VELIKA ŠKRTICA

Što sve ljudi prijavljuju: ‘Kupio sam kruh, razrezao ga... Želudac mi se okrenuo kada sam vidio taj prizor‘

Čavao, tableta, plastika... i ostale gnusne stvari koje Hrvati pronalaze u hrani

Špaga u kruhu

 Međimurske novine

Jesam li ti pričao kako sam jednom u kruhu pronašao čik, pita me neki dan prijatelj u ležernom razgovoru.

Kupio čovjek kruh, došao doma, sanjao sendvič, uzeo nož, razrezao kruh, a u presjeku vidio da je zarezao komad opuška koji je nekome, vjerojatno pekaru, ispao iz gubice.

”Želudac mi se okrenuo i odmah sam nazvao sanitarnu inspekciju”, kaže mi očito još uvijek iznerviran tim događajem, iako je od njega prošlo mnogo godina.

Ipak, potrošačima diljem zemlje slične se stvari događaju i danas, na što me podsjetila objava u jednoj grupi na društvenim mrežama prije nekoliko dana kad je jedna potrošačica objavila da je u vaflu jednog stranog, ali popularnog proizvođača pronašla - tabletu!

Stavila žena i dvije fotografije - na jednoj slika proizvoda, a na drugoj u ruci drži tableticu na kojoj se još vide tragovi čokolade i keksa.

Teško je suditi je li objava autentična ili ne (iako, ne vidim koliko bi čovjeku trebalo biti dosadno u životu da takvo što izmisli), no cijela stvar me nagnala da provjerim što su, prema službenim podacima, Hrvati dosad prijavljivali da su najčešće pronalazili u hrani, jesu li nakon tih prijava bile provedene kakve inspekcije i kako takvi slučajevi uopće završavaju.

Adresa je Državni inspektorat pri kojemu djeluje sanitarna inspekcija koja se uglavnom, iako ne isključivo, bavi takvim prijavama.

image

Tableta u keksu

Prema onome što saznajemo u Inspektoratu, potrošači su dosad prijavljivali da su pronalazili svakojake gadosti u pretpakiranoj ili gotovoj kupljenoj hrani, a u protekle tri godine zabilježene su ukupno 33 prijave.

Ovdje treba reći da ih nisu sve dojavili potrošači, nego je nešto zaprimljeno i putem sustava brzog uzbunjivanja RASFF, no sve su svjedočile o navodnoj prisutnosti stranih tijela u različitim vrstama hrane.

Evo, recimo, tako je jedan potrošač prijavio da je u konzervi graha pronašao kamen i pokazalo se da nije bulaznio niti lagao: inspekcija je odmah obavila nadzor, subjekt koji je na tržište izbacio konzerve graha s kamenjem (?) odmah je pokrenuo mjere povlačenja proizvoda, a dodatnom kontrolom utvrđeno je da je fizička kontaminacija doista prisutna u dijelu proizvoda zbog čega su opozvani s tržišta.

image

Nepoznato tijelo u mesu

Idemo dalje, sve do potrošača koji je inspekciji prijavio da je u purećoj šunki, koju je kupio u nekoj maloprodaji, pronašao ličinke.

I tu je inspekcija odmah provela nadzor u maloprodajnom objektu te utvrdila da postoje nepravilnosti, a trgovina je platila i novčanu kaznu zbog neudovoljavanja higijenskim uvjetima stavljanja hrane na tržište.

Jedan se, pak, nadzornim tijelima obratio nakon što je otvorio konzervu skuše te u njoj otkrio - komade stakla.

I za njega se pokazalo da nije u pitanju nikakva tlapnja - inspekcija je otkrila da u konzervi zbilja ima stakla pa su donesene mjere zabrane i povlačenja hrane s tržišta.

image

Bube u čiliju

Komadići stakla i kamenje su, prema informacijama iz Inspektorata, neka od najčešćih stranih tijela koje su potrošači prijavili da su pronašli u hrani, iako se popis može proširiti i brojnim drugim gnjusnim primjerima.

Recimo, jedan je potrošač ili potrošačica prijavila kako je u ajvaru pronašla komadiće gume, a u posljednje tri godine bilo je i slučajeva građana koji su zvali u inspekciju jer su u salami i paniranoj piletini pronašli komadiće plastike.

Kamenje je, osim u grahu, nekoliko potrošača otkrilo u zobenoj kaši i chia sjemenkama, a u kruhu, pecivima i ostalim proizvodima od žitarica ili mješavinama žitarica pronalazilo se kukce i crve, od čega je mnogima vjerojatno na dulje vrijeme prisjeo gluten.

Zatim, inspekcija nam otkriva kako su potrošači u hrani prijavljivali da pronalaze žohare, moljce, gusjenice i vlasi kose, a zabilježeni su i slučajevi pojave vijaka ili metala općenito.

image

Drvo u povrću

Vrijedi se tu prisjetiti nekoliko slučajeva koji su proteklih godina završili u medijima, poput onog potrošača iz Međimurja koji je u kruhu domaćeg proizvođača pronašao plastičnu zapečenu špagu, a jedna se trudnica požalila da je u pecivu kupljenom u jednom trgovačkom lancu našla čavao i zamalo polomila zube.

Dio takvih prijava završi direktno u medijima, no prava adresa zapravo je Državni inspektorat u kojemu se sličnim prijavama bave sanitarna i veterinarska inspekcija.

Ukupni broj prijava pokazuje kako se mali broj potrošača u konačnici odluči prijaviti slične slučajeve, iako to mogu napraviti vrlo jednostavno, direktno Inspektoratu ili putem kontakt nacionalne točke za RASFF koja se također nalazi unutar Inspektorata ili putem Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu.

U Inspektoratu potrošačima savjetuju koje materijale trebaju prikupiti ako se žele obratiti inspekciji.

”Potrebno je imati osnovne informacije o proizvodu na koji se prijava odnosi: naziv proizvoda, težinu, gdje je proizvod nabavljen, dostaviti podatke o datumu kupnje sporne hrane, račun o kupljenoj hrani te, po mogućnosti, fotografiju proizvoda sa stranim tijelom na koje se odnosi prijava, podatke s deklaracije, broj LOT-a, rok trajanja, podatke o dobavljaču ili slično. Uz prijavu treba priložiti medicinsku dokumentaciju ako je zbog konzumacije navedene hrane zatražena liječnička pomoć. Prijave bez navedenih priloga će se razmotriti za daljnje postupanje”, poručili su iz Inspektorata čija statistika pokazuje da je od ukupnog broja prijavljenih slučajeva u posljednje tri godine, na kraju dokazano da ih je desetak posto bilo utemeljeno.

Bilo je i nekih primjera pronalaska stranih tijela u hrani koje bi potrošači objavljivali na društvenim mrežama, ali očito ne i prijavljivali inspekciji.

Tako je jedna čitateljica na Facebooku objavila fotografije komadića drva koje je navodno pronašla u paketu smrznutog povrća, a u jednom je paketu smrznutog povrća navodno pronađen komad plastike.

”U svim navedenim slučajevima pozivamo potrošača da se obrati nadležnoj inspekciji kako bi se brzo i sigurno postupilo po zaprimljenoj prijavi te kako bi se uklonila mogućnost daljnjeg pojavljivanja ili ponavljanja nesukladnosti, no, naravno, može se dodatno obratiti i proizvođaču i trgovcu”,naveli su iz Inspektorata.

To se čini malo smislenije od gunđanja na društvenim mrežama, zar ne?


Imate prijedlog za veliku škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. listopad 2024 05:36