Tijekom 2014. godine dopremljeno ih je 220 komada, a Ministarstvo obrane platilo je 12,5 milijuna kuna PDV-a. Pompozno su predstavljena javnosti, a visoki časnici Hrvatske vojske tvrdili su kako je vojska s njima puno mobilnija, zaštićenija i da sada konačno imaju moderna vozila.
Godinu i pol dana kasnije oko 50 tih vozila leži na suncu, kiši i snijegu u Remontnom zavodu u Jankomiru. Jutarnji list u posjedu je fotografija borbenih oklopnih MRAP M-ATV koje je američka vojska donirala Hrvatskoj i na kojima se vidi skandalozan i nemaran odnos vojnih vlasti prema ovoj donaciji i tehnici koja im je na raspolaganju. SAD je donirao 162 vozila M-ATV, a njih oko 50, dakle skoro trećina, parkirana je u krugu Remontnog zavoda u Zagrebu. Sva vozila i nadalje su u pustinjskoj boji, dio njih je izmiješan s ostacima otpisanih tenkova i topništva iz Domovinskog rata, i svakog dana sve više izgledaju kao dio groblja bivšeg naoružanja Hrvatske vojske. Drugi dio je, pak, parkiran u drugom dijelu zavoda tek djelomično pokriven ceradama. Vozila potpuno nezaštićena već godinu i pol dana čekaju da Ministarstvo obrane nađe novac za njihovo bojanje u zelenu boju te za njihovo naoružavanje. Prema planu, svih 220 vozila trebalo je biti u operativnoj upotrebi do kraja prošle godine, no na naš upit MORH odbija odgovoriti koliko se tih vozila operativno koristi. Tek tvrde kako su 82 vozila naoružana teškom strojnicom 12,7 mm te da se ona, ovisno o verziji, koriste u Zapovjedništvu specijalnih snaga, Pukovniji Vojne policije i Zapovjedništvo za potporu.
Kao mig-ovi
Sve to pomalo podsjeća na slučaj osam MiG-ova 21 najmlađe generacije koji su, prema naređenju tadašnjeg zapovjednika HRZ-a Vlade Bagarića, bačeni u travu na Plesu i kanibalizirani, umjesto da ih se spremilo u hangare i sačuvalo za remont.
To je samo najnoviji primjer na koji se način Ministarstvo obrane i vrh Oružanih snaga ponaša prema vlastitoj tehnici. Često je tome razlog nedostatak novca, loše planiranje ali i neznanje.
Godine 2006. potpisan je ugovor o nabavci 84 oklopna vozila Patria, a dvije godine kasnije ugovorena je proizvodnja još 42 vozila. Ukupna vrijednost projekta je 180 milijuna eura. Sva vozila završena su početkom 2013., a isporučena 2015. godine. Do danas je tek njih 73 u operativnoj upotrebi. Najavljivalo se da će do kraja 2016. operativno biti spremno njih još 45. No, ni to nije realizirano. Novi rok za preuzimanje svih vozila je kraj veljače. Osam Patrija trebalo bi biti naoružano vatrenom stanicom 30 mm. MORH već više od tri godine raspisuje, poništava pa opet raspisuje natječaj za to naoružanje. Prva stanica je trebala biti ugrađena 2016. No, u tijeku je novi natječaj, a hoće li biti realiziran, nezahvalno je prognozirati.
Prije dvije godine s Ministarstvom obrane Njemačke potpisan je ugovor o kupnji 16 haubica PzH 2000 kalibra 155 mm. - 12 operativnih, 1 za obuku i tri za rezervne dijelove. Nakon potpisa ugovora tadašnji pomoćnik ministra Viktor Koprivnjak najavljuje kako će prvih 6 haubica u Hrvatsku vojsku stići do kraja 2016. Jedino što se dogodilo jest to da su dvije haubice dopremljene za vojni mimohod i vraćene su u Njemačku, a glavni operativac za projekt haubice u međuvremenu je upućen u misiju u Afganistan. Nedavno je ministar Damir Krstičević najavio da prva haubica dolazi do kraja 2016. No, sada tvrdi da su haubice na tvorničkom ispitivanju te kakio prve dolaze u prvom tromjesečju ove godine. Zacrtani rok za uvođenje u operativnu uporabu je do 2019. godine. Ostvarivo? Gotovo nemoguće.
A što tek reći za projekt VOGIS, vojno geoinformacijski sustav? MORH je s tvrtkom Geofoto ugovor o izradi novih vojnih topografskih karata potpisao 2006. godine, vrijedan 80 milijuna kuna. Sve je trebalo biti završeno 2010. godine. Geofoto je napravio manji dio, a kad je predao karte bez ucrtane nove mreže autocesta, u vojsci je nastala pobuna. No, projekt Geofotu nije oduzet. Bivši ministar Ante Kotromanović 2012. Vojnoj policiji naređuje istragu cijelog projekta, no od toga slabe koristi. Geofoto je danas u stečaju, vojska karte nije dobila, a sudbina projekta je nepoznata.
Kiowe
Upitna je i realizacija projekta doniranih helikoptera Kiowa. Njih 16 je dopremljeno, ali obuka pilota i mehaničara, koja je trebala početi još u kolovozu 2016., navodno bi trebala početi ovaj mjesec. U MORH-u tvrde kako je za sve kriva američka strana, no postoje i priče da je zbog štednje MORH odbio obuku od američke vojske. U svibnju Ratno zrakoplovstvo ostaje bez nekolicine transportnih helikoptera. Prvi su zbog isteka resursa već prizemljeni. Riječ je o helikopterima MI-Sh 117, za koje se već godinama znalo kad im istječu resursi i kada bi trebao početi remont. Umjesto da je sve ugovoreno na vrijeme, čekalo se posljednji tren i natječaj je raspisan tek kad su prvi helikopteri prizemljeni.
UGOVORENI, A NEPROVEDENI PROJEKTI Haubice ne stižu, helikopteri ne lete, oklopnjaci se ne koriste...
Borbeno oklopno vozilo Patria
ugovori potpisani 2006. i 2008.
126 vozila isporučeno, a tek njih 73 operativna
Vozila MRAP
SAD donirao 220 vozila 2014.
oko 50 njih razbacano po Remontnom zavodu u Zagrebu
MORH odbija kazati koliko se vozila operativno koristi
Haubice PzH 2000
16 komada
ugovor potpisan 2014.
prvih 6 trebalo doći 2016.
nova najava da će nekoliko njih doći do ožujka
helikopteri Kiowa
2016. isporučeno 16 komada
obuka trebala početi u kolovozu 2016., još se čeka početak
helikopteri MI - 117SH
remont se trebao ugovarati početkom 2016.
još nije ugovoren, a prvi helikopteri već prizemljeni
projekt VOGIS
izrada novih vojnih karata ugovorena 2006. godine
ugovoreni završetak 2010.
vojska još nema nove karte
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....