NOVO NORMALNO

Proveli smo noć na najpoznatijoj party plaži u Hrvatskoj: Evo koje uvjete morate ispuniti za partijanje!

Na Zrću se život ponovno vraća u vrijeme prije pandemije, moraju se poštivati nove Vladine mjere
 Luka Gerlanc/Cropix

Nakon više od godinu dana, ljudi su u klubovima na Zrću ovog vikenda prvi put dočekali jutarnje sunce. Nove Vladine mjere vrlo su jasne: oni koji su se cijepili mogu se vratiti na staro normalno, oni koji nisu i dalje će biti pod restrikcijama. Ugostitelji su dobili na izbor: ili će raditi s covid-putovnicama i bez restrikcija ili bez tih, kako ih zovu, "zelenih certifikata", ali uz razmake, sjedeća mjesta na događajima, mjerenja temperature i ostale napore. Na Zrću su se svi klubovi odlučili za prvu opciju. Oni koji poslužuju hranu i zbog toga imaju status restorana ne moraju provoditi nikakve provjere posjetitelja, no oni koji su na papiru samo klub to čine.

Hostese na ulazima u klubove postale su i policajke, i zaštitarke, i doktorice. Kontroliraju covid-putovnice, uz njih traže i identifikacijski dokument, a onima koji trebaju test daju promotivne kodove za popust pa ih šalju na punktove za testiranje.

"Noć je mlada, a i ti si", stoji na ogromnom LCD panelu na ulazu na plažu Zrće, na kojem se svakih nekoliko sekundi izmjenjuju motivacijske poruke koje, među ostalim, i pozivaju partijanere da "otplešu svoju noć".

Luka Gerlanc/Cropix

Veliki entuzijazam na ulazu, a sasvim kontrastne scene na plaži. Na Zrće se može primijeniti ona sada već floskula koja je bila vrlo aktualna na početku lockdowna - "priroda se obnavlja". Tamo je danas more kristalno čisto, čitave obitelji s malom djecom dolaze na kupanje, a po restoranima i barovima nerijetko ćete naići na pokoju - mačku.

Petak je uvečer, 19 sati. Nekada glavne atrakcije Zrća, after beach partyja, nema. Glazba, doduše, svira, no klubovi su pusti, u velikoj se većini ljudi mogu nabrojati na prste jedne ruke. Na prvu se cijela stvar čini kao velika katastrofa.

No, nije nužno tako, govore nam oni koji su upućeni bolje od nas. Ljudi su zbog korone jednostavno promijenili svoje navike.

- S obzirom na to da su klubovi do ovog vikenda radili samo do ponoći, tradicija after beach partyja nekako je nestala. Prije bi se dolazilo popiti nekoliko koktela nakon kupanja, predvečer, pa bi se odlazilo doma na tuširanje i presvlačenje, a onda vraćalo na Zrće. Pravi bi izlazak počeo tek oko ponoć ili jedan. Sada se to obrnulo, u ponoć se sve zatvara, pa većina ljudi dođe oko šest ili sedam poslijepodne i ostaje do kraja radnog vremena - objašnjava nam novi ritam party plaže konobar jednog beach bara.

On, kao i većina ljudi koji su na Zrću već godinama, nije, za razliku od nas, iznenađen prizorom prazne plaže. - Općenito, baš i nema ljudi u ovo doba dana i sezone - kaže i dodaje da je uvijek običaj da špica počinje oko 10. srpnja. Osim toga, prizori sa Zrća koje vrvi ljudima, a koje obično vidimo u medijima, najčešće su snimljeni za vrijeme velikih festivala. Da je sve po starom normalnom, baš bi se ovog vikenda održavao Hideout festival, koji je na Zrću od 2016. godine. On je jednu od naših najpoznatijih naših plaža povezivao čak i s eterom BBC Radija, a na Zrće bi zbog njega došlo više od deset tisuća ljudi. Ove je godine festival odgođen za rujan. Trenutno se, pak, održava BSH Island, festival čije se glavno događanje u petak, kad smo došli na Pag, odvijalo na utvrdi Fortica u blizini Paškog mosta. Prijašnje i dane poslije program je išao u klubu Noa, pa je možda razlog zašto je u petak sama plaža bila relativno prazna upravo taj da su ljudi pohrlili na tvrđavu.

Balone s dušikovim oksidom, koji su na Zrću obično velika pošast, ovog su ljeta zamijenili oni dječji, s helijem. No, postoje neki pokazatelji da će se stvari potencijalno još obrnuti, na dobrobit partijanera, ali i klubova, koji već godinu i pol zbog restrikcija ne mogu ući u svoj redovni ritam. Ovog su vikenda ti klubovi prvi put radili po starom sistemu, do jutra.

Luka Gerlanc/Cropix

Odlazimo u Papayu, na ulazu su dvije djevojke.

- Ljudi se ne bune zbog toga što moraju imati covid-putovnice, ali su neozbiljni. Kad dođu, svakome treba sve objasniti. No, to je tako sada, već su i shvatili što im je sve potrebno za ulaz pa procedura ide sve brže - kažu nam djevojke i dodaju da su već naučile kako izgleda češka, kako mađarska, a kako slovenska covid-potvrda: neki čak imaju plastificirane kartice nalik osobnim iskaznicama. Uz to što pokažete dokaz da ste testirani, cijepljeni ili da ste koronu preboljeli, one će vas na ulazu pitati i za identifikacijski dokument kako ne bi došlo do propusta, odnosno kako nitko ne bi mogao pokazati tuđu potvrdu.

Nema diskriminacije za one koji se ne žele cijepiti, ali si oni moraju platiti test. Prije ulaza na parkiralište plaže Zrće je kontejner u kojem se obavljaju testiranja. U trenutku kada smo mi došli tamo, svoj rezultat je čekala samo jedna djevojka; gužve, čini se, nisu prevelike, a sveukupno se čeka do pola sata. Klubovi na svojim stranicama na društvenim mrežama oglašavaju promo-kodove: brzi test na koronu inače stoji 150 kuna, a uz njihov popust možete ga dobiti za 100 kuna.

U kontejneru su onima koji dobiju negativan test davali i narukvice, slične festivalskima. Ta je narukvica medicinska potvrda da netko u tijelu ne nosi virus. No, kako smo poslije doznali, upitno je hoće li se praksa s narukvicama nastaviti. Naime, na odjelu koji provodi testiranje imaju narukvice samo jedne boje, pa je nemoguće znati kada je nekome isteklo vrijeme od posljednjeg testa. No, stvar bi se riješila vrlo jednostavno uvođenjem druge boje narukvica za svaki dan.

Djevojke na ulazu u Papayu čak i one s narukvicama traže papir, dodatni dokaz da se netko doista testirao. Ništa im ne može promaknuti, pa u nekim slučajevima, ako nisu sigurne oko nečije potvrde o cijepljenju ili testiranju, zamole posjetitelje da im pokažu i neki e-mail ili SMS koji može služiti kao dodatni dokaz. Oko svojeg su zadatka vrlo ozbiljne, ali istodobno i nasmijane te srdačne. Ponekad se dogodi da im na vrata dođe i netko tko se cijepio, ali mu od doze nije prošlo vremena koliko je dovoljno da tijelo stvori zaštitu. Njihov čitač QR koda onda pokazuje crveno, pa po protokolu i tu skupinu ljudi moraju slati na punkt za testiranje. - Za koju minutu nam dolazi i zaštitar, koji je također s nama na ulazu - kažu nam na odlasku.

Luka Gerlanc/Cropix

Šetamo po plaži, kako se približava večer, tako se sve više grupica počinje muvati duž obale. Razgovaramo s njima, a većinom se radi o turistima iz europskih zemalja; Češke, Slovačke, Poljske... Nemoguće je ne uočiti modni trend koji je očito najveći hit ove sezone; tijekom boravka na plaži koji je trajao nekoliko sati vidjeli smo barem nekoliko desetaka momaka koji su nosili fluorescentno ružičaste kupaće gaće. U novom normalnom dečki, čini se, briju na neon nježnih nijansi.

Nitko od turista ne buni se zbog testova, covid-potvrda i drugih birokratskih tehnikalija. Svjesni su trenutne situacije, pobrinuli su se da dobiju svoje papire i jedino što ih zanima je party.

- Došli smo na vikend iz Češke. Ovo nam je treći put da smo na Zrću - govori nam grupica od desetak prijatelja. - Papaya je najjači klub ovdje - kaže jedna djevojka. - Svaki je klub najjači - odgovara joj njezin prijatelj. Užurbano i uzbuđeno govore da su baš na putu doma kako bi se sredili, pa se vraćaju na večernju zabavu. - Dođite i vi, idemo u sve klubove, večeras će biti party godine - pozivaju nas.

Susrećemo i skupinu momaka koji su došli iz Poljske i prvi su put na Zrću. Svi su odjenuli plave majice i kravate, lako će se zahvaljujući tom specifičnom outfitu prepoznavati u masi čak i kad dođe duboka noć...

- Prvi smo put na Zrću, tek smo stigli. Ovo su nam prve minute, prvi sat ovdje - govore.

Imaju li covid potvrde? Jesu li se testirali ili cijepili? Je li bilo komplikacija?

- Puno pitanja postavljaš, nisi valjda policajka - pita me jedan.

- Imaš li muža - nadovezuje se drugi.

U patroli plažom odlazimo i na novo mjesto - bar i restoran koji nosi ime Tattva. Konceptom je to zanimljivo osvježenje za razuzdano Zrće, doprinos uvođenju ponude za malo ozbiljnije i mirnije posjetitelje. DJ vrti lagani downtempo, ambijentalni house, lo-fi...

- Inspiraciju za uređenje i koncept Tattve dobila sam od simbola paškog trokuta. Istraživala sam i shvatila da je trokut alkemičarski simbol za prirodne elemente: vodu, zrak, vatru, zemlju i eter - kaže Sanja Britt Jusić, koja je osmislila ideju iza Tattve. Pag ju, govori, podsjeća na Mjesec, na pustinju. Pa je htjela da Tattva bude uređena u marokanskom stilu. - Tako da smo za uređenje iskoristili beduinski šator, koji drže bagremova debla. Šator je napravljen od kombinacije devine dlake i vune, što ima efekt sličan kao lička vuna: zimi grije, ljeti hladi - priča Sanja.

Objekt je podijeljen na nekoliko dijelova; ima bar, restoran, mjesto za sunčanje, lounge dio s velikim sofama...

- Htjeli smo privući na Zrće i drugi profil ljudi, odrasliju publiku. Želimo evoluciju ove plaže - nastavlja. Dio te strategije su i, kako ih ona naziva, "signature eventi". - A oni se događaju na večeri kada Mjesec postaje mlad, odnosno pun. Tada imamo ceremonije na koje dovodimo vatru, jer su svi ostali elementi već oko nas. Pokušavamo napraviti nešto posebno; imamo akustične gitare, vokale koji izvode tradicionalne dalmatinske pjesme u deep house aranžmanu... Idući nam je event 10. srpnja. Osim toga, ugošćavat ćemo i poznate chefove, pa nam 30. i 31. srpnja u restoranu kuha Mate Janković - priča Sanja.

U četvrtak je na Zrću, konkretno u Noi, nastupom Paca Osune počeo i festival BSH Island. U petak se nastavio na off-site lokaciji, na tvrđavi Fortica pokraj Paškog mosta, kamenoj utvrdi iz 17. stoljeća. Odlazimo tamo, automobili su parkirani duž ceste, na prvi je pogled jasno da je zdanje prepuno ljudi. Spuštamo se stazom i nakon desetak minuta hoda dolazimo na ulaz. Najprije ide provjera karata pa provjera covid-potvrda, a tu je i punkt za testiranje. Uspješno prolazimo sve provjere i dočekuje nas spektakl. S jedne strane pogled puca na Paški most, a posvuda uokolo su ostaci tvrđave obojeni u party svjetla. Došlo je sigurno tisuću do tisuću i pol ljudi, no nisu nagurani, prostora je dovoljno. Malo pivo stoji 40 kuna, voda 30, no atmosfera je sjajna, a prostor divan, pa bi sve vrijedilo i da je duplo skuplje.

Večeras je ovaj festival preuzela ekipa iz kluba Amnesia na Ibizi. Sviraju Jamie Jones, Marco Faraone i Richy Ahmed. Amnesia je jedno od najjačih mjesta na popularnoj španjolskoj plaži, ima tradiciju još od 70-ih godina, kada je bila utočište hipija. Ime Amnesia dobila je 1976. godine, a proizašlo je iz slogana "The Workshop of the Forgetful Ones" ("mjesto za zaboravne"), koji je imao tendenciju pokazati da ljudi tamo zaboravljaju probleme, da odlete od rutine...

Marco Faraone, jedan od DJ-a koji su u petak nastupili, resident je u Amnesiji, a u Hrvatskoj se, kaže, već deset godina osjeća kao doma. - No, danas sam neopisivo oduševljen. Prvi put surađujemo s BSH eventima. Kad kombiniraš njihovu energiju, mene, tebe, sve druge ljude oko nas... život bude lijep - kaže Marco i dodaje da je događaj na kojem smo bili produkcijski možda i najbolji od svih na kojima je bio. - Kad u obzir uzmemo sve okolnosti povezane s koronom, pitam se čime smo zaslužili da nam bude ovako dobro. Ja sam svirao set za vrijeme zalaska Sunca i moram reći da mi je bilo vrlo emotivno, raznježio sam se na cijelu vibru i doista sam uživao - govori.

Pa je li, sudeći po razini oduševljenja, Hrvatska nova Ibiza? - Jutros sam baš to rekao svojoj djevojci! Hrvatska je, po meni, posebno zanimljiva za nove generacije clubbera. Cjenovno je pristupačnija, ali i dalje predivna. Ovakva zadovoljstva i ljepote ne možeš baš svagdje pronaći. Ibiza mi je, naravno, draga, to je mjesto na kojem sam se izgradio, ali Hrvatska značajno raste. Nadam se da se opet vraćamo i da će ova konekcija između Ibize i Hrvatske postati zlatna - zaključuje.