REPORT GOJKA DRLJAČE

Što novi izvještaj ‘Google Mobility‘ otkriva o Hrvatima: Posebno su zanimljivi podaci za Zagreb

Analitičari The Financial Timesa zaključili su kako je evidentno da Europljani sve više izlaze iz kuća, odlaze u restorane i kupovinu
Tkalčićeva ulica u Zagrebu
 Željko Puhovski/Cropix

COVID-19 Commmunity Report koji priprema Google donosi podatke koji ukazuju na to kako Hrvatska uživa u vrlo visokom rastu svakodnevnih aktivnosti građana, što pak može biti znak daljnjeg rasta ekonomskih aktivnosti.

Google iz broja posjeta i dužine ostanka na određenim mjestima prema Google Mapsu producira agregatne podatke koji govore kako građani provode svoje vrijeme. Za temeljnu vrijednost s kojom uspoređuju podatke mobilnosti građana uzeli su median vrijednosti korespondirajućih dana u tjednu između 3. siječnja i 6. veljače 2020. godine. A iz zadnjeg Mobility Reporta Googlea na 21. rujna za Hrvatsku vidljivo je da je u kategoriji 'retail & recreation' (restorani, kafići, shopping centri, tematski parkovi, muzeji, knjižnice, kina…) mobilnost čak 24 posto viša u odnosu na temeljnu vrijednost.

To je možda i najvažniji podatak koji ukazuje na razinu aktivnosti u ugostiteljstvu i trgovini. Ipak, u Hrvatskoj se ipak nešto rjeđe odlazi na posao (-9 posto) u odnosu na temeljne vrijednosti. No, posebno je zanimljivo da prema podacima Googlea građani provode -2 posto manje vremena kod kuće u odnosu na temeljne vrijednosti.

U kategoriji 'grocery & pharmacy' (dućani, skladišta s hranom, zelene tržnice, ljekarne, specijalizirane trgovine hranom… u Hrvatskoj je mobilnost je viša 40 posto. Za čak 199 posto narasla je mobilnost u nacionalnim parkovima, javnim plažama, marinama, psećim parkovima te ostalim javnim okupljalištima.

U analizi različitih podataka za europske zemlje iz Google Mobility Reporta analitičari The Financial Timesa zaključili su kako je evidentno da Europljani sve više izlaze iz kuća, odlaze u restorane i kupovinu, što govori o snažnom povratku rasta povjerenja potrošača. Hrvatska je vrlo čvrsto u tom trendu.

Posebno su zanimljivi podaci za Grad Zagreb. Hrvatskoj metropoli se živost u kafićima, restoranima, trgovačkim centrima… ne može pripisati repovima turističke sezone, kao recimo u Dalmaciji, ali je ipak iz Googleovih podataka očigledno oživljavanje aktivnosti. Ipak, mnogi su nastavili raditi od kuće (20 posto manje ljudi odlazi na posao), a Zagrepčani daleko više vremena provode u parkovima. Vjerojatno se radi o boljem vremenu u odnosu na temeljne vrijednosti, ali i o značajnoj promjeni navika. U Zagrebu se još nije oporavio javni promet, koji je prema Mobility Reportu u padu od -18 posto.

Temeljne vrijednosti iz kojih Google Mobility Report izvlači podatke odnose se na razdoblje kad je Hrvatska još bila daleko od strogih epidemioloških mjera koje su blokirale mobilnost građana, što znači da visoki postotci rasta aktivnosti ne znače samo povratak na staro.

Trenutačno Hrvatska prema Oxford Strigency indeksu koji mjeri strogost mjera ima osjetno strože regule nego što ih je imala u razdoblju u kojem je Google postavio temeljne vrijednosti.

No, ono što je najbitnije jest to da u EU broj novih slučajeva ulazi u, čini se, postojani trend pada, dok su brzina rasta broja slučajeva u Hrvatskoj usporila te treba vidjeti hoće li RH sada ostati neko vrijeme na relativno visokim razinama novih zaraza ili će doći do novog preokreta trenda na bolje ili lošije. O tome će ovisiti i daljnji trend oživljavanja ekonomskih aktivnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 15:11