INFOBIP

Trojac od milijardu dolara: Donosimo pozadinu dogovora koji hrvatskoj ekipi otvara tržište SAD-a

Informatička tvrtka iz Vodnjana privukla je američki fond koji je u nju uložio 200 milijuna dolara
Silvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić
 Goran Mehkek/Cropix

Puno je vremena trebalo i IT stručnjacima, a kamoli onima izvan tog sektora, da shvate čime se zapravo bavi Infobip, taj softverski startup iz Vodnjana čiji su klijenti WhatsApp, Uber, Burger King, velike banke i telekomi, a ni trojica osnivača, braća Silvio i Robert Kutić te Izabel Jelenić, nisu se pretjerano trudili to objašnjavati.

Nakon što je u četvrtak objavljena vijest da su primili investiciju američkog fonda u iznosu većem od 200 milijuna dolara, te da im se tržišna vrijednost sada procjenjuje na više od milijardu dolara, a oni kreću u širenje biznisa i strateške akvizicije na američkom tržištu kao dio pripreme za izlazak na neku od svjetskih burza, u Hrvatskoj bi svatko za njih trebao znati.

U pitanju je vodeća informatička kompanija u zemlji i regiji koja je osnovana prije 14 godina, a pruža tehnološka rješenja preko kojih druge kompanije komuniciraju sa svojim klijentima, među ostalim i preko WhatsAppa i Vibera, te sebe opisuju kao „globalnu višekanalnu komunikacijsku platformu u oblaku“.

Sada Silvio Kutić kaže da namjeravaju postati predvodnik ere koju naziva “interakcija 4.0”, u kojoj će surfanje internetskim stranicama ili skidanje mobilnih aplikacija zamijeniti “konverzacijskom interakcijom kao temeljem komunikacije”. U Hrvatskoj imaju kampus u Vodnjanu, drugi grade pokraj Zagreba, u svijetu imaju više od 60 ureda i ukupno više od 2100 zaposlenika. Lani su imali prihod od 602 milijuna eura te posljednjih deset godina prosječno rasli 48 posto.

Interakcija 4.0

Već nekoliko godina je jasno da Infobip cilja visoko, a u domaćoj IT zajednici je jučerašnja vijest o investiciji fonda One Equity Partners dočekana kao vijest godine. Oni sami su objavili da je to najveće europsko softversko ulaganje serije A u posljednjih nekoliko godina, a njima je prvo. Trojica osnivača dosad za gradnju biznisa nisu primala investicije.

- Infobip je vjerojatno najvrednija hrvatska tvrtka (da, vrednija i od Ine). Nisu lagali da im je valuacija veća od milijardu dolara. Po mojoj procjeni je oko 4-5 puta veća. Njihov uspjeh je to veći što su dosad sve napravili sami, bez ikakvih investicija. Dok je u hrvatskoj fokus politike i dalje na propalim industrijama, oni su tiho i uporno radili svoje i postigli svjetski uspjeh. Mislim da bi to trebao biti dobar primjer i lekcija politici.

Ako politika iz ovog primjera ne shvati na čemu treba biti fokus, ne znam kad će - komentirao je Damir Sabol, poduzetnik i osnivač Microblinka i PhotoMatha. - A ako mislite da im je sad vrijednost visoka, pogledajte kad se izlistaju na burzi. Iako je ovo fenomenalno, siguran sam da ćemo od njih čuti još bolje vijesti od ove - zaključio je.

Danijel Delač, član Uprave hrvatske investicijske kuće Interkapital, napominje da ovu investiciju možemo gledati kao korak na putu prema inicijalnoj javnoj ponudi Infobipa, a vrlo je izvjesno, kaže, da će se taj IPO dogoditi u New Yorku.

- Jednostavno, biznis model Infobipa, i za naše uvjete velika tržišna kapitalizacija, znače da će im biti jednostavnije ostvariti željenu valuaciju u SAD-u - kaže Delač. No, IPO ne očekuje “tako brzo”. Najprije će Infobip u akvizicije kako bi postigao zadovoljavajuću veličinu za IPO (i za izlazak fonda One Equity Partners) jer je milijarda dolara za američku burzu, napominje, i dalje mala vrijednost. Na naše pitanje što očekuje, odgovara kako vjeruje da ciljaju minimalno 3 do 5 milijardi dolara valuacije prije izlaska na burzu.

image
Vlasnici Infobipa Silvio Kutić, Izabel Jelenić i Roberto Kutić
Srecko Niketic/Cropix

Pioniri

To će, naravno, biti i velika stvar za zaposlenike, barem one ključne. Naime, Infobip je među pionirima u Hrvatskoj koji je još 2017. godine pokrenuo opcijski model ESOP-a po uzoru na primjere iz Silicijske doline, na čemu su radili jednu godinu s međunarodnim odvjetničkim tvrtkama. Kako nam je početkom ove godine rekao Tomislav Pifar, voditelj Infobipova pravnog odjela, kroz ESOP je za zaposlenike alocirano 10 posto udjela tvrtke, ali cijeli paket tada još nije bio raspoređen.

Zaposlenici kojima su opcije dodijeljene mogu ih aktivirati nakon što se ispune određeni kriteriji, kao što je izlazak tvrtke na burzu, te nakon isteka definiranog razdoblja od trenutka dodjele opcije. ESOP-om žele nagraditi ljude “koji su sve ovo napravili i koje vidimo kao presudne za sljedeće razdoblje”, objasnio je.

Izvršni direktor udruge Glas poduzetnika Dražen Oreščanin, i sam suvlasnik IT tvrtke, ističe da ovom investicijom i valuacijom Infobip ulazi definitivno među deset najvrednijih hrvatskih kompanija, a vjerojatno će čim izađe na burzu, postati i najvrednija.

Skromnost i rezultati

- Pratim Infobip i njihove poslovne uspjehe već dugo, od vremena kad je još malo tko u Hrvatskoj čuo za njih. Posebno mi je drago što su kolege iz Infobipa vrlo aktivni u hrvatskoj IT zajednici i udruzi hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera CISEx, da organiziraju evente na kojima nesebično dijele svoja znanja i iskustva s kolegama iz drugih kompanija. Nemojmo zaboraviti ni da su 2019. osnivači tvrtke dobili nagradu EY poduzetnika godine bez prave konkurencije. Ova investicija i najava izlaska na neku od vodećih svjetskih burzi kandidira ih za poduzetnike desetljeća u Hrvatskoj - smatra Oreščanin.

Vjeruje da će uspjeh Infobipa motivirati i druge hrvatske tvrtke, ne samo iz područja visoke tehnologije i IT-a, nego i iz drugih industrija, da krenu njihovim stopama, te da će se”mladi ugledati na Roberta, Silvia i Izabela, koji svojom skromnošću i rezultatima mogu biti uzor mladim hrvatskim generacijama”.

Newyorški investicijski fond One Equity Partners (OEP), čiji je potpredsjednik Ante Kušurin, a u timu je i bivši tenisač Mario Ančić koji se posljednjih godina bavi i investicijskim bankarstvom te savjetovanjem fondova, već dulje traži ulagačke mete u ovoj regiji, rekao nam je partner u fondu rizičnog kapitala South Central Ventures Domagoj Oreb.

On ocjenjuje da je Infobip na putu da postane prvi pravi hrvatski “jednorog” (termin za startupove koji dosegnu tržišnu vrijednost od milijardu dolara). Prvu, tzv. A rundu ulaganja, ocjenjuje potvrdom vrijednosti Infobipa koja pokazuje da su na putu za uspješan IPO, ali prije toga će barem godinu ili dvije morati biti prisutni na američkom tržištu, ocjenjuje. U priopćenju u povodu investicije, jedan od direktora OEP-a Chip Schorr najavio je brojne strateške investicije s Infobipom te poručio da su vrlo impresionirani njihovim timom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 09:11