Samo nekoliko sati nakon što je srušen malezijski Boeing 777 sve velike svjetske kompanije povukle su se s područja Ukrajine.
Lufthansa je odmah izdala naređenje da se putuje isključivo preko Rumunjske. I druge kompanije do destinacija na Dalekom istoku od jučer putuju južnim koridorom, odnosno preko Mađarske, Bugarske i Rumunjske. Riječ je o tvrtkama koje polijeću s aerodroma u Frankfurtu, Amsterdamu, Parizu i Londonu.
Nakon rušenja malezijskog Boeinga odmah se postavilo pitanje što je civilni avion radio iznad ratne zone. No, prema uputama Eurocontrola, civilni avioni su na tom području mogli letjeti iznad 9000 metara, što je pilot leta MH17 i poštivao. Uostalom, nisu samo avioni te kompanije u četvrtak letjeli iznad istočne Ukrajine.
Koristili istu rutu
- Petnaest od 16 zrakoplovnih tvrtki, članica udruge azijskih zračnih prijevoznika, koristilo je tu rutu preko Ukrajine, a slično je i s europskim zračnim prijevoznicima - izjavio je malezijski ministar prometa Liow Tiong Lai. Prema njegovim riječima, samo par sati prije nesreće nekoliko je putničkih zrakoplova raznih aviokompanija koristilo istu rutu. Piloti zrakoplova Malaysia Airlinesa na letu MH17 nisu dobili nikakve naputke u zadnji trenutak da trebaju promijeniti rutu tijekom leta.
No, nakon rušenja aviona zračni prostor istočne Ukrajine potpuno je zatvoren, a aviokompanije sa Zapada lete samo do Kijeva.
Zabrana nad Sirijom
Promatrajući jučer na Flightradaru kretanje aviona koji lete iz Europe prema Dalekom istoku, bio je vidljiv gušći promet preko Rumunjske i Bugarske, dok su avioni koji su letjeli u smjeru Rusije zaobilazili Ukrajinu i preko Bjelorusije putovali prema istoku ili letjeli preko Rusije uz njenu istočnu granicu prema Ukrajini. Jako ih je malo jučer ulazilo u zračni prostor Ukrajine.
Usporedbe radi, slična je situacija sa Sirijom. Kad su tamo počeli ratni sukobi, aviokompanije su počele zaobilaziti tu zemlju i iznad nje je gotovo nemoguće pronaći avion neke europske zrakoplovne tvrtke.
Zagušenje prometa
Preusmjeravanje avionskog prometa prema Dalekom istoku i Aziji na Rumunjsku i Bugarsku uskoro bi moglo dovesti do zagušenja zračnog prostora na tom dijelu pa se može očekivati da dio tog zračnog prometa bude preusmjeren i na Hrvatsku. Hrvatska kontrola zračne plovidbe na prostoru koji pokriva jučer nije zabilježila bitnije promjene zbog zatvaranja zračnog prostora iznad istočne Ukrajine, ali s vremenom se može očekivati pritisak aviokompanija na zračni prostor Hrvatske.
No, naš je zračni prostor tijekom ljetnih mjeseci iznimno opterećen. Tako su u četvrtak na području nadležnosti Hrvatske kontrole zračne plovidbe zabilježena 2074 leta zrakoplova.
Najveći ikad zabilježen broj zrakoplova u jednom danu bio je 2520. Stoga će eventualni dodatni zahtjevi aviokompanija za prelete preko Hrvatske dodatno opteretiti hrvatske kontrolore leta i pitanje je hoće li se moći pozitivno odgovoriti na sve zahtjeve, barem u ljetnim mjesecima.
Rute kojima će letjeti njihovi zrakoplovi određuju same kompanije. Rute se utvrđuju tako da se od početne točke dođe najkraćim mogućim putem. Zatim se rute prijavljuju Eurocontrolu koji ih onda usklađuje sa zrakoplovnim vlastima svake zemlje.
Promjena ruta
Kako je do promjena ruta došlo preko noći, svim aviotvrtkama je mnogo lakše postići dogovor s članicama Eurocontrola o preletu aviona preko njihova zračnog prostora, negoli s Rusijom koja je izvan te asocijacije. Tek ako zračni prostor istočne Ukrajine bude dulje vrijeme zatvoren, mogu se očekivati sporazumi aviokompanija s Rusijom o preletu aviona kroz njen zračni prostor prema dalekim azijskim destinacijama.
Pilot krenuo pogrešnim koridorom?
Pilot zrakoplova Malaysia Airlinesa na letu MH17 prijavio je da se “osjeća neugodno” zbog prelijetanja Ukrajine te je fatalno promijenio svoj pravac kretanja prema neprijateljskom teritoriju, tvrdi stručnjak Igor Sutjagin koji se poziva na izvor koji nije želio imenovati Putanja kojom je na kraju letio navodno je drugačija od putanja deset aviona koji su prije letjeli nad tim područjem. I Sutjagin tvrdi da su zrakoplov srušili separatisti sa sjedištem.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....