ZAGREB - Radnici koji su od jutros prosvjedovali pred Upravnom zgradom TŽV-a Gredelj iza 13 sati su uz povike "Odlazi, odlazi" otjerali stečajnog upravitelja Peru Hrkaća koji je uzaludno pokušao ući u zgradu.
Nakon što je Hrkać novinarima izjavio kako će u Gredelju, koji je od 1. listopada u stečaju, u idućih mjesec dana od ukupno 1450 radnika nastaviti raditi njih nešto manje od tisuću dok je 480 radnika dobilo trajne otkaze, stotinjak prosvjednika na čelu s glavnim sindikalnim povjerenikom Željkom Starčevićem fizički je spriječilo ulazak u zgradu Hrkaću koji se, nakon što ga je Starčević odgurnu, vratio u svoj automobil te odvezao.
Prosvjednici su bili ogorčeni jer je dio radnika, a oni tvrde kako se radi samo o zaposlenima u proizvodnji, danas dobio potvrde o razduživanju, što znači da Gredelj više ne računa na njih, dok su ostali dobili ugovore o radu do kraja studenog, ali sa znatno smanjenim plaćama.
Hrkać je, međutim, ustvrdio kako je "dobra vijest" da u proizvodnji i pripremi proizvodnje ostaje raditi više od 820 ljudi, dok će za čuvanje imovine i održavanje strojeva biti angažirano još oko 150 radnika. Ostalih 480 je ostalo bez posla, no neki od njih su našli drugi posao, a pedesetak ih ima uvjete za odlazak u mirovinu, rekao je Hrkać.
Siguran sam da toliko ljudi može raditi još mjesec dana, a bit će posla i idućih mjeseci jer imamo dva velika ugovora s Amerikancima, ugovore s Talijanima, Nijemcima, te sa željeznicama Crne Gore, Kosova i Federacije BiH, kazao je Hrkać dodavši kako je suradnicima rekao da pri odlukama o otkazima vode računa o socijalnom elementu da se npr. ne bi dogodilo da bez posla ostanu muž i žena iz iste obitelji.
Što se tiče plaća, Hrkać je rekao da će se isplaćivati onoliko koliko se može podijeliti, tako da su troškovi za plaće srezani s 15 milijuna kuna mjesečno na polovicu tog iznosa. Same plaće su različito smanjene - od dva posto za najniže plaće do 44 posto za one s velikim plaćama.
Ukupna potraživanja radnika iznose blizu 300 milijuna kuna, dok su ukupni dugovi Gredelja vjerovnicima i radnicima oko 800 milijuna kuna.
U vezi mogućnosti da Gredelj sudjeluje na natječaju za proizvodnju vlakova koji bi HŽ trebao uskoro raspisati, Hrkać je ocijenio da je Gredelj napravio dobar posao u proizvodnji prototipova prigradskih vlakova, što mu povećava šanse za uspjeh na natječaju. Radnici Gredelja znaju dobro raditi vlakove, pa bez obzira tko će biti nositelj toga posla, vjerujem da će htjeti angažirati Gredelj, rekao je Hrkać.
Sindikalci pak ne vjeruju u tu mogućnost već smatraju da će posao s HŽ-om dobiti Siemens, te optužuju Vladu i čelnike HŽ-a da su zbog toga i pokrenuli stečaj Gredelja.
Predsjednik Udruge radničkih sindikata Hrvatske Damir Jakuš tvrdi da se Gredelj ne može javiti na natječaj jer se do 12. prosinca, za kada je sazvano ročište na Trgovačkom sudu u Zagrebu, neće znati hoće li Gredelj uopće opstati kao proizvodna cjelina.
Jakuš je u ime sindikata danas od Trgovačkog suda zatražio smjenu Hrkaća i imenovanje drugog stečajnog upravitelja, a prosvjednici su najavili da će nastaviti dežurati pred ulazom u Gredelj i neće Hrkaću dopustiti ulazak ni idućih dana.
Hajdaš Dončić: 'Nadam se da će većina radnika zadržati posao'
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić izjavio je danas kako se nada da će većina od gotovo 1.500 radnika Tvornice željezničkih vozila (TŽV) Gredelj zadržati radno mjesto ili ga pronaći kod partnera Gredelja.
Vjerujem da će kroz stečajni postupak, pokrenut 1. listopada ove godine, biti sačuvano oko tisuću radnih mjesta u Gredelju, kazao je Hajdaš Dončić koji je nakon sastanka s gospodarskim izaslanstvom iz Azerbajdžana odgovarao na pitanja novinara o današnjem prosvjedu radnika TŽV-a Gredelj koji traže smjenu stečajnog upravitelja Pere Hrkaća.
Hajdaš Dončić je najavio da će Vlada za 15-ak dana odlučivati o prijedlogu da se u sklopu restrukturiranja Hrvatskih željeznica (HŽ) osnuje nova tvrtka Tehnički servisi kojoj bi pripala HŽ-ova tvrtka Održavanje vučnih vozila te dio radnika iz remonta i proizvodnje željezničkih vozila Slavonski Brod, remonta željezničkih vozila Bjelovar i radionica željezničkih vozila Čakovec, kao i dio radnika iz TŽV-a Gredelj.
Velik interes za nastavak suradnje iskazala je i američka kompanija National Railway Equipment Company (NREC), dugogodišnji poslovni partnera TŽV Gredelja, koja je sredinom listopada izrazila interes za nastavak suradnje i nove poslove s Gredeljom kao i za kupnju, odnosno ulazak u vlasničku strukturu njihovog pogona Lokomotive, ali ne i za kupnju cijelog Gredelja.
Hajdaš Dončić kaže da bi u tom slučaju i ta tvrtka preuzela dio radnika Gredelja, a ostatak radnika svoje bi mjesto mogao naći kroz projekte gradnje novih vlakova.
Podsjetio je da se Gredelj, "ne zaslugom ove Vlade", našao u situaciji da nije mogao pokrivati svoje obveze, koje su dosegnule iznos od oko pola milijarde kuna, zbog čega je na prijedlog Uprave, a uz suglasnost vlasnika, odnosno HŽ Putničkog prijevoza, pokrenut stečaj.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....