ŠTO SA ŽELJAVOM?

Titova čuvena zračna baza propala je kad i Jugoslavija, a sad bi mogla dobiti novi život: ‘Takvo što ne postoji nigdje‘

Kad je Jugoslavija iščezla u ratu početkom devedesetih vojna je baza uništena. ‘Sve je spaljeno. Ostali su samo tuneli i zidovi‘

Željava

 Damir Sencar/Afp

Stvorena da bude otporna na sve pa i na nuklearni napad, podzemna zrakoplovna baza u Željavi ipak je izdahnula kad i Jugoslavija. A nekoliko desetljeća kasnije, njeni su čađavi hodnici poligon za (avan)turiste.

U svoje zlatno doba ta je baza u kilometrima dugim tunelima mogla primiti desetke MiG-ova 21 sovjetske proizvodnje. U svakom je trenutku imala dovoljne rezerve vode, zraka i struje, osigurane četvorima betonskim vratima teškima 100 tona.

Oko nje, pet pista za slijetanje protezalo se i u Hrvatsku.

"Bio je to pravi doseg“, prisjeća se bivši pilot koji je osamdesetih gotovo deset godina radio u toj vojnoj bazi. "Bila je opremljena najboljom vojnom i civilnom tehnologijom“.

Kad je Jugoslavija iščezla u ratu početkom devedesetih vojna je baza uništena. "Sve je spaljeno“, pripovijeda pilot. "Ostali su samo tuneli i zidovi“.

image

Željava

Damir Sencar/Afp

U narednim je godinama baza bila zaboravljena, privlačeći tek pokojeg turista u potrazi za jugoslavenskom ostavštinom.

A onda je 2016. godine jedan film sve promijenio. Vojna baza u Željavi poslužila je za snimanje filma "Houston, We Have a Problem!“, slovenskog redatelja Žige Virca i (ponovno) postala poznata.

Procjenjuje se da otad njene mračne hodnike, goleme prostorije i opremu nagriženu hrđom posjeti 150 tisuća turista godišnje.

Lokalni dužnosnici ulažu napore da bi barem dio od više stotina tisuća turista koji hrle u obližnji nacionalni park Plitvička Jezera uz dobar marketing privukli k sebi. U Željavi se već održavaju automobilske utrke, a smatraju i da bi bila savršeno mjesto za festivale, serverske sobe ili čak Muzej hladnog rata.

image

Željava

Damir Sencar/Afp

Dok se to ne ostvari, turisti sa svjetiljkom u ruci lutaju vlažnim hodnicima, vodeći računa o tomu kamo će zakoračiti.

"Radi se o inženjerskom čudu i suludo je da stoji zaustavljeno u vremenu", sa zanosom govori zagrebački fotograf Angelo Virag. Njegov rođak iz Pertha u Australiji divi se toj "divljoj infrastrukturi, autentičnoj, netaknutoj već 30 godina“.

Hamdija Mesić iz obližnjeg Bihaća vezan je za to golemo zdanje, "ostavljeno na milost i nemilost vremenu. Takvo nešto ne postoji nigdje drugdje“. Entuzijast za avione, nada se da će se ovo mjesto ponovno zaživjeti kao pista. Zagovara da se dvije piste na području Bosne obnove, a san mu je ondje vidjeti aerodrom za pilote amatere.

image

Željava

Damir Sencar/Afp

Obnoviti ili ne, pitanje je raskola među turistima.

"Sviđa mi se baš kakvo jest jer nisu posvuda table koje vam govore kamo ići i što vidjeti“, objašnjava Maria Moreno, 33-godišnja španjolska dizajnerica interijera, dodajući da bi ovo mjesto "izgubilo svoj šarm kad bi postalo turistička atrakcija“.

image

Željava

Damir Sencar/Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 20:03