RIJEKA - Uhvatio sam nedavno studenta u činu varanja na pisanom ispitu. Mobitelom je fotografirao ispitni list i preko aplikacije WhatsApp slao zadatke svojim pomoćnicima koji su se nalazili na udaljenoj lokaciji, a oni su mu istim načinom vraćali bilješke za koje su vjerovali da su rješenja ispitnih problema, napisao je na svom blogu profesor Tehničkog fakulteta u Rijeci, Miroslav Joler, koji je cijeli slučaj uz preslike konverzacije s mobitela studenta prijavio Stegovnom povjerenstvu fakulteta.
- Zapravo, najprije sam o ovome izvijestio Fakultetsko vijeće koje se, koincidentno, održavalo dan nakon toga ispita. Na njemu se niti jednom riječju nije komentirao ovaj način varanja na ispitu, nego su se neki kao jedino našli zapitati jesam li ja zapravo imao pravo studentu privremeno oduzeti mobitel kao dokaz... - piše dalje profesor Joler.
- Morao sam ovo prijaviti iz principijelnih razloga, a zbog eklatantnoga kršenja ispitnih pravila i akademske čestitosti, ali i s motivacijom da se preko ovoga slučaja upozori na zabrinjavajuće perspektive koje nas u skoroj budućnosti čekaju u kontekstu osiguravanja regularnosti pisanih ispita. Da nisam, ti bi (i drugi) studenti, bez imalo grižnje savjesti, taj prijestup ponovili već sutra na nekom drugom ispitu, prekosutra na nekom trećem ispitu, jer odnos nastavnik – student na ispitu percipiraju kao igru policajaca i lopova, a ne kao moralni kodeks kojega se treba pridržavati čak i da vas nitko ne motri - nastavlja profesor razočaran blagim kaznama za prepisivače.
Dok sam pohađao poslijediplomski studij u SAD-u, neki su profesori zadavali tzv. "take-home" ispite tj. ispite koje studenti rješavaju kod kuće tijekom dužega vremena nego što se to može u učionici. Niti je profesor morao brinuti hoće li studenti kršiti pravilo o individualnom rješavanju ispita niti su studenti zlorabili tu slobodu i povjerenje. Kada sam se iz SAD-a vratio u Hrvatsku, ja sam isprva primijenio koncept "kućnoga ispita" u nekim situacijama, ali pokazalo mi se da je to u Hrvatskoj deplasirano jer naši studenti nemaju te svijesti (prilični eufemizam za ono što hoću reći) o poštivanju uputa o individualnom rješavanju.
Mobiteli su nam trenutačno glavna prijetnja kršenju ispitnih pravila. Govorilo se prije nekog vremena i o tome da se od studenata zatraži da prije pisanja ispita predaju mobitele na katedru. Ali ako nastavnik ima više od 40 studenata na ispitu, postaje prilično nezgodno na katedri imati 40 ili više mobitela. No, tko kaže da im je to jedini mobitel koji su ponijeli? Danas je jednostavno imati više od jednoga mobitela. Time si nastavnik stvara lažni osjećaj da im je oduzeo "oružje", a studenti potom mogu izvući drugi mobitel – baš kao što smo već naučili gledajući filmove da policajci imaju dva pištolja – jedan u futroli ispod pazuha, a drugi vezan oko gležnja noge!
Ali mobitel je tek početak nastavničkih briga na ispitu, piše Miroslav Joler.
- Čak je i relativno velik pa ga je lakše zamijetiti na stolu, odnosno u studentovim rukama ako ga uzme. Međutim kada sljedećih tri, pet ili deset godina u širu uporabu uđu naočale kojima će se moći napraviti fotografija i preko mreže je poslati, tada nećemo od studenata moći tražiti da skinu naočale i predaju ih na katedru – jer reći će nam da im te naočale služe za vid! Ipak, te napredne naočale će se zamijetiti jer će izgledati drukčije u odnosu na obične naočale zbog kamere i posebnoga stakla koje će imati ispred okvira, pa će nastavnik možda moći obratiti nešto više pozornosti na studenta za vrijeme pisanja ispita da bi osigurao poštivanje ispitnih pravila. Da, sve dok ih većina studenata ne bude imala, kao što danas imaju mobitele.
Ali što kada, još i prije pametnih naočala, u širu uporabu uđu pametni satovi (smartwatch)? Kome ćemo tada moći reći da skine sat? Kako ćemo uopće na studentu primijetiti da ima poseban – pametan sat, a ne tek običan sat? Kako ćemo za vrijeme ispita uopće uočiti da netko u devetom redu – ravno ili četvrtom redu – lijevo nedopušteno koristi svoj pametni sat i šalje sliku preko mobilne mreže? - piše Joler koji smatra da su jedina ekonomična i prihvatljiva zaštita regularnosti ispita od zlouporabe raznoraznih skoronadolazećih gadgeta - ometači signala mobilne mreže koje bi se instaliralo u učionicama i uključilo za vrijeme ispita, a isključilo u vremena redovite nastave.
- Sve drugo izgleda da je natezanje bez granica - zaključuje profesor koji zna da to trenutno nije u skladu sa Zakonom pa predlaže njegovo mijenjanje.
- Naravno da bi prije svega trebalo podignuti svijest i kulturu naših učenika i studenata da poštuju kodeks akademske čestitosti, ali to se u ovoj zemlji, usudim se prognozirati, neće još generacijama dogoditi. I baš stoga potrebna nam je i ona etička mjera – rigorozno sankcioniranje prekršitelja bez odlaganja i puno drame i patetike! Kazna bi trebala biti toliko rigorozna da zapravo odvrati studenta od same pomisli da se time služi jer u slučaju da bude uhvaćen, zna da mu slijedi najteža kazna – isključenje s fakulteta odnosno iz škole!
Kada bi se jednom nešto takvoga napravilo na nekoj ustanovi, vjerujem da bi se već postigao kvantni skok u poštivanju uzusa akademske (i druge) čestitosti. Bez toga, nastavit ćemo se od slučaja do slučaja natezati poput policajaca i sitnih lopova i trošiti vrijeme i energiju na nedostojne stvari", smatra profesor Joler.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....