Iz Regionalne organizacija za zaštitu potrošača (ROZP), nakon jučerašnjeg upozorenja da se na tržištu prodaje limun iz Turske, tretiran opasnim fungicidom bez istaknute deklaracije, danas su pojasnili kako je problem zdravstvene ispravnosti hrane u nadležnosti institucija javnog zdravstva i Ministarstva poljoprivrede, no da je traženje informacije o zdravstvenoj ispravnosti hrane i savjetovanje potrošača, po Zakonu o zaštiti potrošača - obveza udruga.
Željko Tomašić, predsjednik regionalne organizacije ROZP-a, koji je ujedno i tajnik Saveza “Potrošač”, izjavio je Hini kako je obveza tih udruga pratiti čime se hrvatski potrošači hrane, a informaciju da se u mnogim trgovačkim centrima nalazi limun tretiran opasnim fungicidima uvezen iz Turske, dobili su od svog članstva na terenu.
Današnjom provjerom u nekim velikim trgovačkim centrima ustanovio sam također da je u prodaji i limun, tretiran imazalilom - jednim od najpoasnijih pesticida, podrijetlom iz Španjolske. Štoviše, taj je limun dvostruko skuplji od onog iz Turske, iako je II. kvalitete, izjavio je Hini Tomašić.
Dodaje kako neki stručnjaci kažu da tako tretiran limun nije opasan po zdravlje, ako se konzumira mala količina, ali da ROZP ima pravo izraziti sumnju, jer se radi i o kumulativnom efektu.
Mi imamo informacije, također od stručnjaka, da pojedena jedna tako tretirana limunska kora dnevno, po propisima, ne predstavlja trovanje, jer je u granicama normale, ali već dvije su prekogranična kontaminacija tj. trovanje, naglasio je Tomašić, a argumentaciju ostavio institucijama nadležnima za to.
Dodaje da je ovaj slučaj pobudilo interes ROZP-a jer smatraju kako je riječ “o nepoštenoj poslovnoj praksi, koja je po Zakonu o zaštiti potrošača zabranjena i kažnjiva”.
Kupujući limun u rimfuzi kupci ne dobijaju informaciju koja piše na deklaraciji proizvoda pakiranog u mrežicu, 'da kora nije za konzumaciju', odnosno na limunima u rinfuzi trgovci tu deklaracije ne ističu, a što su obvezni po zakonu, tvrdi Željko Tomašić.
Podsjeća da proizvodi koji se na području Hrvatske nude potrošačima, moraju na ambalaži, privjesnici, naljepnici ili na samom proizvodu sadržavati osnovna obilježja proizvoda potrebna da bi potrošač donio odluku o kupnji - kao što su naziv proizvoda, tip i model proizvoda, naziv pod kojim se proizvod prodaje, sastav proizvoda, svojstva i tehnička obilježja proizvoda.
Ovi podaci, kaže Tomašić, moraju biti jasni, vidljivi i čitljivi.
Unatoč tome u prodavaonicama se limun, kao i ostalo voće, prodaje u rinfuzi, a da pored njega na privjesnici ili naljepnici nema nikakvih podataka o proizvodu, dodaje.
Također upozorava da su na proizvodima koji se prodaju zapakirani, informacije prisutne, ali se moraju čitati povećalom, a to je, kaže, "nepoštena poslovna praksa jer je informacija važna za odluku o kupnji".
Iz ROZP-a navode da imazalil fungicid prodire kroz koru limuna na cijeli plod, da je kancerogen, da kod dojenčadi i male djece izaziva probleme u središnjem živčanom sustavu, a kod odraslih djeluje loše na reproduktivne organe.
Limun koriste svi, najčešće ga ipak koriste ranjive skupine potrošača, djeca te starije i bolesne osobe, kaže Tomašić i zaključuje da jučerašnja kampanja ROZP-a “nije pokrenuta protiv turskog limuna već kako bi se upozorili potrošači da se informiraju što kupuju i da imaju pravo na točnu informaciju kod kupnje".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....