiri godine. Zahvaljujući novom TKU-u zakidanje radnika na troškovima prijevoza značajno će se smanjiti, kaže Stipić.

Stipić objašnjava kako će to konkretno izgledati:

- Ako u posljednjem tjednu u mjesecu, točnije u utorak posljednjeg tjedna u mjesecu, srednja cijena goriva Eurosuper E95 i Eurodizel promijeni za 10 posto u usporedbi sa srednjom cijenom goriva u posljednjem tjednu proteklog mjeseca, visina naknade će se promijeniti za umnožak postotka povećanja srednje cijene goriva i faktora 0,7.

Korektivni faktor 0,7 uzima se jer na cijenu stvarnog troška prijevoza utječu cijena goriva, s 54 posto, i ostali troškovi, s 46 posto. Kada bi u cijeni prijevoza računali samo na porast cijene goriva, korektivni faktor bio bi 0,54. Kako porast cijene goriva posredno utječe i na porast svih ostalih troškova prijevoza, ali u manjem iznosu, vrijednost korektivnog faktora procjenjuje se na 0,7, objašnjava Stipić.

Kako srednja cijena dviju vrsta goriva u trenutku potpisivanja TKU-a iznosi 12,70 kn, do korekcije visine naknade od 1,35 kuna doći će ako se srednja cijena spusti ispod 11,43, odnosno poveća iznad 13,97 kuna po kilometru.

- Konkretno ovo znači da ako se prosječna cijena goriva poveća za primjerice 10,9 posto, naknada troška se povećava za 7,6 posto odnosno s 1,35 kuna po kilometru raste na 1,45 kuna ili ako se prosječna cijena goriva poveća za 13 posto naknada troška prijevoza raste 9,1 posto i iznosi 1,47 kuna. Ako dođe do smanjenja prosječne cijene goriva za 11,6 posto dolazi do smanjenja naknade za 8 posto i umjesto 1,35 kuna radnici ostvaruju pravo na naknadu od 1,24 kuna, pojašnjava predsjednik Preporoda.

Nakon četveromjesečnih pregovora predstavnika Vlade i sindikata o Temeljnom kolektivnom ugovoru došlo je i do proširivanja broja onih koji će ostvarivati pravo na naknadu za prijevoz: dobna je granica spuštena sa 61 godine života na 58 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 17:30