Nakon dulje od deset godina koliko je trajala zakonska zabrana eksploatacije pijeska i šljunka s hrvatskih obala Drave, Dunava i Save, zbog čega su građevinske tvrtke ovaj važan materijal morale uvoziti iz susjednih zemalja, napokon je i taj problem riješen.
Prije nekoliko dana počela je eksploatacija pijeska na Dravi uzvodno od Osijeka kod Petrijevaca u blizini novog mosta autoceste Osijek – Beli Manastir, inače dijela Koridora 5C. Izvijestili su o tome iz Osječko-baranjske županije, čiji je župan Ivan Anušić u ime pet županije istočne Hrvatske pokrenuo inicijativu za izmjenu Zakona o vodama kako bi se zabrana ukinula.
Naime, osim građevinskom sektoru zabrana eksploatacije pijeska nanosila je štetu i Lučkoj upravi Osijek, jer zbog velikih nanosa pijeska Drava i po nekoliko mjeseci godišnje nije bila plovna, pa je tako primjerice Osijek godišnje ostajao uskraćen za oko 30 dolazaka turističkih kruzera koji nisu mogli doploviti do najvećeg grada istočne Hrvatske.
- Krajem lipnja prošle godine u Saboru su izglasane izmjene Zakona o vodama i na temelju toga danas hrvatskim pijeskom možemo graditi naše ceste – rekao je župan Anušić.
U međuvremenu su morale biti učinjene i određene predradnje, moralo se izraditi studije i elaborate, ali i ukloniti nanose pijeska kako bi se osigurala protočnost korita rijeke Drave.
- Uklonjeno je 460.000 m3 pijeska koji će se moći koristiti za potrebe gradnje autoceste na Koridoru 5C kao i za izvođenje radova na brojnim aglomeracijama na području Osječko-baranjske županije – pojasnio je Anušić.
S obzirom na aktualnu pandemiju koronavirusa koja je donijela i zabranu uvoza pijeska iz Srbije, građevinskim tvrtkama prijetio je kolaps, no izdanim rješenjem Ministarstva zaštite okoliša i energetike o eksploataciji pijeska problem je riješen i, kako ističu u Osječkoj županiji, „trebao bi donijeti brojne benefite istoku Hrvatske.“
– Na ovaj su problem upozoravali brojni građevinari pojašnjavajući zakonski apsurd zbog kojeg su bili prisiljeni uvoziti pijesak. Naša Luka Osijek u prijeratnom razdoblju bila je druga po tonama pretovara, a danas u Osijek kod nižeg vodostaja više ni kruzeri ne mogu uploviti.
Godinama teretni brodovi nemaju uvjete plovnosti zbog količine nanosa na dnu rijeke. Za plovnost rijekama neophodno je učestalo uklanjanje nanosa, što je i odrednica Strategije razvitka riječnog prometa Agencije za vodne putove i izvješća Europskog revizorskog suda. A uz to ćemo ostvariti i ekonomske benefite plovnosti rijeka i eksploatacije pijeska i šljunka – pojasnio je Anušić.
Tako će se moći nastaviti investicije, među kojima i brojne koje se realiziraju iz EU fondova, a eksploatacija pijeska iz Drave najpovoljnija je i za nastavak gradnje Koridora 5C. Nastavno, zbog blizine gradilišta smanjit će se i štete na lokalnim cestama uzrokovane prijevozom tog teškog tereta.
Inače, nastavak izgradnje autoceste u sklopu Koridora 5C trebao bi uslijediti uskoro i to u njenom punom profilu, nakon što je aktualna Vlada RH promijenila odluku iz vremena SDP-ove Vlade koja je dionicu od Osijeka do Belog Manastira preprojektirala u brzu dvotračnu cestu. Autocesta će se ipak graditi u punom profilu, a ugovor o nastavku izgradnje trebao bi biti potpisan tijekom travnja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....