RAZGOVOR ZA JUTARNJI

UNICEFOV STRUČNJAK 'Neke škole u Hrvatskoj treba zatvoriti. Opasne su za zdravlje djece'

U pet škola u Slavoniji koje sam proučavao griju se na drva, a djeca već sa sedam godina imaju pluća poput ozbiljnih pušača
 Dragan Matic / CROPIX; Danijel Soldo / CROPIX

Čileanski arhitekt s newyorškom adresom Carlos Vasquez radi za UNICEF. Njegova je misija stvoriti uvjete za obrazovanje na mjestima gdje je ono onemogućeno ili u nekim aspektima manjkavo, problematično, zapušteno.

Već nas je zbog toga začudio njegov boravak u Hrvatskoj, prije svega zbog uobičajenog mišljenja da se naše škole ne mogu usporediti s onima iz siromašnih zemalja.

- Iznenadili biste se kad biste vidjeli u kakvom su stanju neke škole u Hrvatskoj. Takve uvjete, kada govorimo o ovoj regiji, usporedio bih još samo s onima na Kosovu - kaže UNICEF-ov stručnjak.

Za UNICEF radi od 2006., kada je pozvan da napiše poglavlje o arhitekturi za knjigu “Child-friendly schools”.

- Nama u zapadnim zemljama činit će se logičnim da je škola napravljena za djecu, no drugdje u svijetu nije tako.

Arhitekt Carlos Vasquez nema puno lijepih riječi kada govori o stanju hrvatskih škola. Kao primjer navodi pet slučajava područnih škola u Požeško-slavonskoj županiji. One su mu poslužile kao tema radionice koju su u suradnji s UNICEF-om organizirali Arhitektonski fakultet, Studij dizajna i Škola narodnog zdravlja “Andrija Štampar”, na čiji se poziv odazvao.

- U ovih pet škola u Hrvatskoj sustav grijanja radi na drva, što me zaprepastilo. Ne bi me čudilo da tamo djeca imaju respiratorne probleme zbog udisanja ugljikova monoksida. Ta djeca sa svojih sedam godina vrlo vjerojatno imaju pluća poput ozbiljnih pušača i da sam ministar zdravstva, hitno bih naredio da se testiraju. Isto tako, ove su škole nepristupačne djeci s invaliditetom, što znači da nemaju svi mogućnost školovanja”, ističe Vasquez.

Tijekom četiri dana studenti Arhitektonskog fakulteta i Studija dizajna uz pomoć Carlosa Vasqueza kao mentora primijenit će stečena projektantska znanja i predstaviti interdisciplinarna rješenja problema koje su uočili u pet područnih škola.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 20:26