CRVENI KRIŽ

UVIJEK NA USLUZI ŽRTVAMA KRIZE 'Ljudima koji su ostali bez posla donosimo pomoć, ali ne ulazimo u kuće, nema kontakta'

 
 Marko Todorov / CROPIX

Vremena su izvanredna, teška, a da nema Crvenog križa, mnogima bi bilo i teže. U njihovoj krapinskoj podružnici na raspolaganju su brojni timovi i ljudi koji svakodnevno pomažu oboljelima od koronavirusa, ali i svima ostalima koji su se zatekli usred najveće zdravstveno-ekonomske krize modernog doba. Tu su i volonteri, njih preko 2000 na području čitave Hrvatske, koji su se nesebično uključili u pomoć svojim sugrađanima koji se nose sa samoizolacijom i ostalim posljedicama krize.

U prostorijama Gradskog društva Crvenog križa Krapina gužva je i djelatnici raspodjeljuju zadatke za taj dan. U izdvojenoj prostoriji Lorena Leskar, zaposlenica Društva i socijalna pedagoginja, odgovara na telefonske pozive. Zvoni često, a Leskar sa sugovornicima razgovara i po nekoliko minuta. Dok jednima pojašnjava protokole samoizolacije, s drugima razgovara kao dugogodišnja prijateljica. Smiruje ih dok pričaju o običnim, svakodnevnim stvarima.

- Ovo je linija putem koje pružamo psihosocijalnu pomoć. Broj je 0800 11 88, a linija je otvorena prije dva i pol tjedna, zbog krize izazvane koronavirusom. Otada smo primili osamdesetak poziva. Pitanja su prvenstveno vezana uz protokol u samoizolaciji, neka se tiču postupanja prema osobama u izolaciji, no javljaju se i ljudi koji se zbog cijele situacije nalaze u stanju stresa - govori nam Leskar, dodajući da je mnogo ljudi zvalo i nakon razornog zagrebačkog potresa, koji je za priličan broj građana bio veliki šok.

Krapina, 020420.
Djelatnici i volonteri Crvenog kriza Krapina obilaze starije, oboljele i ljude u samoizolaciji. 
Na fotografiji: Socijalna samoposluga. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

ZBUNJENI GRAĐANI

- Mnogi koriste liniju zbog neugodnih emocija koje su se nakupile zbog koronavirusa i potresa, pa im i tako pomažemo, pružamo pomoć i podršku - govori Leskar i nastavlja o tome kako se primjećuje i pojačan broj poziva nakon što se iz Ministarstva zdravstva ili Ministarstva unutarnjih poslova komunicira odluka o promjeni neke mjere. Tada su građani zbunjeni te nazivaju liniju Crvenog križa kako bi razjasnili detalje i dobili konkretne odgovore na pitanja o novim mjerama.

Osim užarene linije Crvenog križa, otkako je započela kriza više posla imaju i gerontodomaćice koje djeluju na tom području. Njih čak 115 svakodnevno obilazi domove nemoćnih, što su činile i prije pojave virusa, no opseg posla im se sada znatno povećao. Stoga uskaču i volonteri, kakvih je u Krapinsko-zagorskoj županiji 15-ak.

Jedna od gerontodomaćica je Andreja Kovačec, koja svaki dan obilazi pet obitelji, redom starijih i nemoćnih, kojima je pomagala i prije pandemije virusa.

- Telefonski se najavim, tako da oni pripreme popis namirnica, sve što im treba. Ne smijemo se zadržavati dulje od pet minuta u njihovoj blizini, pa sve dogovaramo telefonski - rekla je Kovačec, dodajući da je obilazak sada teži nego prije pandemije.

- Ne smijemo im prilaziti, bojimo se da ih ne zarazimo, čuvamo prvenstveno njih, a onda i sebe. Nema ulaska u kuću, nema kontakta, a njima to pada teže nego nama, jer nas smatraju članovima obitelji, a sada nas nema blizu njih. Premda se čujemo telefonom, pa nam se oni izjadaju i bude im lakše, nije to to. A mogu reći da teku i suze - rekla nam je gerontodomaćica koju minutu nakon što je obišla jednu obitelj kojoj je namirnice ostavila ispred vrata. Međusobno su si mahali kroz zatvorene prozore.

“NE ZNAM ŠTO BIH BEZ NJIH”

Osim opskrbe namirnicama, gerontodomaćice poput gospođe Kovačec surađuju i s obiteljskim liječnicima te za njih kupuju lijekove koje im potom dostavljaju. Surađuju i s patronažnim sestrama, a obilaze, kako kaže Kovačec, i ostale starije ljude, susjede koji inače nisu u programu gerontodomaćinstva Crvenog križa.

- Radimo sve da se ti ljudi osjećaju sigurno i da zajedno prebrodimo ovu krizu. Mi, gerontodomaćice ne razmišljamo toliko o stresu. Posao je teži jer ne smijemo blizu ljudi i bojimo se da ih ne zarazimo, ali sve osim toga je redovno. Iako nam je radno vrijeme od 7 do 15, na raspolaganju smo, zapravo, cijelo vrijeme - rekla je gerontodomaćica Crvenog križa Kovačec.

Zatim se upućujemo u obližnju socijalnu samoposlugu Crvenog križa, gdje svraćaju potrebiti građani kako bi se opskrbili osnovnim namirnicama i higijenskim potrepštinama. Na izlasku iz socijalne samoposluge srećemo jednu ženu, staricu, koja nam kratko govori da ne zna što bi i kako bi bez pomoći Crvenog križa.

Krapina, 020420.
Djelatnici i volonteri Crvenog kriza Krapina obilaze starije, oboljele i ljude u samoizolaciji. 
Na fotografiji: call dostava hrane. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

- Četvrtkom radi samoposluga i svi to znaju i obaviješteni su. Ako se pojavi potreba, pojačat ćemo radne dane - rekla nam je Ankica Presečki, dugogodišnja djelatnica Gradskog društva Crvenog križa Krapine, i dodala da imaju dovoljno namirnica, a i razni donatori se često javljaju s prilozima u hrani i novcu.

- Dobro smo se snašli u ovoj krizi i pomažemo našim korisnicima, ali i drugim građanima na sve moguće načine. Optimistični smo, držimo se i nadamo se da će ovo što prije završiti - rekla je Presečki i naglasila da djeluju i na područjima općina koja nisu uključena u njihov program.

U KRIZI BEZ POSLA

- Osamdesetak osoba mjesečno ovdje skupi svoj paket. U kontaktu smo s centrima za socijalnu skrb, koji nam pišu nova rješenja za ljude koji su zbog krize ostali bez posla. Njima ćemo ponuditi jednokratne pakete pomoći. Hrane imamo od 3 do 5 tona, to nam je dosta za 2 do 3 mjeseca, ali računamo na donatore, kao i na naše prihode od humanitarnih akcija prikupljanja novca za Crveni križ - rekao je ravnatelj krapinskog ogranka Crvenog križa Davor Šimunović i nastavio o tome kako su svi djelatnici i volonteri Crvenog križa propisno zaštićeni pri obavljanju svog posla.

PRECIZNA EVIDENCIJA

- I prije nego što je počela pandemija smo ih educirali i uveli pojačanu dezinfekciju ruku. Gerontodomaćice su opremljene dezinficijensima i zaštitnim rukavicama te kirurškim maskama. Također, svi primjenjuju distancu od minimalno dva metra. Što se tiče ostalih mjera, uveli smo i obavezno mjerenje temperature, a dezinficiramo i podove te službene automobile, svako jutro. Svaki djelatnik i sam bilježi temperaturu, svaki dan, te zapisuje s kim je taj dan bio u kontaktu. Tako da imamo evidenciju. Ako se dogodi zaraza kod djelatnika, znamo koje ljude dalje pratiti u svrhu sprečavanja širenja zaraze - pojasnio je Šimunović, dodavši kako osobe koje pomažu ljudima u samoizolaciji nose i vizir ili zaštitne naočale.

- Poduzimamo sve mjere, iako nema kontakata i sve se odvija ispred kućnog praga. Ljudi u kuverti ostave novac, popis namirnica, a kad se obavi trgovina, namirnice im se ostavljaju ispred vrata - napomenuo je Šimunović.

Ravnatelj Društva Crvenog križa Krapinsko-zagorske županije Davor Šimunović podsjetio je da je već od 13. ožujka na graničnome prijelazu Macelj 16 djelatnika i volontera u tri dana podijelilo više od 1100 boca vode i obroka vozačima i putnicima. Isti je dan uvedena i mogućnost lokalne karantene za vozače koji radeći svoj posao omogućavaju državi da toliko-koliko normalno funkcionira, osiguravajući protok robe i funkcioniranje opskrbe hranom i lijekovima.

Krapina, 020420.
Djelatnici i volonteri Crvenog kriza Krapina obilaze starije, oboljele i ljude u samoizolaciji. 
Na fotografiji: Davor Simunovic. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX
Davor Šimunović

KARANTENA ZA VOZAČE

- Otkako je uvedena karantena za vozače, kroz nju je prošlo oko 120 vozača, domaćih i stranih. Jutros su dva otišla, a najviše smo ih imali četrdesetak istovremeno. Najviše bismo mogli smjestiti do 90 ljudi - rekao je Šimunović, zahvalivši menadžmentu Tuheljskih toplica i hotela Well, koji su jedan dio svojih smještajnih kapaciteta ustupili Crvenom križu.

- Vozači se smještaju u karantene prema mjestu utovara ili istovara robe, a ne prema mjestu stanovanja. Onaj tko u Krapinsko-zagorskoj županiji utovaruje ili istovaruje robu može doći ovdje u karantenu, a može i otići kući, ako za to postoje adekvatni uvjeti, odnosno odvojena soba i WC - napomenuo je ravnatelj i istaknuo da su vozači uglavnom zadovoljni boravkom u Tuheljskim toplicama jer kod kuće nemaju uvjete i ugrozili bi svoje najmilije. Svoje kamione parkiraju na velikom parkingu blizu samog hotela Well, a u karanteni čekaju trenutak kada će obaviti sljedeću vožnju. Drugog načina nema.

- Nadajmo se da će mnogi od njih, kad prođe kriza, svratiti u ove lijepe toplice, ali kako bi se sunčali i uživali - rekao je ravnatelj u ime djelatnika Gradskog društva Crvenog križa Krapine, koji su u krizi pokazali svu snagu djelovanja i mogućnost brze prilagodbe na novonastale situacije.

- Ponosni smo zbog toga što možemo pomoći oboljelima od koronavirusa i podsjećamo još jednom da te osobe mogu biti naši prijatelji, rođaci, članovi obitelji. Zato molimo da se te osobe ne stigmatizira, ni putem društvenih mreža, ni putem izravnog kontakta. Oni zaslužuju svu našu pomoć. Bolest će proći, život mora ići dalje - apelirali su djelatnici Crvenog križa krapinskog ogranka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 17:50