ZANIMLJIVO MIŠLJENJE

Što bi se dogodilo da brod poput onog iz Baltimorea udari u Pelješki most? Evo što kaže stručnjakinja

Pelješki most je preračunat na udar srednjeg broda. Tamo su također predviđene određene mjere zaštite...

Pelješki most

 Tom Dubravec/Cropix

Nakon što se jučer od udara kontejnerskog broda urušio most u Baltimoreu, Francis Scott Key Bridge, postavlja se pitanje što bi se u tom slučaju dogodilo s Pelješkim mostom.

U HTV-ovom Studiju 4 je o tome govorila Gordana Hrelja Kovačević s Građevinskog fakulteta.

image

Gordana Hrelja Kovačević

Matija Djanješić/Cropix

Hrelja Kovačević je rekla da je most u Baltimoreu čelični most, sa stupovima i temeljima od armiranog betona, a izgrađen je 1977. godine.

- Opterećenje je puno veće nego što je predviđeno i jednostavno gledate ogromne masivne konstrukcije koje se raspadaju kao da su od papira, pojasnila je i dodala:

- Tvrdi se da je most projektiran po svim važećim propisima. No od tada su se brodovi povećali. I masa brodova povećala se za čak 50 posto. Kad se brod projektira, postoje propisi. Kod nas su važeće europske norme, odnosno hrvatske norme, koje su preuzete od europskih, a koje definiraju veličinu na koju moramo dimenzionirati most koji projektiramo, poručila je.

Istaknula je i da ne postoje ispitivanja bi li naš Pelješki most mogao izdržati udar kontejnerskog broda dugog 300 metara.

- Što se tiče udara broda, nema ispitivanja. Međutim, mostovi se preračunavaju, Pelješki most je preračunat na udar broda. Ne na udar ovako velikog broda, on je preračunat na udar srednjeg broda, duljine stotinjak metara. Tamo su također predviđene određene mjere zaštite, što je također bitno, rekla je i pojasnila da Pelješki most ima gumene rotacijske odbojnike na stupovima, koji se nalaze uz plovni put.

Kada je riječ o mostu u Baltimoreu, Gordana Hrelja Kovačević smatra da će se vjerojatno graditi novi jer rekonstrukcija vjerojatno neće biti moguća. Gradnja novog, prijeko potrebnog mosta, mogla bi trajati manje od tri godine.

Na pitanje postoji li neki rok trajanja mostova, posebno onih koji se koriste svakog dana u godini, Hrelja Kovačević za HRT kaže da je vijek takve građevine za uobičajene potrebe oko 50 godina.

- Za važnije građevine je i sto godina, a može biti i više od sto godina. Kada je projektiran Pelješki most, uzimani su svi parametri za trajnost veću i od sto godina, poručila je i istaknula da mostove treba redovito pregledavati i održavati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. listopad 2024 15:22