Kako se u eri epidemije koronavirusa smiju održavati sjednice državne i lokalne vlasti, a da bi one bile zakonite i sudski neoborive? Je li sjednica organizirana preko emaila legalna i legitimna?
Nude li postojeći zakoni mogućnost da se koriste moderne tehnološke varijante, poput Zooma? Ta su se pitanja otvorila nakon što je u svibnju, na inicijativu župana Stjepana Kožića, sazvana i održana 19. sjednica Županijske skupštine Zagrebačke županije preko e-pošte. Ta je sjednica bila kontroverzna - na njoj su smijenjeni SDP-ovi pročelnici Upravnog odjela za fondove EU, regionalnu i međunarodnu suradnju i UO za prosvjetu, kulturu i sport.
Politika i pravo
SDP-ovci su, smatrajući da se radi o kršenju zakona, kako bi se politički eliminirali njihovi pročelnici, podnijeli tužbu Visokom upravnom sudu, tvrdeći da su odluke u suprotnosti sa Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, Statutom Zagrebačke županije, kao i Poslovnikom o radu skupštine - koji ne poznaju sjednicu koja se održava pomoću e-pošte.
No, ta epizoda nije samo stvar gole politike, nego i pravno pitanje: kako se sjednice u strahu od korone smiju održavati, a da se zaštiti zdravlje, ne zloupotrebljava epidemija, osigura legalnost rada i javni interes. Izvanredni profesor zagrebačkog Pravnog fakulteta Vedran Đulabić dao je mišljenje o konkretnom slučaju, ali i napisao stručni tekst “Održavanje sjednice predstavničkog tijela JLPRS-a korištenjem sredstava informacijsko-komunikacijske tehnologije”. Spomenutu sjednicu održanu emailom smatra prijepornom zbog nekoliko razloga.
Prije svega, Hrvatska nije proglasila izvanredno stanje pa je Sabor zasjedao poštujući mjere zaštite, i nije jasno zašto ista pravila nije primijenila i Zagrebačka županija. Tim više što je Ministarstvo uprave dalo uputu u kojoj se preporučuje održavanje sjednica preko videokonferencija, a izjašnjavanje emailom. Đulabić drži da je email sjednica “onemogućila realizaciju načela rasprave i javnosti - a to su dva bitna načela na kojima počiva mehanizam predstavničke demokracije i odlučivanja”.
Šteta demokraciji
Sporno mu je koliko je djelovanje predsjednika Županijske skupštine bilo u skladu s načelom razmjernosti: “Je li bilo opravdanja za sazivanje sjednice elektronskim putem i suspenzije odredbi Zakona, Statuta i Poslovnika - to više što je Stožer civilne zaštite na konferenciji za novinare 21. svibnja najavio ukidanje mjera zabrane okupljanja. A ta najava bila je samo dan prije poziva na 19. sjednicu Županijske skupštine ZŽ.”
- Zbog važnosti predstavničkih tijela, treba s pozornošću pristupiti suspenziji njihova djelovanja u punom opsegu, pa se sazivanje 19. sjednice na način kako je to napravio njezin predsjednik treba ocijeniti suprotnim načelu razmjernosti i štetnim za razvoj lokalne i regionalne demokracije - procijenio je Đulabić. Preseljenje sjednica u virtualni svijet znači hod po skliskom terenu. ZLPRS počiva na tome da se sjednice održavaju u fizičkom obliku, a tehnološka rješenja spominje tek u rudimentarnom obliku.
Samo u članku 37. st. 4. predviđa mogućnost sazivanja sjednice i elektroničkim putem, ali i to kao izuzetak. “To je nešto što treba konstatirati sa žaljenjem, jer su tehnološke mogućnosti za online sudjelovanje u radu tijela dostupne, često i bez naknade. Tehnološka rješenja koja ne omogućuju praćenje sjednice, slikom i tonom, usmeno sudjelovanje po točkama dnevnog reda treba smatrati neadekvatnim”, smatra Đulabić i utvrđuje da bi se sjednice korištenjem platformi Zoom, Google meet, Adobe Connect, webex, Office 365 Teams, Skype moglo smatrati ekvivalentom fizičkom održavanju sjednica, ali bi način korištenja trebalo urediti poslovnicima. E-pošta, smatra Đulabić, dostatna je za sazivanje sjednica i slanje materijala.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....