Hoće li neposredno izabrani gradonačelnici, načelnici općina i župani koji će na dužnosti zasjesti nakon sljedećih lokalnih izbora u svibnju iduće godine dobiti još veće ovlasti od onih koje imaju sadašnji? Hoće li dosadašnji lokalni šerifi evoluirati u lokalne monarhe?
Hoće, a njihove će povećane ovlasti postati nepresušan izvor korupcije u općinama, gradovima i županijama - upozoravaju članovi radne skupine iz redova sveučilišnih stručnjaka koja je pripremila Nacrt izmjena i dopune Zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi. Neće, tvrde u Ministarstvu uprave, jer je cilj zakonskih izmjena ojačati učinkovitost neposredno izabranih gradonačelnika, načelnika općina i župana, ali istodobno i osnažiti njihovu odgovornost za funkcioniranje sredina u kojima su izabrani.
Izmjena u zadnji tren
Pripremila ih je radna skupina sastavljena od predstavnika Ministarstva uprave, DIP-a, sveučilišnih profesora s dvaju zagrebačkih fakulteta: Pravnog i Fakluteta političkih znanosti. Predložene izmjene prošle su i javnu raspravu.
Međutim, predstavnici Ministarstva uprave u zadnji su čas odlučili u predložene zakonske izmjene ubaciti odredbu prema kojoj će članove uprava i nadzornih odbora u školama, bolnicama ili gradskim tvrtkama ubuduće imenovati i razrješavati gradonačelnici, općinski načelnici ili župani izravno, bez suglasnosti lokalnih predstavničkih tijela.
Napokon smjenjivi
Ta odredba, prema kojoj će općinska i gradska vijeća i županijske skupštine biti potpuno isključene iz postupka imenovanja javnih ustanova i trgovačkih društava u vlasništvu jedinica lokalne samouprave digla je na noge članove radne skupine iz redova sveučilišnih profesora.
U Ministarstvu uprave rekli su kako se kritičari predloženih zakonskih izmjena hvataju za detalje, a odbijaju sagledati cjelinu. Ovlast da izravno imenuju članove uprave javnih ustanova i trgovačkih društava u vlasništvu vlastite općine ili grada bila bi, tvrde u Ministarstvu, pretjerana kad bi gradonačelnici ili općinski načelnici i dalje ostali nesmjenjivi.
Izmjenama Zakona o lokalnoj samoupravi, gradonačelnici, načelnici i župani postat će, tvrde naši sugovornici u Ministarstvu, napokon smjenjivi. Dosad se u slučajevima kad gradsko vijeće ne usvoji godišnji gradski proračun, raspuštalo samo vijeće, a gradonačelnik je ostajao na svojoj funkciji. Predloženim izmjenama, kad padne gradski proračun, ostavku će morati podnijeti i gradonačelnik i raspisat će se novi izbori.
Neugodno iznenađenje
- Ako ćemo dobiti smjenjive gradonačelnike, načelnike i župane, onda im treba ojačati ovlasti da izravno imenuju članove uprava javnih ustanova i trgovačkih društava u vlasništvu njihovih lokalnih jedinica. Mnogi gradonačelnici, pogotovo u gradovima gdje oni pripadaju jednoj političkoj opciji, a većina u gradskom vijeću drugoj, žale se da su svedeni na ulogu fikusa jer snose odgovor za funkcioniranje grada, a nemaju stvarnih ovlasti - izjavio je izvor iz Ministarstva uprave.
Međutim, Robert Podolnjak, profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu, i Nenad Zakošek sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti koji su bili u radnoj skupini za izmjene Zakona o lokalnoj samoupravi, ističu da nisu konzultirani o konačnoj verziji izmjena toga zakona i da ih je ova odredba neugodno iznenadila.
Politička korupcija
Podolnjak ističe da odredba koja gradonačelnicima daje ovlast da izravno imenuju uprave javnih ustanova i tvrtki u gradskom vlasništvu jest najgora, ali nipošto ne i jedina sporna odredba predloženih zakonskih izmjena.
- Bio sam među prvima koji su zagovarali neposredan izbor gradonačelnika, načelnika i župana, jer sam smatrao da će se na taj način obuzdati postizborna trgovina u općinskim i gradskim vijećima. Neposredno izabrani gradonačelnik ne može biti smijenjen postizbornom trgovinom u gradskom vijeću i time se smanjuje politička korupcija. Bojim se, međutim, da se predloženim zakonskim izmjenama ide u drugu krajnost i da će lokalni šerifi koje smo u prošle tri i pol godine imali prilike gledati biti pretvoreni u monarhe. Gradonačelnicima nikad ne bih dao ovlast da bez suglasnosti gradskih vijeća imenuju članove uprava i nadzornih odbora javnih ustanova i tvrtki u gradskom vlasništvu, jer tu vrstu nekontrolirane ovlasti ne poznaje ni jedan politički sustav. Ni u SAD-u, gdje je na snazi predsjednički sustav, predsjednik ne može imenovati bez suglasnosti Senata. Ovlast imenovanja uprave gradskih i javnih ustanova bez suglasnosti i kontrole gradskih vijeća put je u političku korupciju - ustvrdio je Podolnjak.
Upozorio je da bi u tome slučaju, primjerice, gradonačelnik Zagreba bez suglasnosti Skupštine u upravne i nadzorne odbore zagrebačkih javnih ustanova i tvrtki imenovao oko tisuću ljudi i time postao moćniji čak i od premijera. Podsjetio je da članovi uprava gradskih tvrtki za svoj rad primaju naknadu od 2000 do 5000 kuna.
Uhljebljenje rođaka
- Prođe li ova odredba, gradonačelnici će u upravne i nadzorne odbore moći imenovati gradske vijećnike, njihove supruge i rođake i tako korumpirati gradska vijeća.
I profesor sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti Nenad Zakošek smatra kako je odredba po kojoj će sve kadrovske odluke, mimo predstavničkih tijela, donositi gradonačelnici, općinski načelnici i župani pokazatelj potpuno neprimjerenog jačanja izvršne vlasti.
- Zahvaljujući toj ovlasti, gradonačelnici će moći kupovati političku i društvenu podršku u gradovima kojima upravljaju - upozorio je Zakošek.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....